۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

تحریریه معماری آرل

انسـان موجـودی اجتماعی اسـت، وجود فضاهـای عمومی در یـک شـهر که مـردم بتواننـد در آن به فعالیتهـای گروهی بپردازنـد، جوابی اسـت در جهت نیاز انسـان بـه زندگی جمعی کیفیـت و کمیت این و حضـور در فضاهـای بـاز عمومـی. قطعا فضاهـا تاثیر بسـیار زیادی بـر نوع رفتارهای اجتماعی داشـته و به آنها سـمت و سـو میبخشـند. در سـالهای اخیـر، توجـه بـه اینگونـه فضاها در شـهرها و اماکـن عمومـی به صـورت یک رویکـرد عمومی در آمده اسـت کـه معمـاری و شهرسـازی ایران نیـز از این امر مسـتثنی نبوده اسـت. نمونـه چنیـن رویکرد مثبتی بـه فضاهای بـاز را میتوان بـا نگاهـی گذرا به سـطح شـهرهایمان بـه عینه مشـاهده کرد. توجـه بـه میادیـن، پیاده راه هـا، خیابـان بازارهـا، پارکهـای عمومـی و… کـه احـداث و یـا مجـددا سـاماندهی میشـوند، نشـانه های بـارز ایـن رویکرد میباشـد. در چنیـن وضعـی؛ مطالعۀ منابـع مربوط به تجارب سراسـر دنیـا و نقـد و تحلیـل آن برای معمـاران حرفه ای و دانشـجویان کنجـکاو، مناسـبت و ضـرورت بیشـتری مییابـد.کتاب مكان هاي مردمي حاصل تلاش چند تن از اساتید دانشگاه برکلی، دانشجویان و فارغ التحصیلان دپارتمان معماری و معماری منظر این دانشگاه در چندین سال پیاپی است که کاربرد فضاهای باز عمومی را مورد بررسی قرار داده است.طیف گسترده ای از فضاهای باز که استفاده جمعی و عمومی دارند، در هفت بخش مورد بحث قرار گرفته است با آرل با  اطلاعات بیشتر همراه باشید....

تحریریه معماری آرل
امروزه تغییر وضعیت حرفه ای در زمینه معماری غیر معمول نیست بعد از مدتی ممکن است از کارهای یکنواخت در زمینه معماری خسته شوید یا به انتخاب خود با کار نیمه وقت زمان بیشتری برای خود ایجاد کنید یا طبق عادت معمارانه، کار در ساعات پایانی شب برایتان فرصتی برای فعالیت های دیگر ایجاد کند حتی می توانید کار تمام وقت خود را داشته باشید اما همراستا تصمیم به ادامه تخصص دیگری بگیرید و  محدودیت مالی و زمانی هرگز شور و شوق شما را برای شروع از بین نبرد اما همیشه پیدا کردن مهارت از دل کاری که در آن تخصص دارید بهتر از شروع از مرحله صفر است البته اگر به آن علاقه مند باشید! بنابراین  این سوالی است که معماران حداقل یکبار در طول پروسه کاری از خود پرسیده اند! بهترین گزینه هایی که شغل معماری می تواند فرصت جدیدی را برایم ایجاد کند کدام است؟ پس اگر چنین زمانی را برای اختصاص به فعالیت دیگری دارید و یا تصمیم به شروع گرفته اید با آرل در ادامه با گزینه های شغلی همراه باشید....
تحریریه معماری آرل
 در قسمت اول این پست به ویژگی های سبک مدرن و پست مدرن  به صورت  جزئی پرداخته شد اما این ویژگی ها چه اشتراک هایی دارند و  تفاوت های معماری مدرن و معماری پست مدرن در چیست ؟
در واقع این دو سبک شباهت های زیادی به هم ندارند ولی معماری پست مدرن از بعضی جنبه ها از معماری مدرن پیروی کرده است و باعث ایجاد شباهت بین آن ها شده است. مثلاً از لحاظ توجه به تکنولوژی و استفاده از روزآمدترین وسایل و ابزار آلات ساختمان سازی جهت سهولت کار؛ مورد دیگر توجه به پیشرفت است هر چند این جنبه در پست مدرن به صورت واضح لحاظ نشده است اما به شکل غیر قابل انکاری در این سبک دیده می شود. هم معماری مدرن و هم معماری پست مدرن در استفاده از تکنولوژی و صنعت و در شکل دادن به هویت ساختمان هم داستان هستند. در ادامه با آرل همراه باشید.....
تحریریه معماری آرل
توسعه معماری به مثابه اثر هنری، واقعیت ها یا ارزش های برتر را معین می سازد. معماری بیانی بصری از ایده ها به دست می دهد.ایده هایی که چیزی را برای بشر معنادار می کنند، چرا که به واقعیت سامان می بخشند. معماری به عنوان یک هنر اصیل نمایانگر فرهنگ و تمدن هر قوم و ملتی می باشد. بنابراین جهت فهم کامل بشریت و عقاید وی اعم از اینکه در گذشته باشد یا حال، به نوعی نیازمند بررسی معماری آنها می باشیم. در اهمیت معماری و فواید و کارایی آن شکی وجود ندارد. اما با ورود معماری مدرن، تحولی ویژه در معماری ایجاد شد و تحولاتی در هنرهای دیگر و حتی تفکر بشریت به وجود آورد. حال دیگر نمی توان با ورود این سبک از معماری ویژگی خاصی را برای معماری های مختلف برشمرد و به نوعی یکنواختی را به ارمغان آورد. در این مقاله سعی بر آن استکه نشان داده شود معماری پست مدرن و مدرن چه ویژگی هایی دارند و با بررسی هر یک تشابه و تمایز آنها نمایان شود با آرل همراه باشید.....
تحریریه معماری آرل
این مقاله بسط داده شده ی مصاحبه ی Archipreneur با کریگ اپلگیت موسس آتلیه ی دیالوگ در تورنتو است. این معمار درباره تجربه ی خودش در اداره ی یک کار 150 نفره صحبت کرده و 10 روش برای علاقمندان تاسیس یک حرفه لیست کرده است. مجله ی Archipreneur این لیست را به اشتراک گذاشته است. به همراهان آرل پیشنهاد می کنیم حتما این مقاله را مطالعه نمایید.
تحریریه معماری آرل
فضاهای تجاری از جمله فضاهایی هستند که همواره بستر شکل گیری فعالیت های اقتصادی و تعاملات اجتماعی در هر جامعه محسوب می شوند. بنابراین می توانند با جذب جمعیت و ایجاد حلقه ارتباطی میان افراد، در رونق کسب و کار مشارکت داشته باشند. از این رو لازم است معماران و طراحان داخلی، نسبت به تحولات وقوع یافته، خواسته ها و گرایشات کاربران در خصوص فضاهای تجاری اطلاعات لازم را به دست آورند. کتاب Designing Commerical Interiors منبع عملی و جامع برای طراحی داخلی فضاهای تجاری محسوب می شود. این کتاب شما را در طول مراحل طراحی از برنامه ریزی تا اجرا راهنمایی می کند و ملاحظات حیاتی که پروژه شما را به اثری موفق و برجسته تبدیل خواهد کرد؛ آموزش می دهد.
تحریریه معماری آرل

به کارگیری مفاهیم گوناگون در حرفه معماری برداشت ها و دیدگاه های متفاوتی را به همراه دارد. به دنبال استقبال عمومی از ایده های ناب، مفهوم گرایی از محبوبیت زیادی در میان معماران و طراحان برخوردار شده است. هنگامی که طراح قصد دارد به نمایش یک مفهوم یا واقعه در اثر خود بپردازد معمولاً با آزادی عمل بیشتر، بینش خود را به طرح وارد و دیدگاه خود را بیان می کند. این تفاوت ها باعث می شود تا آثار متنوعی در سراسر جهان پدید آیند که هریک انعکاسی از وقایع، رویدادها، مفاهیم، آرمان ها، و ارزش های یک ملت است.
معماری در ارتباط با مفاهیم، عمدتاً تحت تأثیر نگرش و سبک فکری معمار است و می تواند نوع نگاه او را نسبت به پدیده ها و مفاهیم موجود بازتاب دهد. در عصر حاضر رویکردهای گوناگونی در معماری مفهومی مطرح می شود که نشان از وسعت و پراکندگی این حوزه دارد. در این یادداشت از آرل به دسته بندی رویکردهای معماری مفهومی می پردازیم و ضمن آشنایی با هر یک، نمونه هایی را از آثار معماران علاقمند به این عرصه برمی شماریم.

تحریریه معماری آرل
تخیّل محصول پردازش دانسته ها و خاطرات تصویری است. هر چه دنیای درونی طراحی وسیع تر باشد دامنه خیال پردازی او نیز به مراتب بزرگتر است. تخیّل دامنه ای وسیع و در حال گسترش دارد و وظیفه آن شکستن قالب های موجود است. در واقع این دیده ها، شنیده ها و در مجموع، تجربیات طراح است که می تواند جهان درون او را وسعت بخشد. به هر ترتیب گذشته از اثر مهمی که تجربۀ زیستۀ طراح بر قوه تخیل او می گذارد در این یادداشت قصد داریم به معرفی یکی از اساسی ترین و کاربردی ترین تکنیک های پرورش تخیّل خلاق بپردازیم و آن را از جهات گوناگون بررسی کنیم 
تحریریه معماری آرل
یکی از فضاهایی که در طراحی هتل ها همواره اهمیت دارد؛ رستوران ها و فضاهایی با کارکرد مشابه نظیر کافی شاپ است. این گونه فضاها عمدتاً نقش ویژه ای در جذب کاربر ایفا می کنند؛ چرا که نه تنها خدمات خود را به افراد مقیم هتل ارائه می دهند بلکه می توانند محل برگزاری مراسم ها و مناسبات اجتماعی مختلف نیز باشند. از این رو طراحان همواره سعی دارند با ارائه طرحی مطلوب خدمات بهتری را در اختیار افراد قرار دهند و کارایی فضا را به شیوه های گوناگون ارتقا بخشند. اما آنچه در این راه می تواند یاریگر آنان باشد وجود گنجینه ای از نمونه های مختلف است. مشاهده و بررسی این نمونه ها در ایده پردازی و دست یافتن به پاسخی متناسب با شرایط و خواسته های موجود، نقش بسزایی دارد. بنابراین در این یادداشت قصد داریم با معرفی کتابی بدین مضمون شما را به مطالعه و بازنگری در نمونه های گردآوری شده دعوت کنیم.
تحریریه معماری آرل
در بخش اول از پروژه فکری چیست؟ به چیستی پروژه فکری و چگونگی ارتباط آن با حرفۀ معماری پرداختیم. اما پرسشی که اکنون مطرح می شود بر دشواری های پروژه فکری تمرکز دارد. آیا می توانیم به راحتی ادعا کنیم که ما نیز پروژه فکری داریم؟ قبل از پرداختن به این پرسش، توجه به سیر تفکر در معماری ضروری است. بازنگری و مطالعه در این خصوص، نشان می دهد که همۀ نگرش ها و اندیشه هایی که پیرامون معماری رخ داده و اکنون تاریخ تحولات آن موجود است؛ به یکدیگر تافته، در هم تنیده شده و ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. بنابراین همراه آرل باشید..
تحریریه معماری آرل
یک قرن پس از تاسیس باوهاوس، مدرسه هنر و معماری آلمان همچنان یکی از فرازجویانه ترین و -پرمناقشه ترین- جنبش های دوره مدرنیست بشمار می آید.

در 11 آوریل 1933، لودویگ میس ون دروهه در محله اِستِگلیتز، جنوب غربی برلین سوار تراموا شد، وقتی از پل عبور می کرد، فهمید محل کارش توسط پلیس محاصره شده است. باوهاوس جایی که او بعنوان مدرس و مدیر خدمت می کرد، از سال 1932، ساختمان قدیمی کارخانه تلفن را تصرف کرده بود. مدرسه ابتدا به سال 1919 در وایمار افتتاح شد، به مثابه مکانی برای وحدت پیشه وری با هنر ها در جهت خدمت به معماری؛ با گذشت زمان این رویکرد تغییر کرد، و بیشتر به وحدت هنر با تکنیک های صنعتی تبدیل شد. هنگامی که میس به سال 1930 مدیریت مدرسه را بر عهده گرفت، باوهاوس تقریبا بطور کامل به مدرسه ای برای معماری تبدیل شده بود.
تحریریه معماری آرل
آنچه در این بخش از یادداشت حاضر بدان می پردازیم ماهیت پروژه فکری و ارتباط آن با معماری است. در واقع پرسش اصلی این است که پروژه فکری چیست و اساساً چه ارتباطی با معمار دارد؟
در پاسخ به چیستی پروژه فکری از مثالی ساده بهره می گیریم: فرض کنید فردی که حرفه معماری را دنبال می کند در آتلیه طراحی خود حضور دارد. کارفرمایی به او مراجعه می کند تا سفارش طراحی فضایی در بستر معین و با عملکرد مشخص را به او بدهد. قبل از مراجعه کارفرما، معمار می تواند هیچ دغدغه ذهنی نداشته باشد و یا در مقابل پرسشی را دنبال کند که ذهن او بدان گرفتار شده و در صدد یافتن پاسخ است. بنابراین پروژه فکری برای هر معمار به مثابه پرسشی است که آن را در حرفه خود دنبال می کند و به طور مداوم در حال شرح و بسط این چالش و آزمودن آن در پروژه های طراحی خویش است. در واقع، هنگامی که کارفرما طراحی پروژه ای را به معمار می سپارد فرصتی فراهم  می شود تا او ضمن برآوردن خواسته های کارفرما پرسش خود را دنبال کند و یا به تعبیری با آن زندگی کند و آن را عمیقاً بررسی کند.
تحریریه معماری آرل
زندگی در دنیای امروزی باعث شده تا بشر بیشتر و بیشتر زمان خود را در محیط کار و در خانه بگذراند مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می دهد که اکنون 87٪ از زندگی خود را در فضاهای داخلی سپری میکنیم. محیط های دلپذیر تأثیر مثبتی بر روحیه و رفاه حال سرنشینان خود می گذارد ، همانطور که مکان های کم نور، دلگیر و ناراحت کننده می توانند زندگی را سخت تر و احساسات و حال جسمی را دچار مشکل سازند  به همین دلیل است که طراحی داخلی فضاها  بسیار مهم  و دارای اولویت است.
برای ارائه تجربه مکانی مطلوب ، عناصری وجود دارند که بدون تغییر یک سانتی متری از دیوار یا تغییر ابعاد واقعی ،  می توانند درک فضایی را تغییر دهند. این کار با رنگ آمیزی سطوح ، استفاده از متریال های مختلف یا استفاده از روکشهای مختلف انجام می شود. در ادامه با آرل  با نوع رنگ آمیزی فضاها و تغییرات و خطاهای بصری که در فضای داخلی ایجاد می کنند همراه باشید....
مجموع ۴۳۰ رکورد - در ۳۴ صفحه
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir