۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نقد معماری شامل روش و اثرهای مختلفی است که می تواند یک پروژه را به شیوه ای معمارانه تحلیل کند. این تحلیل شامل : تحلیل پلان، فرم، عملکرد، اِلمان های معمارانه و چندین عامل دیگر می باشد که نقد یک اثر معماری را پر محتوی می کند. 
تحریریه معماری آرل
تفکر انتقادی چیست؟ تفکر انتقادی به توانایی آنالیز اطلاعات بطور عینی و تصمیم گیری و داوری دلایل موجود اشاره دارد که شامل ارزیابی منابع ، از جمله داده ها ، حقایق ، پدیده های قابل مشاهده و یافته های تحقیق است.
منتقدان حرفه ای می توانند نتیجه گیری منطقی را از مجموعه اطلاعات بدست آورند و برای حل مشکلات و یا تصمیم گیری بین جزئیات مفید و یا کمتر مفید تفاوت قائل شوند.
چرا کارفرمایان مهارت های تفکر انتقادی را در معماری ارزشیابی می کنند؟ برای اطلاعات بیشتر و مهارت های لازم برای نقد معماری با آرل در ادامه همراه باشید.....

تحریریه معماری آرل

معماری لزوما یک رشته هنری پر زرق و برق  نیست، پُلی است که دانش مهندسی، دیزاین و علوم‌اجتماعی را بهم گره می‌زند. از این رو، محصولی که طراح از خود به جای می‌گذارد نه تنها پیش از نقد با وجدان درونی معمار بهتر است سنجیده شود، که نیاز به تحلیل و ارزیابی نیز دارد. معماری، در اصل راه‌حل یافتن برای فضایی است که در اختیار یک آرشیتکت قرار می گیرد، گاهی مهم است که “راه حل ارائه شده” نقد و موشکافی شود خاصه اگر پای بهداشت روان و جسم مردمی در میان باشد که قرار است استفاده کننده از آن فضا باشند.

تحریریه معماری آرل
نقد معماری کاری واقعاً پیچیده ،چالش برانگیز و دشوار است، زیرا هر مطلب می تواند از جنبه های بسیاری مورد بررسی قرار گیرد ضمن اینکه معیارهای ثابتی برای تشخیص خوبی و بدی وجود ندارد به عنوان مثال مسائل مربوط به زیبایی شناسی کمی پیچیده است آنچه ممکن است برای کسی زیبا باشد ممکن است برای شخص دیگری خلاف این موضوع به نظر برسد. بنابراین ، تبدیل شدن به یک منتقد مؤثر در معماری، طیف گسترده ای از خصوصیات را می طلبد که شامل دانش گسترده ، سالها تجربه، قدرت اقناع، مهارت های عالی شناختی، فنی و مهارتهای بین فردی، صبر زیاد، تشنگی به آگاهی و منطق در استدلال ها است.در ادامه با آرل با بررسی برخی از مهارت ها و خصوصیات لازم منتقدین که برای ایفای نقش به سازنده ترین شیوه نیاز است همراه باشید...
تحریریه معماری آرل

"در زندگی زخمهایی هست که مثل خوره روح را آهسته در انزوا میخورد و می تراشد.
این دردها را نمی شود به کسی اظهار کرد، چون عموما عادت دارند که این دردهای باورنکردنی را جزو اتفاقات و پیشآمدهای نادر و عجیب بشمارند و اگر کسی بگوید یا بنویسد، مردم بر سبیل عقاید جاری و عقاید خودشان سعی می کنند آن را با لبخند شکاك و تمسخرآمیز تلقی بکنند – زیرا بشر هنوز چاره و دوائی برایش پیدا نکرده و تنها داروی آن فراموشی بتوسط شراب و خواب مصنوعی بوسیله افیون و مواد مخدره است. ولی افسوس که تاثیر اینگونه داروها موقت است و بجای تسکین پس از مدتی بر شدت درد می افزاید." (بوف کور، صادق هدایت)
تحریریه معماری آرل

لوکوربوزیه یا شارل ادوارد ژانره، بنیان گذار معماری مدرن است که 5 اصل وی اساس معماری مدرن را شکل داد. وی به دنبال ارائه ی راه حل های مدرن برای مشکلات مدرن بود که در نتیجه ی انقلاب صنعتی از جمله تولید انبوه به وجود آمده بودند. وی برای تحقق هدف خود به دوستی بین معماری باستانی روم و یونان باور داشت و به دنبال راه حل های نو بود. اولین پروژه ی وی خانه ی دومینو است که از دو واژه ی دوموس به معنای خانه و "اینو" به معنای خلاقیت است. خانه ی دومینو نمونه ای اولیه از استاندارد سازی و تولید انبوه در معماریست. همراه آرل باشید تا با آثار لوکوربوزیه بیشتر از معماری مدرن دفاع کنیم!
تحریریه معماری آرل
حمیدرضا صدر برای فوتبالی‌ها چهره‌ای شناخته‌شده است. با این‌حال، آنچه او را از دیگر فوتبالی‌ها متمایز کرده اطلاعات او در زمینه‌های غیر از فوتبال است. او علاوه بر آشنایی با تاریخ فوتبال، تحلیل‌گر سینما هم هست و در دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران، برنامه‌ریزی شهری خوانده است. او همچنین سابقه‌ی تألیف کتاب‌های داستانی و کتاب‌هایی درباره‌ی فوتبال نیز دارد که پسری روی سکوها، تو در قاهره خواهی مُرد، روزی روزگاری فوتبال، و نیمکت داغ تعدادی از این آثار هستند. در این گفت‌و‌گو، به بحث در این‌باره پرداخته‌ایم که چه نسبتی میان شهر و فوتبال وجود دارد و فوتبال و فضاهای فوتبالی می‌توانند چه نقشی در شهرها داشته باشند.
تحریریه معماری
گالیله را تفتیش عقاید کردند؛ نه به خاطر اشتباه بودن عقایدش، بلکه تفکر همه ‌گیر در آن زمان، عدم حرکت زمین به دور خورشید بود. (در هفتاد و دومین سال زندگی در مقابل شما به ‌زانو در آمده ‌ام؛ در حالی ‌که کتاب مقدس را پیش چشم دارم و با دستهای خود لمس می ‌کنم، توبه می ‌کنم و ادعای واهی حرکت زمین را انکار کرده، آنرا منفور و مطرود می دانم). این متن توبه ‌نامه او بعد از تفتیش عقاید است؛ آن را پذیرفت و در آخر، هنگام خروج از دادگاه و در خفای خود در حالی‌که به زمین خیره شده بود، رو به زمین گفت، می دانم که تو حرکت می‌کنی! هیچگاه مدارک دانشگاهی دلیل بر آگاهی و آگاهی دلیل بر علم  فرد نیست.
تحریریه معماری آرل
پیشنهاد می‌کنم وقتی اثری معماری را نقد می‌کنیم، بیشتر از خود اثر، روی تولید شدن آن متمرکز شویم. با چنین روشی، نقدِ اثری چون «پردیس سینمایی ملت» آسان نخواهد بود؛ رضا دانشمیر ضمن دفاع جانانه از اثر خود، شدیدا به محدودیت «آمیب‌شکل» زمین طراحی و همچنین بلاتکلیفی کارفرما در کاربری نهایی این ساختمان (مجتمع فرهنگی یا پردیس سینمایی) و مواردی از این قبیل اشاره می‌کند؛ گویی تمام سعی‌اش را می‌کند تا بگوید «معایبِ این اثر، آنِ من نیست! قرار نبود طرحم اینطوری شود. کار دیگران است!»
تحریریه معماری آرل
با بچه‌ای که غذایش را نمی‌خورد باید چکار کرد؟ می‌شود آنقدر کتکش زد تا بخورد! اما احتمالا دست خودمان هم درد می‌گیرد. بچه هم که زیاد کتک بخورد، دست ما برایش عادی می‌شود. حالا کمربند لازم است! بعدش هم لابد چوب و سنگ! ولی هرچقدر هم بچه را محکم بزنی، جایی دیگر دق دلی‌اش را درمی‌آورد. پس چه کنیم که با حداقل هزینه بتوانیم بچه را وادار کنیم غذایش را بخورد؟ کمی صدای قان‌قان چطور است؟ لقمه را بمثابه‌ی هواپیما داخل دهن بچه کنیم. بجای کتک جانانه بهش بگوییم تونل را باز کند تا قطار داخل برود. یا چطور است بین او و دوستش مسابقه‌ای برگزار کنیم: «هرکی زودتر غذاش رو تموم کرد برنده‌س!» - خوشبختانه اکثر بچه‌ها با همین ترفند گول می‌خورند :)). اگر بازی می‌تواند این همه تنش را به سازش و همکاری بدل کند، چرا در شهر بیشتر بازی نکنیم؟!
تحریریه معماری آرل
احتمالاً برای شما هم پیش آمده که وقتی کامنت‌های زیر یک پست انتقادی اینستاگرامی راجع به معماری را در صفحه‌های وطنی می‌خوانید، به نظراتی از این قبیل برخورد کنید: «مگه خودت چی کار کردی؟» «مگه تو چی ساختی تا حالا؟» «تا حالا یه دسشویی هم ساختی؟» «اگه راس می‌گی خودت بهترشو بساز» و ده‌ها نظر که شبیه این‌ها هستند. تازه اگر بخواهند سواد خودشان را به رخ بکشند، این جمله را به صورتی دیگر از زبان یک معمار بسیار معتبر، یعنی لو‌کوربوزیه تکرار می‌کنند: «من کشیدن را به حرف زدن ترجیح می‌دهم، چون کشیدن سریع‌تر است و راه کم‌تری برای دروغ گفتن باز می‌گذارد».  البته الان کار به جایی رسیده که در بسیاری از مواقع متأسفانه این نظرات و گزاره‌ها را از زبان استادان و متخصصان آکادمیک معماری هم می‌شنویم. اگر بخواهیم جانِ کلام این‌طور نظرها را خلاصه کنیم، این است: «برای اینکه بتوانی در یک حوزه‌ی تخصصی نقد کنی، باید در آن حوزه‌ی تخصصی خودت سابقه‌ی تجربه‌ی کار عملی داشته باشی». در ادامه‌ی این مطلب توضیح می‌دهم که چرا این نظر و دیدگاه به شدت اشتباه است و نباید ما را فریب بدهد. در حقیقت ما با یک مغلطه‌ی فاحش سر و کار داریم.
تحریریه معماری آرل
هفت ساختمان برای جایزه 2019  RIBA North East  انتخاب شده اند، پروژه های موجود طیف وسیعی از انواع طراحی با کاربرهای متفاوت که طراحی مهدکودک نیز در آنها وجود داشته است. تنوع طرح های موجود بسیار بالا بوده است و انتخاب براساس سه معیار، گستردگی و نشان دهنده بودن معماری و همچنین کیفیت بالا صورت گرفته است.
با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
استندآپ کمدی معروف، «لویی سی. کِی» باری سخنی جالب گفت: «احتمالا زندگی هر فردی بر روی زمین آنقدر خوشایند هست که ارزش زیستن داشته باشد؛ چون اگر نبود، آن فرد می‌توانست به زندگی ناخوشایند و بی‌ارزش خود خاتمه دهد!». همه‌ی ما می‌دانیم که این سخن حقیقت ندارد، اما نکته‌ای عمیق در دلش هست: «در شرایط دشوار باید به گزینه‌های دشوار اندیشید؛ مگر چقدر می‌تواند بدتر شود؟!». امروز بحران مسکن جهان چیزی به همین شکل است. بحران مسکن ایران که نیاز به معرفی ندارد! ولی حتی لندن و برلین هم دست‌بگریبان چالش فزاینده‌ی مسکن و حجم عظیم و رو به افزایش بی‌خانمان‌ها هستند. با این همه بی‌خانمان‌ باید چه کنیم؟

تحریریه معماری آرل
قدرت می‌تواند پشت دوربین‌های خبری و برنامه‌های اصطلاحا اجتماعی پنهان شود؛ می‌تواند پشت تابلوهای نقاشی و بنرهای شهری، پشت آکانت‌های توییتری، پشت موسیقی و حتی پشت ادبیات مخفی شود؛ اما پشت یک چیز نمی‌تواند پنهان شود: فضا.
لایه‌های فضا را کنار بزنید به لایه‌های اجتماعی که آن را ساخته است می‌رسید. اجتماعی که شهر را متناسب با نظمِ اجتماعی و سیاسی خود شکل داده، و شهری که به رفتارهای این اجتماع جهت می‌دهد. یک شهر نمی‌تواند ساختار متفاوتی از آنچه عمیقا در بطن قدرت قرار دارد، باشد، چرا که اگر هرطور دیگری شود، نتیجه‌‎ای مخالف آنچه قدرت می‌خواهد، پدید می‌آورد. چنین است که بتن و فولاد هیچگاه از مشت سیاست خارج نشده است. فرم فضا به رفتارهایی که می‌توانند در آن فضا رخ دهند، شکل می‌دهد و اگر فضایی منشا رفتارهایی ناموافق باشد، نظام سیاسی غالب، فضا را تغییر خواهد داد.
با این حساب، این سوال شاید برای شما پیش آید، که «آیا می‌توانیم انتظار دموکراسی و رفتار دموکراتیک از فضاهای شهری تهران داشته باشیم؟».
مجموع ۲۰ رکورد - در ۲ صفحه
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir