۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

معماری ایران شامل بخش های گسترده ای اعم از سبک معماری معاصر، انواع سبک های معماری ایرانی، معمار سنتی ایران، اصول معماری ایرانی و نمونه کارهای به اجرا رسیده در ایران می باشد. مطالب و مقالات این بخش خلاصه ای از اکثر خصوصیات معماری در ایران می باشد و به معرفی محسنات و معضلات معماری ایرانی پرداخته است. معماری مدرن، معماری سنتی و معماری معاصر از موضوعات اصلی این بخش به شمار می روند.
تحریریه معماری آرل

وقتی خانه ای در شمال ایران را در ذهن متصور می شود، مفهوم فضای خانه، عموما و از دیر باز، از چهارچوب دیوارهای محیطی فراتر می رود و بخشی از طبیعت و فضای پیرامون را در بر می گیرد.
موضوع پروژه مجتمع مسکونی دریا گوشه، طراحی آپارتمان های هم مساحت و در چهار طبقه، و مجموعا 8 واحد بود. این موضوع باعث می شد که ناچار طبقه همکف کاملا به پارکینگ اختصاص پیدا کند و به منظور تامین پارکینگ ها، پله های ارتباطی طبقات در منتهی الیه شمالی زمین جانمایی شد. این موضوع کیفیت دسترسی اصلی به طبقات را نامطلوب می کرد چون بایستی از داخل پارکینگ این دسترسی تامین می شد. علاوه بر این به دلیل عقب نشینی از امتداد خیابان جنوبی که از ضوابط شهرداری این منطقه می باشد، فضای باقیمانده ی محوطه ی جنوبی بسیار محدود بود.

تحریریه معماری آرل
معماری ایران از دیرباز ریشه در فرهنگ فارسی داشته است. از چای خانه ها گرفته تا کلبه های محلی و مساجد پرجزئیات، محیط ساخته شده کشور با این تأثیرات و همچنین چشم انداز و بافت وسیع تر آنها گره خورده است. در قلب پروژه های اخیر ایران، تمایل به تفسیر دوباره تاریخ از طریق فضاها و اشکال جدید نیز وجود دارد.
با وجود یک گذشته فرهنگی پیچیده، معماری ایران به عناصر بومی منحصر به فرد خود دست یافته است. طراحی مساجد یادمانی بیانگر معماری وابسته به مذهب گذشته است، اما معماران معاصر در ایران نگران هستند که جای خود را در طراحی غیر سکولار مشخص کنند. معماری معاصر ایرانی زیبایی را با گذشته مرتبط می کند و در عین حال تلاش می کند تا جای خود را در آینده پیدا کند. همراه آرل نمونه های از پروژه های آجری را مشاهده نمایید.
تحریریه معماری آرل
خانه ها را برای آرامش می سازيم. مكان هايی كه در سرشت ذاتیشان واژه های راحت و رامش هست، و در معنای اين واژه ها، سكون. اما چه می شود اگر اين عنصر جوهری، با متضاد ذاتیاش- حركت- همنشين شود؟ حركت اغلب به قصد و هدفی روشن رخ می دهد، اما وقت هايی هم هست كه خودش می شود هدف خودش. برای خودت راه بيافتی و بی مقصد و هدف به هر جا كه سر راهت بود،پرسه بزني. معمولاً البته در شهر و در ميان غريبه ها پرسه می زنند. اما اگر اين مسير را خصوصی كنيم و ظرفی از جنس معماری برايش بسازيم، اين عنصر خوشايند رفتاری را خانگی كرده ايم. بنايی كه چنين كند پرسه گاه است، و باشندگانش را به ادراكی خاص از معماری دعوت می كند: ادراك يك پرسه گرد.
تحریریه معماری آرل
محله‌ی بوکان در شمال شهر تهران قرار دارد و شیب زیاد زمین و درختان بلند متراکم، دو خصلت جغرافیایی آن است. خانه‌های قدیمی زیادی با حیاط‌های سبز در کوچه‌های این محله وجود دارند و با کمی فاصله گرفتن از زمین، منظر باز و سبز از پنجره‌ی اتاق‌هایشان رخ‌نمایی می‌کند. آپارتمان کلاژ در این بستر نشسته است.
ساختمان کلاژ چهار طبقه دارد و روی بستر بزرگ سنگی قرار گرفته است. یک حیاط بزرگ با چند درخت و باغچه، حد فاصل میان کوچه و ساختمان است. خانواده‌ی ساکن در واحد طبقه‌ی سوم کار بازسازی آن را انجام دادند اما به‌خاطر نارضایتی از نتیجه، نزدیک اتمام کار تصمیم به بازطراحی آن گرفتند.
تحریریه معماری آرل
ساختمان ها همچون انسانها در گذر زمان خاطراتی را در خود انباشته می کنند و قدیمی می شوند...
چگونه می توان ضمن حفظ خصوصیات ساختمان ها، تجدید حیاتشان را امکان پذیر کرد؟
"عمارت جان" پروژه بازسازی ساختماني ٦٠ ساله در حومه تهران است.
تحریریه معماری آرل
تلاش و جدال برای اجرای عمارت خورشید در باغ شهر و  محله ای آجری 400 دستگاه ( محله یزدی ها )  که امروزه دیگر نیست. در طی چند دهه گذشته استان البرز به علت بهره برداری های بیش از اندازه و ساخت ساز های بی رویه ، به شهری پر از تشویش و نا به سامان درحوزه زیباسازی  معماری و شهرسازی تبدیل شده است که کمتر ارتباطی با آنچه که بوده و میتوانسته باشد دارد . شهری مدرن و ایرانی که به همت یک تاجر یزدی روند رو به رشد ی را پیش گرفته بود. مردی که با سرمایه و پشتکار خود پایه‌ی صنعت کشور را تقویت و منطقه‌ای ایجاد نمود که هنوز که هنوز است از طبیعت و صنعت آن سخن می گویند.
تحریریه معماری آرل
یکی از مهم ترین دستاورد های معماری ایرانی ، ایجاد فضایی مطلوب در پاسخگویی متناسب به نیازمندی های محیطی ، اجتماعی، جغرافیای فرهنگی و بستر شکل گیری هر ساختمان در هر دوره تاریخیست. از این رو در روند شکل گیری طرح خانه دو درخت، سعی بر آن بوده تا ضمن تاکید بر شاخصه های معماری و هویتی بستر پروژه، به  ویژگی های فرهنگی، قاره ای و جغرافیایی منطقه توجه ویژه ای شود. چالش برانگیز ترین بخش در روند طراحی پروژه خانه دو درخت ،  شکل دهی هندسه ،کاربری و عملکردهای درست ساختمان  بر مبنای توجه به وضعیت قرارگیری دو درخت گردوی موجود در محدوده جانمایی بنا بود. همراه آرل باشید..
تحریریه معماری آرل
ناگهان صدایی باغ را در خود جای داد. صدایی که به هیچ شباهت داشت گویی عطری خودش را در آیینه تماشا می گرد. همیشه از روزنه ای تا پیدا این صدا در تاریکی زندگی ام رها شده بود آیا پیش ازین زندگیم فضایی دیگر داشت؟
تحریریه معماری آرل
مطابق با هر پروسه معماری تعریف استراتژی و مسیر طراحی از مهم ترین و اولین اقدامات طراحی است. همچنین توجه به موقعیت بنا و بستر شهری و گذشته آن بخش دیگری از عناصر کلیدی طراحی است. با توجه به اینکه موقعیت مکانی رستوران لومنز در میدان چیذر تهران قرار دارد و به عبارتی می توان گفت بافت قدیمی به همراه خانه هایی برگرفته ازمعماری گذشته تهران و فضای سبز اندکی که نشان از گذشته زیبای این منطقه را دارد مهمترین عامل تاثیر گذار در این بستر می باشد. از این رو مسیر ابتدایی طراحی برمبنای استفاده از خطوط و هندسه معماری ایرانی آغاز گردید ولی توجه اصلی بر آن بود که ژن اصلی معماری ایرانی با فرم های سیال آن هدف ما باشد؛ همچنین کانسپت اولیه کارفرما ایجاد فضای رستوران در کنار تکنولوژی های جدید نظیر استفاده از واقعیت مجازی (VR) بود؛که  ما را برآن داشت تا ار تباط فرمی و محتوایی با این هدف برقرار نماییم.
تحریریه معماری آرل
در سال‌های اخیر میزان خشونت و افسردگی در جامعه‌ی ایران به نسبت سایر کشور‌های جهان بسیارافزایش پیدا کرده است. رویکرد ما برای طراحی فروشگاه کتاب عرفان، خلق روشی برای کم کردن این بار اندوه و غم از مردم بود. برای تحقق این مهم، یک بازی برای مجاب کردن افراد به لبخند زدن خلق کردیم.

از آنجا که ذات فروشگاه کتاب، فضایی ایستا است. برای خلق فضایی زنده و پویا، از نور و رنگ استفاده کردیم : دو عنصر به هم پیوسته و تاثیر گذار بر اتمسفر فضا که به عنوان غیر مادی ترین عنصر همواره در معماری وجود داشته است. علاوه برآن رنگ ها با تاثیرات روانشناسی محیطی خود، برآسایش اقلیمی ساکنان و ویژگیهای روانی و رفتاری افراد تاثیر میرگذارند.
تحریریه معماری آرل
وارطان هوانسیان معمار ارمنی‌تبار اهل ایران بود. او که از مدافعان سرسخت معماری مدرن در ایران به‌شمار می‌آمد طی سال‌ها فعالیت تخصصی، ساختمان‌های ارزنده‌ای در کوچه و خیابان‌های تهران از خود به یادگار گذاشت. از کاخ سعدآباد و مهمان‌خانه دربند گرفته تا مهمان‌خانه راه‌آهن، سینما سپیده و ساختمان مرکزی بانک سپه از جمله آثار این معمار هستند که طی دهه‌های گذشته همچنان قامت آنها بر عرصه این شهر پابرجا مانده‌. یکی از مهم‌ترین یادگار‌های این معمار در کوچه و خیابان‌های پایتخت، ساختمانی با یک نام خاص در محلات جنوبی تهران است. ساختمانی که بنا به گفته برخی، از سبک معماری مدرن آن روزهای پاریس الهام گرفته است و همه آن را به نام «جیپ» می‌شناسند، اما شاید دلیل نام‌گذاری این ساختمان برای خیلی‌ها ناشناخته باشد.
تحریریه معماری آرل
در وضعیت موجود یک واحد مسکونی کوچک و یک استخر در سایت طراحی داشتیم و در روند طراحی ویلای چمن سعی ما بر حفظ آن بود.
با قرار دادن یک درخت سدروس در انتهای مسیر ورودی و تقویت آن یک محور ساختاری به گونه ای ایجاد شد که حجم دوم در طرف دیگر محور اضافه شود. بنای وضع موجود به صورت فرم بیسیک و آرکه تایپی از یک خانه بود که ما با بازی با شیب احجام و از بین بردن محور تقارن آن ها این فرم را واکاوی کردیم. این تغییرات در احجام به گونه ای بود که زون های خصوصی و عمومی بر اساس تناسبات فضاهای مورد نیاز و برنامه فیزیکی تفکیک شدند. این تفکیک زون ها حول محور ساختاری است. درخت سدروس در انتهای مسیر از ابتدای ورود به سایت نمایان است.
تحریریه معماری آرل
هدف ساختمان تجاری چشم تهران، طراحی نما و ساماندهی دوباره یک سازه بزرگ مقیاس بود که در یکی از خیابان های اصلی تهران واقع شده و توسط فرشاد مهدی زاده طراحی مجدد شده است است. تهران امکان معاهده بین المللی حفظ و بهره برداری از منابع بیولوژیکی جهان را ندارد ولی این خیابان یکی از دو شریان های شهری است که بازار بزرگ تهران را به منطقه متمول شهر در نزدیکی کوه های شمالی متصل می کند. این دو خیابان شمال به جنوب، نقشی حیاتی در رشد و توسعه فعلی تهران دارند و  مراکز خرید زیادی در بافت آنها ایجاد شده است. تهران سه مرکزخرید اصلی دارد : بازار بزرگ در جنوب، مراکز خرید در شمال، و مغازه هایی که در بدنه خیابان های اصلی وجود دارند. در واقع، ساختار اصلی این خیابان ها را مغازه هایی تشکیل می دهند که در دو طرف آنها جداگانه فعالیت می کنند و از طریق پیاده رو ها به هم متصل می شوند.
مجموع ۴۰ رکورد - در ۴ صفحه
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
 

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


معماری و طراحی هتل
طراحی و اجرا ساختمان اداری
طراحی داخلی ساختمان اداری و دفتر کار
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir