۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

معماری ایران شامل بخش های گسترده ای اعم از سبک معماری معاصر، انواع سبک های معماری ایرانی، معمار سنتی ایران، اصول معماری ایرانی و نمونه کارهای به اجرا رسیده در ایران می باشد. مطالب و مقالات این بخش خلاصه ای از اکثر خصوصیات معماری در ایران می باشد و به معرفی محسنات و معضلات معماری ایرانی پرداخته است. معماری مدرن، معماری سنتی و معماری معاصر از موضوعات اصلی این بخش به شمار می روند.
تحریریه معماری آرل
سری مستند «چهل گره» در قسمت‌های ابتدایی به انتهای قاجاریه و تاثیر تجددخواهی بر معماری معاصر می پردازد و سپس روایتی از انتخاب پهلوی میان سنت و مدرنیته را به تصویر می‌کشد. این مستند ترکیبی که از تصاویر تولیدی و آرشیوی بسیار غنی بهره برده، بر اساس مستندات موجود روایت عکس‌های سیاه و سفید تاریخی را بازسازی و مرمت نموده و به صورت رنگی ارایه می دهد. عکسهایی که بسیاری از آن‌ها برای نخستین بار به مخاطبان ارایه می‌شود.
همچنین برای بیان وقایع تاریخ معماری از فیلم‌های نابی استفاده شده که نخستین بار است در قاب تلویزیون به نمایش در می‌آید.
این مستند هر چه به قسمتهای آخر و سالهای اخیر نزدیک می‌شود بیشتر از تصاویر تولیدی از بناهای تاریخ معاصر بهره می‌برد، تصاویر هوایی و زمینی که صرفا برای این مستند تولید شده است؛ تا ماموریت خود را برای روایت یکصد سال تاریخ معماری معاصر از سال ۱۲۹۷ تا ۱۳۹۸ به درستی به ثمر برساند. همراه آرل قسمت اول این مستند را مشاهده نمایید.
تحریریه معماری آرل
وارطان هوانسیان معمار ارمنی‌تبار اهل ایران بود. او که از مدافعان سرسخت معماری مدرن در ایران به‌شمار می‌آمد طی سال‌ها فعالیت تخصصی، ساختمان‌های ارزنده‌ای در کوچه و خیابان‌های تهران از خود به یادگار گذاشت. از کاخ سعدآباد و مهمان‌خانه دربند گرفته تا مهمان‌خانه راه‌آهن، سینما سپیده و ساختمان مرکزی بانک سپه از جمله آثار این معمار هستند که طی دهه‌های گذشته همچنان قامت آنها بر عرصه این شهر پابرجا مانده‌. یکی از مهم‌ترین یادگار‌های این معمار در کوچه و خیابان‌های پایتخت، ساختمانی با یک نام خاص در محلات جنوبی تهران است. ساختمانی که بنا به گفته برخی، از سبک معماری مدرن آن روزهای پاریس الهام گرفته است و همه آن را به نام «جیپ» می‌شناسند، اما شاید دلیل نام‌گذاری این ساختمان برای خیلی‌ها ناشناخته باشد.
تحریریه معماری آرل
ایران مال (به انگلیسی: Iran Mall) یا بازار بزرگ ایران یک پروژه درحال ساخت از بزرگ‌ترین مجتمع تجاری و اداری در خاورمیانه است. این پروژه در نزدیکی دریاچه چیتگر در منطقه ۲۲ تهران واقع شده است. شروع فعالیت های مجتمع تجاری ایران مال، در سال 1390 با حدود هفت هزار نفر در زمینی به مساحت یک میلیون و 100 هزار متر مربع آغاز شده است. طی دو سال بعد در فاز بعدی 600 هزار متر مربع دیگر در ضلع غربی به سایت پروژه اضافه شد. در کل مجتمع تجاری ایران مال علاوه بر بخش تجاری دارای دو برج اداری، پارگینگ، دو هتل 5 ستاره ، دریاچه و تالار پذیرایی نیز خواهد شد. اگر بخواهید در بخش تچاری پروژه ایران مال پیاده روی کنید و برای بازدید از هر مغازه و فروشگاه حدود ۵ دقیقه زمان بگذارید، تقریبا سه روز طول خواهد کشید تا از تمام فروشگاه ها دیدن نمایید.

تحریریه معماری آرل

زمینی به مساحت 12.000 متر مربع در سایت دانشگاه البرز به دانشکده داروسازی اختصاص داده شده بود. به واسطه‌ی شیب طبیعی زمین، اختلاف ارتفاعی 5 متری بین نقطه ابتدا و انتهای پروفیل طولی سایت وجود داشت. در تعریف اولیه دانشکده داروسازی، ساختمان دارای سه طبقه روی زمین و یک طبقه زیر زمین بود. با توجه به گسترش برنامه فضایی پروژه بر روی طبقات چهارگانه، فضا های موجود در آخرین طبقه از نور طبیعی محروم بودند.

تحریریه معماری آرل
شاید بتوان گفت برای‌ اولین بار در کشورمان فضای یک آزمایشکاه تخصصی با دیدگاه معماری طراحی شده است، نیاز های تمامی کاربران خود را پاسخ می دهد.
در آزمایشگاه بهار با دو گروه کارکنان و مصرف کنندگان مواجه هستیم. مصرف کنندگان‌ این فضا شامل افراد بزرگسال ، معلول و کودک می باشد که برای هر یک از این افراد فضایی برای رفع نیازهایشان طراحی شده است.
سالن انتظار این مجموعه دارای بخشی برای بازی کودکان و نیمکت و میز‌هایی برای گذران زمان انتظار می باشد. با اضافه شدن فضای سبز، مبلمانی بهینه و سقف طراحی شده گذران زمان را در این سالن دلپذیرتر می‌شود.
تحریریه معماری آرل
این فضا به عنوان پاویونی برای استراحت و اجتماعات عمومی در بین اهالی روستا و گردشگران در نظر گرفته شده است. روستای درک در 170 کیلومتری چابهار قرار گرفته و با سفر به این منطقه از ایران پا به نقطه ای می گذارید که دریا، سر بر رمل های شنی کویر نهاده و آرام گرفته و بازدید کننده هایی از سرتاسر جهان را به خود جلب می کند. توپوگرافی رمل های شنی  در این مناطق و کوه های مریخی نزدیک آن به جاذبه های دیدنی این منطقه می افزاید. به نحوی که با دیدن این منظره کویر شنی  بی نظیر، الهام گرفتن از طبیعت در طراحی تنها گزینه است.
تحریریه معماری آرل
با  توجه به رشد بی رویه ساخت و ساز و از بین رفتن باغ ها و حیاط ها،طراحان این پروژه  باززنده سازی حیاط به صورت یکپارچه در این واحد را به عنوان ایده اصلی طراحی قراردادند! تا علاوه بر نگاه انتقادی به وضیعت ساخت و ساز با لحاظ کردن یک امر نو در فرایند طراحی داخلی در به وجود آوردن یک تجربه ی فضایی متفاوت قدم بردارند.به ویژه اینکه ساختمان پروژه با سطح اشغال صد در صد و بدون حیاط ساخته شده است.
دراین پروژه ،محدودیت های موجود،زمینه ای برای شکل گیری برخی قابلیت ها گردید.قرار گیری این واحد در ترازی پایین تر از معبر،کمبود نور را به همراه داشت. به همین دلیل با ایجاد  اسکایلایت در جبهه غربی ملک ، ورود نور طبیعی روز به داخل پروژه را امکان پذیر نمودیم .
تحریریه معماری آرل
موقعیت این ساختمان در کوچه ای بن بست قرار گرفته است و کاربری بنا پیش از بازسازی خانه ای مسکونی و تک واحدی بوده است می توان گفت مهمترین ویژگی و پتانسیل بنا محوطه جنوبی آن و وجود طبقه ای در زیرزمین بوده است و از محدودیت های پروژه می توان به  دسترسی و دید محدود به خیابان اصلی و همچنین عرض باریک کوچه و بن بست بودن آن به خصوص به جهت تغییر کاربری آن به گالری نام برد.
طبق گفته معماران چالش اصلی درمعماری و طراحی داخلی پروژه اجرای اصولی طرحی بوده که در زمینی به طول ۱۲ متر و  با عرض ۵٫۹ متر بدون این که پلان خیلی باریک و راهرویی به نظر برسد چیدمان و جانمایی گردد در ادامه برای اطلاعات بیشتر با آرل همراه باشید...
تحریریه معماری آرل

در بررسی و مطالعۀ معماری معاصر ایران در زمان حاضر، با نوعی از تنوع گرایی و تعدد دیدگاه ها روبرو می شویم که شاید بتوان آن را فقدان اندیشه ای منسجم در معماری معاصر تعبیر کرد. آنچه اکنون در معماری ایران مشاهده می شود؛ عدم الزام در توجه به داشته های گذشته و همسویی با معماری جهانی بر پایۀ خودمحوری است. از این رو طراحی پروژه های مختلف در مقیاس خرد تا کلان تا اندازه ای با اعمال سلیقه های شخصی و نوعی کثرت گرایی صورت می گیرد.

تحریریه معماری آرل
ماهیت معماری همواره میان برداشت های متفاوتی که از مفاهیم و اصول حاکم بر آن وجود دارد؛ غوطه ور است. اما آنچه توانسته آن را به شیوه ای مطلوب بیان کند و با عینیت بخشیدن به مفاهیم پایه، پس از گذشت زمان همچنان در خاطر همگان جاودان بماند بی شک حاصل درک عمیق و صحیح از معماری است و تصادفاً پدید نیامده است. آثار ارزشمندی که هم اکنون از معماران بنام ایرانی پا بر جاست؛ از بینشی خبر می دهد که در خلق این بناها به کار گرفته شده است. لذا برای اینکه بتوانیم به فهم درستی از معماری دست یابیم و در پی آن بناهایی طراحی کنیم که ضمن پاسخ به نیازهای جامعه و همسازی با فرهنگ ، هویت و محیط ، جاودان بماند لازم است نگرش معماران برتر ایرانی را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه جهت آشنایی با تفکر پیشگامان معماری معاصر ایران به بیان نقطه نظرات و دیدگاه های چند تن از آنان می پردازیم.
تحریریه معماری آرل

وقتی خانه ای در شمال ایران را در ذهن متصور می شود، مفهوم فضای خانه، عموما و از دیر باز، از چهارچوب دیوارهای محیطی فراتر می رود و بخشی از طبیعت و فضای پیرامون را در بر می گیرد.
موضوع پروژه مجتمع مسکونی دریا گوشه، طراحی آپارتمان های هم مساحت و در چهار طبقه، و مجموعا 8 واحد بود. این موضوع باعث می شد که ناچار طبقه همکف کاملا به پارکینگ اختصاص پیدا کند و به منظور تامین پارکینگ ها، پله های ارتباطی طبقات در منتهی الیه شمالی زمین جانمایی شد. این موضوع کیفیت دسترسی اصلی به طبقات را نامطلوب می کرد چون بایستی از داخل پارکینگ این دسترسی تامین می شد. علاوه بر این به دلیل عقب نشینی از امتداد خیابان جنوبی که از ضوابط شهرداری این منطقه می باشد، فضای باقیمانده ی محوطه ی جنوبی بسیار محدود بود.

تحریریه معماری آرل
معماری ایران از دیرباز ریشه در فرهنگ فارسی داشته است. از چای خانه ها گرفته تا کلبه های محلی و مساجد پرجزئیات، محیط ساخته شده کشور با این تأثیرات و همچنین چشم انداز و بافت وسیع تر آنها گره خورده است. در قلب پروژه های اخیر ایران، تمایل به تفسیر دوباره تاریخ از طریق فضاها و اشکال جدید نیز وجود دارد.
با وجود یک گذشته فرهنگی پیچیده، معماری ایران به عناصر بومی منحصر به فرد خود دست یافته است. طراحی مساجد یادمانی بیانگر معماری وابسته به مذهب گذشته است، اما معماران معاصر در ایران نگران هستند که جای خود را در طراحی غیر سکولار مشخص کنند. معماری معاصر ایرانی زیبایی را با گذشته مرتبط می کند و در عین حال تلاش می کند تا جای خود را در آینده پیدا کند. همراه آرل نمونه های از پروژه های آجری را مشاهده نمایید.
تحریریه معماری آرل
خانه ها را برای آرامش می سازيم. مكان هايی كه در سرشت ذاتیشان واژه های راحت و رامش هست، و در معنای اين واژه ها، سكون. اما چه می شود اگر اين عنصر جوهری، با متضاد ذاتیاش- حركت- همنشين شود؟ حركت اغلب به قصد و هدفی روشن رخ می دهد، اما وقت هايی هم هست كه خودش می شود هدف خودش. برای خودت راه بيافتی و بی مقصد و هدف به هر جا كه سر راهت بود،پرسه بزني. معمولاً البته در شهر و در ميان غريبه ها پرسه می زنند. اما اگر اين مسير را خصوصی كنيم و ظرفی از جنس معماری برايش بسازيم، اين عنصر خوشايند رفتاری را خانگی كرده ايم. بنايی كه چنين كند پرسه گاه است، و باشندگانش را به ادراكی خاص از معماری دعوت می كند: ادراك يك پرسه گرد.
مجموع ۸۴ رکورد - در ۷ صفحه
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
طراحی دفتر کار اداری

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


معماری و طراحی هتل
طراحی و اجرا ساختمان اداری
طراحی داخلی و معماری داروخانه
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir