معماری آرل

طراحی آرامگاه از دیدگاه "محمد فروغی"

طراحی آرامگاه از دید محمد فروغی
تحریریه معماری آرل
محسن فروغی" دومین فرزند محمدعلی فروغی معروف به ذکاءالملک در سال 1286(ه.ش) در تهران به دنیا آمد. پس از تحصیلات مقدماتی به دارالمعلمین مرکزی که عموی او ابوالحسن فروغی  تاسیس کرده بود وارد شد و هفت سال در آن مدرسه درس خواند. در اوایل سال 1306 جهت ادامه تحصیل به فرانسه رفت. چندی در پاریس نزد استادان خویش کارآموزی کرد تا اینکه در سال 1317 به ایران بازگشت. با ما همراه باشید...

نظریات وارطان هوانسیان در طراحی بانک سپه اصفهان

نظریات وارطان هوانسیان در طراحی بانک سپه اصفهان
تحریریه معماری آرل
وارطان هوانسیان از مدافعان سرسخت معماری مدرن در ایران بود. علاوه بر طرح و نظارت بر بناهای گوناگون، در دیگر زمینه های حرفه ای معماری به ویژه در نوشتن مقالات، بسیار فعال بود. سبک کارهای وارطان را باید در معماری مدرن قبل از جنگ جهانی دوم، و در حال و هوای سبک آرنووی فرانسه و مدرسه باوهاوس آلمان و کارهای معمارانی نظیر اگوست پره، آدولف لوس و لوکوربوزیه جست و جو کرد. مدرنیسم وارطان ریشه در تاریخ گرایی داشت. راست است که او در اکثر مقاله ها و نوشته های خود مخالف تقلید از شکل های سنتی بود ولی چنین به نظر می رسد که چنین به نظر می رسد که ضرورت تطبیق شکل های مدرن با نیاز های فرهنگی و اقلیمی ایران را به خوبی احساس می کرد. بانک سپه اصفهان بین سال های 1336 و 1338 خورشیدی طراحی و ساخته شد. این بنا به سبک مدرن در سه طبقه ساخته شده است. با ما همراه باشید...

شنبه های نگاه آرل به تهران: ساختمان های پیش ساخته باشگاه انقلاب

 ساختمان های پیش ساخته باشگاه انقلاب
تحریریه معماری آرل
وقتی در جاده تندرستی مجموعه ورزشی انقلاب تهران حرکت کنید گرمای دو بنای چوبی مورد توجه شما قرار خواهد گرفت که شباهت بسیاری به سبک معماری در آمریکا و کانادا دارند. این دو ساختمان سازگار با طبیعت در کنار یکدیگر به روش ماژولار و پیش ساخته اجرا شده اند. ساختمان ها دارای طراحی مدرن با احجام ساده هستند که رعایت اصول ایمنی در برابر زلزله و آتش سوزی نیز به خوبی در آنها رعایت شده است.  همراه آرل باشید...

ساختمان اداری-تجاری ولیعصر در تهران

ساختمان اداری-تجاری ولیعصر در تهران
تحریریه معماری آرل
معماری: شرکت طرح و ساخت ری‌را (RYRA)
عباس ریاحی‌فرد، فری‌ناز رضوی نیکو
موقعیت این پروژه در مرکز شهر و در خیابان ولیصر تهران واقع است. ازدحام و جنب و جوش مردم و عبورومرور پرتردد وسایل نقلیه در اطراف این مکان بسیار چشمگیر است. معماران در اینجا نمی خواستند که ظاهر ساختمان را متفاوت از محیطی که در آن قرار دارد طراحی کنند، لذا پویایی این منطقه را مد نظر گرفته و آن را در نمای ساختمان پیاده کردند. نمای این ساختمان مثل پوسته یک شهر است که هیچ چیزی نباید در آن خللی وارد کند. در عوض، معماران سعی کردند با انتخاب یک سطح پیوسته و یکدست، جریان زندگی شهری را به تصویر کشیده و سپس این سطح را تا زده و به سمت داخل ساختمان بکشند. در ادامه مطلب با آرل همراه باشید...

طراحی و دکوراسیون داخلی دفتر معماری شار

طراحی داخلی دفتر معماری شار
تحریریه معماری آرل
معمار: دفتر معماری شار (احمد قدسی‌منش)
موقعیت: شیراز، ایران
سال: 1395
مساحت: 100 مترمربع
بعد از مدت‌ها جست‌وجو برای پیداکردن مکان مناسب جهت جابه‌جایی دفتر، واحدی با متراژ مفید 100 مترمربع، از آپارتمانی هشت‌واحدی با کاربری مسکونی و سن ساخت حدود 25 سال که تمامی واحدهای آن به دفترکار تغییرکاربری پیدا کرده و مراحل اداری آن نیز در دست اقدام بود، به ما پیشنهاد شد. موقعیت شهری بسیار مناسب و همچنین اجازه مالک برای ایجاد هرگونه دخل و تصرف در بنا، از نقاط قوت واحد پیشنهادی بود که سرانجام با آن موافقت کردیم. در ادامه مطلب با آرل همراه باشید...

شنبه های نگاه آرل به تهران: موزه ارتباطات (اداره پست تهران)

موزه ارتباطات (اداره پست تهران)
تحریریه معماری آرل
معماری: نیکلای مارکف
سال: 1307 
مساحت زیربنا: 15000 مترمربع
جزء نخستین بناهایی است که در داخل مجموعه نظامی میدان مشق با عملکردی اداری استقرار می یابد. تاریخ شروع ساخت بنا 1307 و تاریخ پایان ساختمان و افتتاح آن 1313 شمسی است. محل قرارگیری بنا در جنوب میدان مشق و در شرق سردر این میدان قرار دارد. ساخت این عمارت با تخریب قراولخانه سمت شرق سردر همراه است. اداره پست در زیرزمینی به مساحت 6000 مترمربع با مساحت زیربنای 15000 مترمربع در قاب ساختمانی دو اشکوبه و آجری شکل گرفته و بخشهای از زیربنای ساختمان به زیرزمین اختصاص دارد. در ادامه مطلب با آرل همراه باشید...

شنبه های نگاه آرل به تهران: فرهنگسرای ارسباران

فرهنگسرای ارسباران
تحریریه معماری آرل
ساخت این مجموعه فرهنگی و هنری توسط شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران ، در سال 1372 در ضلع جنوبی منطقه سه و محله سیدخندان تهران صورت گرفته شده است.کتابخانه و آمفی تئاتر اولین واحدهای ساخته شده این مرکز با طراحی مهندس میرحسینی بوده و بعد از گذشت دو سال ،در سال 1374 این مرکز با نام فرهنگسرای ارسباران و در زمینی به مساحت 2800 متر و 1800 متر زیربنا افتتاح شده است. برای مشاهده تصاویر و اطلاعات بیشتر در ادامه با آرل همراه باشید....

26 نمونه از طراحی و دکوراسیون داخلی با فرش های ایرانی

تحریریه معماری آرل
همانطور که می دانید، فرش و قالی یکی از کهن ترین هنرهای پر افتخار ایران می باشد که قدمتی چند هزار ساله داشته و با تمدن و هنر ایرانی گره خورده است. در طراحی فرش های ایران نماد هنر و اندیشه ایرانیان كهن نهفته و از جمله دستاوردهای اصیل ایرانی است. فرش ایران به کشورهای دیگر از دیرباز به دلیل داشتن کیفیت و زیبایی در نقش و طرح آن صادر می شود به طوری که، دانشمند آمریکایی به نام پوپ که به خواسته خود کنار پل خواجو دفن شده است، گفته است «در مغرب زمین برای مدتها هنر شرق فقط از طریق فرش ایران شناخته می شد » این به معنای آن است که فرش ایران صاحب هویت است. فرش ایرانی هنر دستی زیبایی است که طی زمانی طولانی از ذهن و اندیشه و فرهنگ خویش قطره قطره به ان هویت بخشیده شده، لاجرم نمی تواند کالای بی کیفیت و بی ارزشی باشد. همراه آرل 26 نمونه از فرش های ایرانی را در دکوراسیون و طراحی داخلی با سبک های مدرن، سنتی و معاصر را مشاهده نمایید و از اینکه فرهنگ و هنر ما در کشورهای دیگر مورد استفاده می شود، افتخار نماییم.

شنبه های نگاه آرل به تهران: کافه گالری سُل

کافه گالری سُل
تحریریه معماری آرل
طراحی: بهار دربانی با همکاری پوریا عراقی
موقعیت: خیابان ولیعصر جنب پل همت 
اجرا: 1396
این ساختمان در ابتدا دو طبقه مجزا با کابری های متفاوت بوده است.  در گذشته طبقه اول نانوایی فانتزی و طبقه دوم  رستوران، سفره خانه  کافه بوده است. نمای ساختمان کامپوزیت قرمز بوده که کافرما آنرا چوب کرده لذا به منظور هماهنگی با طبقه ی دوم از همان متریال (چوب) برای طبقه اول نیز استفاده کردیم. در ادامه ما سعی کردیم از متریال آجر دیوار کناری نیز با همان ترتیب روی کف ورودی استفاده کنیم که چند دلیل داشت: اول اینکه آجر متریال مناسبی در تهران است و دوم اینکه در فصول گرم بتوانند آبپاشی کنند تا هوای خنک فراهم شود. در ادامه مطلب با آرل همراه باشید...

تخریب کاخ ثابت پاسال تهران برای ساخت مسجد

آیا گران ترین خانه تهران تخریب می شود؟
تحریریه معماری آرل
خانه مشهور به کاخ ثابت پاسال در کوچه ناهید در ابتدای بلوار آفریقا واقع شده است. این خانه به مساحت بیش از یک هکتار «گران ترین و بزرگ ترین خانه شهر تهران» بوده و معماری این خانه از قصر «لو پتی تریانون» در ورسای فرانسه الگو گرفته شده است.
این اثر ارزشمند در آستانه تخریب قرار گرفته و بناست به جای آن، یک برج تجاری و مسکونی ساخته شود. کاخ پاسال تهران اگر چه از ظاهر شبیه به قصرهای فرانسه است ولی در تزئینات آن هنرهای ایرانی به کار برده شده به نحوی که منبت کار کاخ می‌گوید که ۱۲ سال طول کشید تا این کاخ توسط هنرمندان ایرانی ساخته شود. پس از انقلاب این کاخ صاحبان متعددی به خود دید و عموما تردد در آن با کاربری «خاص اداری» صورت می‌گرفت. در ادامه با ما همراه باشید...

طراحی داخلی فروشگاه عینک سام اپتیک

طراحی داخلی فروشگاه عینک سام اپتیک
تحریریه معماری آرل
آدرس پروژه: مجتمع سام سنتر، تهران
معماران مسئول: ياسر كريميان، اشكان باقري اقدم
تاریخ: 1392
مساحت: 72 متر مربع
پروژه در بویتک مال سام و در منطقه فرشته تهران واقع شده است. فضایی کاملا لوکس و ارایه دهنده کالای لوکس. خواست کارفرما فضایی کاملا متفاوت و شاخص بود. در مورد فرم و حس فضا، با توجه به حضور برندهای درجه یک خارجی و همچنین مخاطبین خاص و جوان، ایده حس فضا این بود که بین معماری و مد (Fashion) قرار گیرد. در ادامه مطلب با آرل همراه باشید...

شنبه های نگاه آرل به تهران : مسجد الغدیر

مسجد الغدیر تهران
تحریریه معماری آرل
مسجد الغدیر جزو این دسته از بناهاست که با توجه به اصلوب های مورد توجه در معماری اسلامی و تکنولوژی مدرن در نواحی شمالی شهر تهران با طرح جهانگیر مظلوم یزدی بین سالهای 1355 و 1356 خورشیدی ساخته شده است. مسجد الغدیر بنایی پوشیده از آجر با تزئیناتی از کاشی فیروزه است. حجم اصلی مسجد منشوری 12 وجهی به ارتفاع 20 متر است که بدون عقب نشینی زیاد نسبت به خیابان اصلی جنوبی قرار گرفته و کاملاً از ساختمانهای اطراف خود متمایز شده است. همراه آرل باشید...

تا کنون چگونه و با چه معیاری به جزئیات نمای شهرمان نگریسته ایم؟

تحریریه معماری آرل
سوالی که دیگر رنگ و بوی خود را باخته و به یک تفکر ضروری و اقدامی فوری نیازمند است. با گذر از کوچه خیابان های محله هروی چشممان به انواع سبک و سیاق نمای ساختمان خورد و این تنوع در سبک، رنگ و متریال نشان از سلیقه های از هم گسیخته و بی برنامه داشت. همین مشکل باعث شد تا گزارشی کوتاه از نماسازی و تأییدیه شهرداری و شهرسازی شهر تهران در مورد کالبد ساختمان ها و محله ها برای شما قرار دهیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید...