۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

تحریریه معماری آرل
یکی از مهم ترین دستاورد های معماری ایرانی ، ایجاد فضایی مطلوب در پاسخگویی متناسب به نیازمندی های محیطی ، اجتماعی، جغرافیای فرهنگی و بستر شکل گیری هر ساختمان در هر دوره تاریخیست. از این رو در روند شکل گیری طرح خانه دو درخت، سعی بر آن بوده تا ضمن تاکید بر شاخصه های معماری و هویتی بستر پروژه، به  ویژگی های فرهنگی، قاره ای و جغرافیایی منطقه توجه ویژه ای شود. چالش برانگیز ترین بخش در روند طراحی پروژه خانه دو درخت ،  شکل دهی هندسه ،کاربری و عملکردهای درست ساختمان  بر مبنای توجه به وضعیت قرارگیری دو درخت گردوی موجود در محدوده جانمایی بنا بود. همراه آرل باشید..
تحریریه معماری آرل
ناگهان صدایی باغ را در خود جای داد. صدایی که به هیچ شباهت داشت گویی عطری خودش را در آیینه تماشا می گرد. همیشه از روزنه ای تا پیدا این صدا در تاریکی زندگی ام رها شده بود آیا پیش ازین زندگیم فضایی دیگر داشت؟
تحریریه معماری آرل
مطابق با هر پروسه معماری تعریف استراتژی و مسیر طراحی از مهم ترین و اولین اقدامات طراحی است. همچنین توجه به موقعیت بنا و بستر شهری و گذشته آن بخش دیگری از عناصر کلیدی طراحی است. با توجه به اینکه موقعیت مکانی رستوران لومنز در میدان چیذر تهران قرار دارد و به عبارتی می توان گفت بافت قدیمی به همراه خانه هایی برگرفته ازمعماری گذشته تهران و فضای سبز اندکی که نشان از گذشته زیبای این منطقه را دارد مهمترین عامل تاثیر گذار در این بستر می باشد. از این رو مسیر ابتدایی طراحی برمبنای استفاده از خطوط و هندسه معماری ایرانی آغاز گردید ولی توجه اصلی بر آن بود که ژن اصلی معماری ایرانی با فرم های سیال آن هدف ما باشد؛ همچنین کانسپت اولیه کارفرما ایجاد فضای رستوران در کنار تکنولوژی های جدید نظیر استفاده از واقعیت مجازی (VR) بود؛که  ما را برآن داشت تا ار تباط فرمی و محتوایی با این هدف برقرار نماییم.
تحریریه معماری آرل
در سال‌های اخیر میزان خشونت و افسردگی در جامعه‌ی ایران به نسبت سایر کشور‌های جهان بسیارافزایش پیدا کرده است. رویکرد ما برای طراحی فروشگاه کتاب عرفان، خلق روشی برای کم کردن این بار اندوه و غم از مردم بود. برای تحقق این مهم، یک بازی برای مجاب کردن افراد به لبخند زدن خلق کردیم.

از آنجا که ذات فروشگاه کتاب، فضایی ایستا است. برای خلق فضایی زنده و پویا، از نور و رنگ استفاده کردیم : دو عنصر به هم پیوسته و تاثیر گذار بر اتمسفر فضا که به عنوان غیر مادی ترین عنصر همواره در معماری وجود داشته است. علاوه برآن رنگ ها با تاثیرات روانشناسی محیطی خود، برآسایش اقلیمی ساکنان و ویژگیهای روانی و رفتاری افراد تاثیر میرگذارند.
تحریریه معماری آرل
هدف ساختمان تجاری چشم تهران، طراحی نما و ساماندهی دوباره یک سازه بزرگ مقیاس بود که در یکی از خیابان های اصلی تهران واقع شده و توسط فرشاد مهدی زاده طراحی مجدد شده است است. تهران امکان معاهده بین المللی حفظ و بهره برداری از منابع بیولوژیکی جهان را ندارد ولی این خیابان یکی از دو شریان های شهری است که بازار بزرگ تهران را به منطقه متمول شهر در نزدیکی کوه های شمالی متصل می کند. این دو خیابان شمال به جنوب، نقشی حیاتی در رشد و توسعه فعلی تهران دارند و  مراکز خرید زیادی در بافت آنها ایجاد شده است. تهران سه مرکزخرید اصلی دارد : بازار بزرگ در جنوب، مراکز خرید در شمال، و مغازه هایی که در بدنه خیابان های اصلی وجود دارند. در واقع، ساختار اصلی این خیابان ها را مغازه هایی تشکیل می دهند که در دو طرف آنها جداگانه فعالیت می کنند و از طریق پیاده رو ها به هم متصل می شوند.
تحریریه معماری آرل
پس از انجام تحقیقات اساسی، تصمیم گرفته شد که مرکز بهداشتی و درمانی پارس، در شهر بندر عباس واقع شود. بخش های جنوبی ایران ظرفیت های امیدوار کننده ای دارد و هم چنین در موقعیتی استثنایی با همسایگانی در خلیج فارس واقع شده است.
هدف کارفرمای مرکز درمانی پارس، حضور پزشکان شناخته شده ایرانی و پیشرفت این مرکز با رهبری آنها و هم چنین آموزش پزشکان بومی بوده است. هدف پروژه علاوه بر تامین خدماتی برای مردم محلی، ارائه خدمات بین المللی علی الخصوص به کشورهای همسایه در حاشیه خلیج فارس بوده است. بسیاری از جهانگردان متقاضی خدمات پزشکی، با توجه به امکانات موجود و وجود نیروی کار ماهر، برای دریافت خدمانی درمانی به ایران سفر می کنند.
تحریریه معماری آرل
حجم درونی هتل سنگان از تکرار فضاهای خالی در مقیاس های مختلف تشکیل شده است. حیاط مرکزی، همانند یک واحه، فضایی عمومی برای هتل می باشد. حیاط ها در دو طبقه، محصوریت بیشتری برای اتاق ها ایجاد می کنند. مجموعه با یک فضای بیرونی تعاملی و انعطاف پذیر احاطه شده که برای بازار های موقت محلی و کسب و کارها و فعالیت های خاصی مناسب است.
تحریریه معماری آرل
در نگاه اول باور اینکه در شهر پر از دود و خاکستری تهران با خانه‌های مکعبی و نماهای بی روح سنگی یا آجر سه سانتی نخودی و رنگ و رو رفته بتوان بنایی مدرن و چشم‌نواز دید دشوار است. اما این فقط بخشی از جذابیت بصری رز سفید شهرک غرب است.
عابرانی که از مقابل ویلای رز عبور می‌کنند برای دقایقی محو جلوه‌های زیبای بنای آن می‌شوند، آرامشی می‌گیرند و به مسیر خود ادامه می‌دهند.
در نگاه اول تصور می‌شود ویلای رز یک ساختمان دو طبقه است، اما در حقیقت این بنا، ساختمانی چهار طبقه است که طراح با ظرافت خاصی دو طبقه را در زیر زمین در نظر گرفته است. جالب اینکه هر دو طبقه زیرین نیز به پیروی از طبقات بالا کاملا نورگیر هستند و ساکنانش را از تابش نور خورشید بهره‌مند می‌سازند.
تحریریه معماری آرل
ساختمان اداری صبا، ساختمانی با ۵ طبقه اداری و ۴ طبقه مشاعات، در شمال تهران و منطقه الهیه واقع شده است. بافت ارگانیک منطقه و ساختار کوچه باغی، در کنار رشد ساختمان های بلندمرتبه، منجر به تخریب منظر عمومی برای عابرین و دید محدود از داخل ساختمان‌ها به بیرون گردیده است. در این پروژه با توجه به کشیدگی شرقی- غربی زمین و امکان استفاده حداکثری از نور جنوب، ساختمان در طول زمین کشیده شده است و با توجه به عرض کم زمین ترجیح بر آن شد که پروژه در دو بلوک طراحی گردد و دسترسی‌های عمودی و افقی در وسط دو بلوک ایجاد شود. فضای عمومی شامل واحد تجاری، پارکینگ و لابی مجموعه همانند صفحه‌ای، بلوک‎ها و آسانسور را در بر گرفته است. این صفحه فضای بازیست که ساختمان را به عنوان عنصری از شهر معرفی و نمایش می‌دهد.
تحریریه معماری آرل
پروژه ویلای شماره ۱۲ یکی از چهار ویلایی است که بنا به درخواست کارفرما توسط تیم طراحی نوآر طراحی شده است. ویلا شماره 12 نمونه خوبی از سبک معماری معاصر ایران است در شهرک درنا شهر نور استان مازندران واقع شده است. ایده اولیه طراحی پیدا کردن یک قالب کلی برای طراحی چهار ویلا بود تا علاوه بر حفظ یکپارچگی و پیروی از یک رویکرد طراحی مشترک، رفتار و فضاهای کاملا متفاوت داشته باشند. با توجه به یکسان بودن ابعاد هر یک از قطعات و متراژ زیر بنای ویلاها یک فرم مکعب شکل به ابعاد ۱۶×۲۱ و ارتفاع ۷.۵ متر برای آنها در نظر گرفته شد که تاثیر وضعیت اقلیمی آن را به فرم پنج ضلعی (سقف شیب دار) تغییر داد.
تحریریه معماری آرل
پروژه ی نظام مهندسی مشهد، جایی ست برای ارتباط و تجمع مهندسان. ارتباطی بین دو خیابان مجاور که از میانه ی بنا صورت می گیرد و این وید (سازه) سه بعدی این دو خیابان را به درون ساختمان وصل می کند.
در تجربه ی ما از سازمان های نظام مهندسی در ایران، دو فضا اهمیت بیشتری از بقیه ی فضاها دارند؛ یکی فضای تجمع که برای تصویب گرفتن نقشه های خود به آن مراجعه می کنند و دوم آمفی تئاتری که همایش ها و رویداد های نظام مهندسی در آن برگزار می شود.
نوع سازمان دهی این دو فضای دانه درشت که یکی طبقه حرفه ای و دیگری رسالت حرفه ای نظام مهندسی را بر دوش می کشد عملا شاکله سازماندهی فضایی کل مجموعه را شکل می دهند.
تحریریه معماری آرل
آنچه در زندگی داخل ساختمان های مسکونی روی می دهد در تضاد آشکاری با زندگی بیرونی قرار دارد آزادی هایی که مردم در دورهمی ها مهمانی ها و تجمع های فضاهای خصوصی و نیمه خصوصی خود دارند در بیرون خانه محدودتر و ممنوع است.
تراس ها به عنوان مسأله ای بینابینی در این مرز جایی است که قوانین سخت بیرونی کمرنگ شده در عین حالی که امکان استفاده از فضای باز وجود دارد. به شکلی که از صحنه ای از برهم ریختگی این تضاد قاطع بیرون و درون است.
تحریریه معماری آرل
معماری کالبد روح زمان مردمان هر سرزمین است. صرف نظر از داوری اخلاقی جامعه که هرگز وظیفه یک معمار نیست جامعه امروز ما نه مدرن شده و نه دل از سنت بریده. روح زمان ما نه پروژه های لوکس و پر طمطراق مسابقه پسند است نه پروژه های بزرگ مقیاس در زمین های خاص و امتیازات ویژه. روح زمان ما آپارتمان در زمین های با متوسط مساحت دویست متر است برای مردمانی که نه توان مالی زندگی در خانه های حیاط دار و مستقل چند دهه قبل را دارند و نه دل از آن ها بریده اند.
پس معمار بر خلاف دیدگاه قدیمی تر کسی است که توان پاسخگویی به این نیازها را داشته و پروژه خوب پروژه ای است که در عین این محدودیت های اقتصادی و کالبدی، فضایی پایدار برای زیست عموم مردمان فراهم نماید.
مجموع ۸۶ رکورد - در ۷ صفحه
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir