۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

معماری آرل
چندشنبه های آرل به هفت دسته کلی به شرح زیر تقسیم می شود: شنبه های نگاه آرل به تهران، یک شنبه های عکاسی، دوشنبه های هنرهای تجسمی، سه شنبه های تئاتر، چهارشنبه های معرفی کتاب، پنج شنبه های سینما و جمعه های مسیقی.
تحریریه معماری آرل
دستیابی به تصویری گویا از مفهوم فضا در معماری ایران همواره از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ چنان که از آغاز تحصیل در رشته معماری تمرین های متعددی در خصوص خلق فضای معماری مطرح می شود و ذهن دانشجو را به شکل های گوناگون به چالش می کشد. لذا در راستای ابهام زدایی از این مفهوم کلیدی، پژوهش ها و مطالعات گسترده ای صورت گرفته است. آنچه می تواند آگاهی معماران را در این حوزه ارتقاء دهد و نوع نگاه آنان به آفرینش «فضا» را در پروژه های طراحی خود بهبود بخشد؛ مطالعه و کسب آگاهی از اندیشه ی صاحب نظران در رابطه با کیفیت فضا و چگونگی همسازی با فرهنگ و معماری ایران است.
تحریریه معماری آرل
کتاب بدون سایت ، 1001 فرم ساختمانی مجموعه ای است با پایان باز که بدون مقیاس و ترتیب ، فراروی معمارانی قرار گرفته که با نگاه متفاوت به فرم آن را نه محصول نهایی بلکه نقطه آغاز فرایند طراحی می دانند.
روند کتاب بر اساس ارائه تصویری ایده های متنوع با واژگان اندک شکل گرفته است. در انتها نویسنده موضوعی را با عنوان آزمون مقیاس مطرح می سازد. این آزمون ، فرم پیشنهادی  را به مرحله ی اجرای آن نزدیکتر می کند. بدین ترتیب یکی از فرم های ساخته ذهن طراح در سایت مشخص قرار می گیرد. 

تحریریه معماری آرل
مجموعه دیگری از ساختمانهایی که اسلو را به عنوان یک مرکز معماری پیشرفته معرفی می کنند، در پشت خانه اپرای اسلو واقع است. هر یک از ساختمان ها اثری ترکیبی از شرکت های مختلف معماری اروپایی است. با این حال ، آنها با هم یک ترکیب جذاب را ایجاد می کنند و شکاف های موجود بین آنها باعث ایجاد بارکد می شود از این رو نام مستعار بارکد، انتخاب زیرکانه ای برای پروژه است.
تحریریه معماری آرل
طراحی محیط پیرامون ساختمان ها به منظور دست یافتن به نتیجه ای چشم نواز ، از لحاظ پیوستگی با محیط و خلق منظر شهری مطلوب ، از جمله مسائلی است که امروزه در فرایند طراحی دنبال می شود. سامان دهی کالبد محیط و عرصه های طبیعی موضوعی است که شاید بتوان گفت در مقایسه با دوره های گذشته مورد تأکید بیشتری واقع شده است.

به دنبال افزایش جمعیت و گسترش شهرها ، ساختمان ها نیز رشد چشمگیری داشتند ؛ به طوری که کالبد شهری را دستخوش تحولات عدیده ای ساختند. از این رو توجه به همسازی بنا با محیط و دستیابی به محیطی یکپارچه که به مثابه ی زمینه ، بنا را چون نقش دربرگرفته ؛ موجب گردهمایی متخصصان در حوزه ی معماری منظر و مطالعات گسترده در این حیطه شده است.
تحریریه معماری آرل
کتاب « الفبای سازه برای نومعماری آموزان »  یادداشت های سازه ای تونی هانت است که ضمن ساده گویی به ارائه موضوعاتی مانند ایستایی و تعادل سازه ها می پردازد. پرهیز تعمدی و آگاهانه از پرداختن به روش های پیشرفته ریاضیات برای تفهیم مطلب یکی از مزیت های مهم این کتاب است.
پروفسور هانت که خود یک مهندس و طراح با تجربه سازه است، قویاً باور دارد که در طراحی سازه ، انتخاب سیستم مناسب بر اساس حس و تجربه طراح ، پردازش ایده اولیه و سازگار نمودن ساختار و فرم برای هدف اصلی طرح ، بر محاسبات ریاضی مقدم اند. از این رو دست یافتن به بینشی عمیق نسبت به قوانین فیزیک و مکانیک و اصول ایستایی و تعادل ساختار اشیاء اعم از طبیعی و مصنوع ، ورای محاسبات ریاضی است که هر چه با زبانی ساده تر بیان شود فهم آن از سوی مخاطب آسانتر صورت می گیرد. به عبارت دیگر، طراحی سازه ها در واقع آمیزه ای از هنر و دانش است که برای دستیابی به بهترین راه حل ، مفهوم بر محاسبات تقدم دارد.
تحریریه معماری آرل
کتاب اقلیم و معماری نوشته مرتضی کسمایی که در ادامه به اختصار معرفی می شود با روشی بسیار ساده، عناصر مختلف اقلیمی شامل دما، رطوبت نسبی هوا، وزش باد و تابش آفتاب را بررسی نموده؛ سپس به تبادل حرارتی بین بدن انسان و محیط اطراف و منطقه آسایش حرارتی پرداخته ؛ و در پایان اثرات تابش آفتاب ، وزش باد و رطوبت هوا بر طراحی ساختمان را مورد بررسی قرار داده است.
نخست ، به منظور درک بهتر مسئله ، به معرفی عناصر اقلیمی پرداخته شده و هر یک به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است. پس از آن ، تأثیر عناصر اقلیمی بر انسان و واکنش وی در برابر تغییر شرایط اقلیمی مطرح شده است.
تحریریه معماری آرل
تونل های ناهموار دارای لبه ی تراش قرمز رنگ است، دیوارهای قیچی شده و سایبان های موج-مانند از ویژگی های بارز این پارک های اسکیت بتنی کالیفرنیا است که توسط امیر زکی عکاسی شده است. Zaki ،عکاس این تصاویر، که خود یک اسکیت بوردِر است در حومه کالیفرنیای جنوبی بزرگ شده است، این پروژه را به تصرف خود درآورد که سازه هایی را برای افزایش تجربه ی این ورزش به تصویر کشیده است. در ادامه با آرل همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
هر پروژه ی طراحی با جست و جو برای یافتن یک ایده و یا درک شهودی از نحوه ی حل مسئله شروع می شود. « ایده طراحی»، شروع یک مسیر طولانی است که در آن، طراح «ایده» را به دقت تعریف می کند، آن را اصلاح می کند، به آن شاخ و برگ می دهد و در راستای حل مسائل و پاسخگویی به نیازها به طور پیاپی، نتایج به دست آمده را ارزیابی و سپس رد می کند.
کتاب« مفاهیم پایه در ایده پردازی طراحی معماری» که در ادامه به اختصار معرفی می شود؛ منحصراً بر شروع فرایند تمرکز دارد. آنچه بر مسیر حرکت و نتایج طراحی اثرگذار است؛ در آغاز هر فرایند طراحی مشخص می شود و از آنجا که ایده ی اولیه بر کلیت پروژه سایه می افکند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این کتاب نه تنها در شرح دادن تنوع رویکردها می کوشد؛ بلکه سعی دارد راه های آزاد کردن خلاقیت را نشان دهد.
موضوع مطرح شده در محتوای کتاب ، سوال ساده و در عین حال چالش برانگیز زیر است:
چگونه ایده آعازین توسعه می یابد؟
تحریریه معماری آرل
مطالعه و پژوهش در حوزه ی طراحی ، زوایای پیچیده ای از این فرایند را آشکار کرده است. بر اساس این یافته ها ، طراحی ، در کنار علم و هنر، عرصه مستقلی از معرفت بشری است که همچنان ابهامات و نقطه نظرات مختلفی در آن مطرح است. طی نیم قرن اخیر در توصیف و تبیین چیستی و سازوکار فرایند طراحی و نیز ماهیت ویژه اندیشه طراحانه نظریه پردازی های بسیاری صورت گرفته است. یکی از شاخص ترین اندیشمندانی که در این عرصه فعالیت داشته و به سبب تخصص دوگانه ی خود در دو عرصه طراحی و روان شناسی به نگاهی چند بعدی در اندیشه ی طراحی دست یافته؛ پروفسور برایان لاوسون است.
تحریریه معماری آرل
یافتن راه حل های صحیح بصری برای مسائل علمی معماری، از چالش های بنیادینی است که همه ی معماران و طراحان، در تمام طول فعالیت حرفه ای خود با آن مواجه هستند. کتاب « دید معماری » نوشته ی برنت سی. برولین به طرزی خلاقانه بیش از صد مثال از راه حل های بصری طراحی معماری را به خوانندگان ارائه می کند.
برولین در همه ی پیشنهادات خود تأکید بر حفظ کلیت طراحی بنا دارد و همواره به مواردی می پردازد که با در نظر گرفتن ایده ی اولیه و مفهوم کلی بنا، ترکیب صحیح تری منطبق با روند شکل گیری اولیه ی طرح به دست می دهد.
برونت.سی برولین، با فراگیری تاریخ معماری در دانشکده ییل و پس از آن ، تحصیل در مدرسه ی معماری ییل ، موفق به اخذ درجه ی کارشناسی ارشد معماری شده و در مدارس معماری به آموزش پرداخته است. آنچه در این کتاب ارائه می شود راهبردی است در حل مسائل معماری که چکیده ای از تجربیات وی را بازگو می کند. در این چهارشنبه نیز همراه آرل باشید.
تحریریه معماری آرل
وارطان هوانسیان معمار ارمنی‌تبار اهل ایران بود. او که از مدافعان سرسخت معماری مدرن در ایران به‌شمار می‌آمد طی سال‌ها فعالیت تخصصی، ساختمان‌های ارزنده‌ای در کوچه و خیابان‌های تهران از خود به یادگار گذاشت. از کاخ سعدآباد و مهمان‌خانه دربند گرفته تا مهمان‌خانه راه‌آهن، سینما سپیده و ساختمان مرکزی بانک سپه از جمله آثار این معمار هستند که طی دهه‌های گذشته همچنان قامت آنها بر عرصه این شهر پابرجا مانده‌. یکی از مهم‌ترین یادگار‌های این معمار در کوچه و خیابان‌های پایتخت، ساختمانی با یک نام خاص در محلات جنوبی تهران است. ساختمانی که بنا به گفته برخی، از سبک معماری مدرن آن روزهای پاریس الهام گرفته است و همه آن را به نام «جیپ» می‌شناسند، اما شاید دلیل نام‌گذاری این ساختمان برای خیلی‌ها ناشناخته باشد.
تحریریه معاری آرل
یکی از چالش هایی که امروزه جامعه ی معماران خصوصاً فارغ التحصیلان با آن مواجه هستند؛ دستیابی به موقعیت مطلوب در حوزه ی کسب و کار و به کارگیری دانش خود در رفع نیاز های بازار هدف است. آنچه رسیدن به موفقیت شغلی را برای معماران جوان دشوار می کند فاصله ای است که بین محتوای آموزشی در دانشگاه و نیاز بازار به چشم می خورد. لذا کسب مهارت های لازم در بازار کار معماری میتواند با مرتفع سازی این خلاء ، راهگشای معمارانی باشد که هوشمندانه در پی پیشرفت و تجربه های نو هستند.
کتاب چگونه معمار شویم در هزارتوی قوانین و ضروریات موجود به شما کمک می کند توانایی ها و استعداد های خود را شکوفا نموده و یک برنامه ی شغلی مبتکرانه و بدیع را پایه گذاری کنید.
محتوای کتاب چگونه معمار شویم در قالب 8 بخش تدوین شده که در ادامه ، فصول منتخب جهت آشنایی بیشتر ، ارائه شده است.
تحریریه معماری آرل
امروزه در غرب، اندیشه های متفاوت چنان فراوان اند که دسته بندی آنها برای اندیشمندان مشهور غرب نیز دشوار است. برخی در پی احیای معماری مدرن، به واسطه ی اصلاحاتی در این زمینه هستند و برخی به مبارزه با آن برخاسته اند. اما در شرق، جریان رنگ دیگری دارد. اندیشمندان دنیای شرق به دنبال گزینش دستاورد های غربی ها هستند و بر این باورند که تقلید کورکورانه راه به جایی نمی برد و کار را باید از آغاز، یعنی از هنگام آموزش معماری؛ چاره کرد : باید مطالعه ی تاریخ معماری و شناخت معماری بومی را در کنار آموزش های نوین فعالانه پی گرفت.
در چنین وضعی، مطالعه ی کتاب ها و مقالات مربوط به معماری غربی و نقد و تحلیل آن برای معماران شرقی، به ویژه دانشجویان معماری ضرورت بیشتری می یابد. کتاب عناصر معماری، از صورت تا مکان که در ادامه به اختصار معرفی می شود ؛ بی تردید به شناخت بیشتر و گزینش بهتر کمک می کند. در کتاب عناصر معماری، نویسنده کوشیده تا از میان اندیشه های گوناگون در معماری غرب، اصول پایدارتر و پذیرفتنی را استخراج و جایگاه آن را در فرهنگ غرب ارزیابی کند. محتوای کتاب عناصر معماری در 9 فصل تنظیم شده که در ادامه مختصراً به آن می پردازیم 
مجموع ۲۷۳ رکورد - در ۲۱ صفحه
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
 

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


معماری و طراحی هتل
طراحی و اجرا ساختمان اداری
طراحی داخلی ساختمان اداری و دفتر کار
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir