۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

تحریریه معماری آرل
یافتن راه حل های صحیح بصری برای مسائل علمی معماری، از چالش های بنیادینی است که همه ی معماران و طراحان، در تمام طول فعالیت حرفه ای خود با آن مواجه هستند. کتاب « دید معماری » نوشته ی برنت سی. برولین به طرزی خلاقانه بیش از صد مثال از راه حل های بصری طراحی معماری را به خوانندگان ارائه می کند.
برولین در همه ی پیشنهادات خود تأکید بر حفظ کلیت طراحی بنا دارد و همواره به مواردی می پردازد که با در نظر گرفتن ایده ی اولیه و مفهوم کلی بنا، ترکیب صحیح تری منطبق با روند شکل گیری اولیه ی طرح به دست می دهد.
برونت.سی برولین، با فراگیری تاریخ معماری در دانشکده ییل و پس از آن ، تحصیل در مدرسه ی معماری ییل ، موفق به اخذ درجه ی کارشناسی ارشد معماری شده و در مدارس معماری به آموزش پرداخته است. آنچه در این کتاب ارائه می شود راهبردی است در حل مسائل معماری که چکیده ای از تجربیات وی را بازگو می کند. در این چهارشنبه نیز همراه آرل باشید.
تحریریه معاری آرل
یکی از چالش هایی که امروزه جامعه ی معماران خصوصاً فارغ التحصیلان با آن مواجه هستند؛ دستیابی به موقعیت مطلوب در حوزه ی کسب و کار و به کارگیری دانش خود در رفع نیاز های بازار هدف است. آنچه رسیدن به موفقیت شغلی را برای معماران جوان دشوار می کند فاصله ای است که بین محتوای آموزشی در دانشگاه و نیاز بازار به چشم می خورد. لذا کسب مهارت های لازم در بازار کار معماری میتواند با مرتفع سازی این خلاء ، راهگشای معمارانی باشد که هوشمندانه در پی پیشرفت و تجربه های نو هستند.
کتاب چگونه معمار شویم در هزارتوی قوانین و ضروریات موجود به شما کمک می کند توانایی ها و استعداد های خود را شکوفا نموده و یک برنامه ی شغلی مبتکرانه و بدیع را پایه گذاری کنید.
محتوای کتاب چگونه معمار شویم در قالب 8 بخش تدوین شده که در ادامه ، فصول منتخب جهت آشنایی بیشتر ، ارائه شده است.
تحریریه معماری آرل
امروزه در غرب، اندیشه های متفاوت چنان فراوان اند که دسته بندی آنها برای اندیشمندان مشهور غرب نیز دشوار است. برخی در پی احیای معماری مدرن، به واسطه ی اصلاحاتی در این زمینه هستند و برخی به مبارزه با آن برخاسته اند. اما در شرق، جریان رنگ دیگری دارد. اندیشمندان دنیای شرق به دنبال گزینش دستاورد های غربی ها هستند و بر این باورند که تقلید کورکورانه راه به جایی نمی برد و کار را باید از آغاز، یعنی از هنگام آموزش معماری؛ چاره کرد : باید مطالعه ی تاریخ معماری و شناخت معماری بومی را در کنار آموزش های نوین فعالانه پی گرفت.
در چنین وضعی، مطالعه ی کتاب ها و مقالات مربوط به معماری غربی و نقد و تحلیل آن برای معماران شرقی، به ویژه دانشجویان معماری ضرورت بیشتری می یابد. کتاب عناصر معماری، از صورت تا مکان که در ادامه به اختصار معرفی می شود ؛ بی تردید به شناخت بیشتر و گزینش بهتر کمک می کند. در کتاب عناصر معماری، نویسنده کوشیده تا از میان اندیشه های گوناگون در معماری غرب، اصول پایدارتر و پذیرفتنی را استخراج و جایگاه آن را در فرهنگ غرب ارزیابی کند. محتوای کتاب عناصر معماری در 9 فصل تنظیم شده که در ادامه مختصراً به آن می پردازیم 
تحریریه معماری آرل
ماهیت تمدن غرب را باید در زمینه و شرایط برآمدن و زایش و بالندگی آن جست و جو کرد.
کتاب معماری غرب ( ریشه ها و مفاهیم ) می کوشد تا با شرحی ساده و روان، داستان شکل گیری معماری غرب را از عهد باستان تا عصر کنونی و با تأکید بر خاستگاه ها ، اندیشه ها و گرایش های گوناگون بازگو نماید. موضوع این کتاب عمدتاً درباره ی معماری اروپا است؛ لیکن به معماری آمریکا تا آنجا که در تفکر و فرهنگ غرب مشارکت داشته نیز مربوط می شود. محتوای این کتاب در7 بخش و در 27 فصل تنظیم شده که در ادامه مختصراً به آن می پردازیم.
تحریریه معماری آرل
از جمله موضوعاتی که معماران طی فرایند طراحی با آن مواجه می شوند؛ تجسم فضایی ، ارتباط تصورات ذهنی با فرم فضا در واقعیت و دستیابی به فرم منطبق با مبانی طراحی ، کارکرد، اهداف طراحی و ... می باشد . آنچه در این راه کارساز است ؛ پرورش تفکر معمارانه و دستیابی به گنجینه ای از اطلاعات مرتبط با فرم سازی است.
یکی از فاکتورهای طرح موفق در معماری ، دارا بودن فرم مطلوب است ؛ دستیابی به چنین فرمی مبتنی بر کار با فرم و شناخت ماهیت و انواع آن است. کتاب معماری فرم در ادامه معرفی می شود با تمرکز بر موضوع فرم سازی به ارائه ی شیوه ها و ابزار های مرتبط می پردازد و مبانی طراحی فرم در معماری را به شکل مصور تشریح می کند. 
تحریریه معماری آرل
کتاب «مرجع و مشخصات فنی طراحی داخلی» یک منبع جامع و کارآمد برای طراحان، معماران، دانشجویان طراحی و معماری داخلی و متخصصانی است که عهده‌دار طرح و اجرای پروژه‌های طراحی داخلی هستند. در ادامه مطلب با آرل همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
توجه به اندیشیدن به مثابه مهارت، به جای موهبت، اولین گام برای انجام دادن کاری در جهت بهبود آن مهارت است. ( ادوارد دی بونو ، عملی اندیشیدن)
طراحی در زمان حاضر امری است پیچیده که مستلزم تفکر، تجزیه و تحلیل و شناخت کافی نسبت به مسئله ی مورد نظر است. چنانچه این مسئله به درستی و با نگرش همه جانبه درک شود می تواند به پاسخ مطلوب دست یابد.
علی رغم تصور عام مبنی بر شناخت ماهیت واژه ی « طراحی »، معانی و مفاهیم متفاوتی از آن دریافت می شود . برای مثال یک مهندس سازه ممکن است فرایند محاسبه ی ابعاد تیری را در ساختمان ، طراحی بنامد یا یک طراح مد که مشغول خلق مجموعه های جدید است ؛ از این فعالیت با عنوان « طراحی » یاد کند.
در اکثر موارد تحقق طراحی در عین برخورداری از تخیل بصری و توانایی طراحی، مستلزم دانش و مهارت فنی قابل ملاحظه ای نیز است.
کتاب طراحان چگونه می اندیشند، که در ادامه معرفی می شود با تمرکز بر طراحی به مثابه ی فرایند و نه صرفاً محصول نهایی ؛ در پی پاسخ به سوالاتی است که شاید در ذهن اغلب دوستداران دنیای طراحی که به نوعی با این واژه سر و کار دارند ؛ وجود دارد.
تحریریه معماری آرل
پرداختن به معماری کهن ایرانی و اصولی که معماران در خلق آثار خود به کار می گرفتند ؛ بحثی است بس گسترده ؛ و مستلزم  مطالعه ، پژوهش و واکاوی آثار گذشتگان می باشد.
مهارت معمار ایرانی در طراحی فضای مطلوب بر کسی پوشیده نیست؛ فضایی که در تعامل با انسان در وجود او جاری می شود ؛ بر روان او اثر می گذارد و خاطرات تلخ و شیرین را در ذهنش حک می کند.
معماری ایرانی به رغم گوناگونی اقلیمی ، وجود اقوام مختلف ایرانی با عادات، سنت و رسوم متفاوت و محدودیت های پیش رو ، توانسته بناهایی پدید آورد سرشار از نشاط ، سرزندگی و پویایی.
معماری ایرانی نه تنها نیاز انسان در حیطه ی دنیای مادّی را پاسخ می دهد بلکه با دمیدن روح زندگی در جان وی، ملال از جانش می زداید.
به دیگر سخن ، معمار ، طراح زندگی به وسیله ی ساختمان است . لذا آنچه تحت عنوان عادات و رفتار فرد شکل دهنده ی شخصیت اوست ؛ از کیفیت زندگی نشأت می گیرد و معمار القا کننده ی این کیفیت به کاربر فضا است.
تحریریه معماری آرل
در دنیای معماری امروز ، کمتر کسی است که نام تادائو آندو، این معمار خودآموخته را نشنیده باشد. آندو در دهه ی 20 سالگی تصمیم به یادگیری خودآموز معماری گرفت؛ از این رو به مشاهده ی ساختمان های واقعی و مطالعه ی آثار معماران بزرگی همچون لوکوربوزیه ، آلوار آلتو ، فرانک لوید رایت و ... پرداخت و توانست آثار برجسته ای خلق کند.
آندو از زمان تأسیس کارگاه شخصی خود در سال 1970 تاکنون بیش از یکصد و پنجاه پروژه ی معماری را طراحی کرده است. همراه آرل با کتاب شعر فضا بیشتر آشنا شوید.
تحریریه معماری آرل
مطالعات صاحب اثر در حیطه فلسفه، تاریخ و هنر، طی سالیان آموخته است که هنرها به طور عام و معماری به طور خاص فقط مجموعه ای از فرمها و سبک ها نیستند، بلکه نوعی حیات در کالبد آنها جریان دارد. معماری در طول تاریخ، می روید و پژمرده می شود، امکانات تازه می یابد یا آنها را به دست فراموشی می سپارد. فرم ها و سبک ها به دلیل همین تحولات هستند که ایجاد شده یا خاموش می شوند یا گاهی دوباره احیا می گردند. بدین معنا می توان گفت که معماری هنر پیچیده ای است که در خلق آن هرگز نمی توان موقعیت کاملی به دست آورد؛ چرا که معماری برآیند تفکر عمومی جامعه است. برای فهمیدن معماری یک دوره ، باید به زندگی انسان ها نگاه کرد، به امکاناتشان، باورهایشان و جهان بینیشان چنین به نظر می رسد که در هر دوره از تاریخ تمدن بشر، روحی حاکم بر فضای معرفت شناسانه فرهنگی و اجتماعی آن حکومت می کند که تمامی کنش های علمی، هنری. عرفانی، فلسفی و دینی آن دوره را تحت تأثیر خود قرار داده است.
با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
جهان بدون رنگ چه مفهومی خواهد داشت؟آیا اصلا امکان پذیر است؟جهانی ترکیب شده از سردی و بی محتوایی و عاری از معنا ومفهوم.شما چه میزان از رنگ ها،مفاهیم و تاثیرشان بر زندگی تان آگاهی دارید؟تاثیر یک رنگ بر زندگی به چه میزان است؟کتاب هنر رنگ ایتن، نوشته یوهانس ایتن یکی از معروف ترین و کاربردی ترین کتاب های ترجمه شده به زبان فارسی است. باوراصلی یوهان این است که رنگ خود زندگی است زیرا جهان بدون رنگ مانند دنیایی بی مفهوم است...
با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
تصور جهان معماری طی 20 سال اخیر بدون رابرت ونتوری تقریبا محال است. نوشته های او نقشی قاطع در آفریدن آنچه ما امروز جریان پست مدرنیسم در گفتمان معماری می خوانیم داشته اند. گستره ای فکری که معماری را از مضیقه های مخوف مدرنیسم ارتدوکس پاک کرد. ونچوری در کتاب "تضاد و پیچیدگی در معماری" از آگوست هکشر نقل می کند: تغییر نگرش نسبت به زندگی اساسا ساده و منظم به دیدگاه پیچیده و طعنه آمیز چیزی است که هر فرد از آن عبور می کند تا پخته شود. توسعه و الحاق قسمتی به نگارخانه لندن این پختگی را نشان می دهد.
با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل

دانشمندان علوم انسانی و معماران درباره ی چگونگی تاثیر محیط بر رفتار، افکار، احساسات و رفاه مطالعات جالبی داشته اند. گرچه بیش از نود درصد زندگی ما در بناها می‌گذرد، درک بسیار کمی داریم که محیط ساخته شده چگونه بر رفتار، اندیشه‌ها، عاطفه‌ها و بهزیستی ما تاثیر می‌گذارد. ما موجوداتی زیست‌شناختی هستیم که حس‌ها و سیستم‌های عصبی‌مان طی میلیون‌ها سال رشد یافته‌اند؛ منطقی به نظر می‌رسد که پژوهش در علوم زیستی، به خصوص علم اعصاب، بتواند برداشت‌های قانع کننده‌ای درباره‌ی شیوه‌هایی که بناها، برهم‌کنش ما با دنیا را شکل می‌دهند، فراهم کند. 
با آرل در ادامه همراه باشید...

مجموع ۱۰۷ رکورد - در ۹ صفحه
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
دانلود مرورگر کریپتو تب

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


معماری و طراحی هتل
طراحی و اجرا ساختمان اداری
طراحی داخلی ساختمان اداری و دفتر کار
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir