۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

تحریریه معماری آرل
این مقاله بسط داده شده ی مصاحبه ی Archipreneur با کریگ اپلگیت موسس آتلیه ی دیالوگ در تورنتو است. این معمار درباره تجربه ی خودش در اداره ی یک کار 150 نفره صحبت کرده و 10 روش برای علاقمندان تاسیس یک حرفه لیست کرده است. مجله ی Archipreneur این لیست را به اشتراک گذاشته است. به همراهان آرل پیشنهاد می کنیم حتما این مقاله را مطالعه نمایید.
تحریریه معماری آرل
معماری یکی از جالب و پر مخاطب ترین رشته ها محسوب می شود که علاقه مندان زیادی را  به خود اختصاص داده و می توان گفت با رشته ها و تمامی جنبه های زندگی مرتبط است. به عنوان مثال، اگر معماری و ریاضی را در نظر بگیرید وجه اشتراک این دو در معماری پارامتریک نمود یافته همینطور معماری به نوعی می تواند با علوم طبیعی، تاریخ، روانشناسی و جغرافیاو ... نیز در ارتباط باشد. به این دلیل به عنوان یک معمار موفق، شما باید  تا جای ممکن در تمام زمینه های زندگی اطلاعاتی کسب کنید اگرچه دانستن در همه زمینه ها امکانپذیر نیست اما  میتوانید هوشمندانه به اطراف نگاه کنید وکم و بیش از هر چیزی مرتبط با معماری سرسری عبور نکنید اگرچه به هیچ وجه کار ساده ای نیست  اما اینکار به بهبودی به عنوان یک معمار، دستیابی به موفقیت و حرفه ای شدن شما کمک خواهد کرد. با 8 نکته ضروری در این زمینه با آرل برای کسب موفقیت و  مواردی برای بهتر شدن به عنوان یک معمار همراه باشید....
تحریریه معماری آرل

به کارگیری مفاهیم گوناگون در حرفه معماری برداشت ها و دیدگاه های متفاوتی را به همراه دارد. به دنبال استقبال عمومی از ایده های ناب، مفهوم گرایی از محبوبیت زیادی در میان معماران و طراحان برخوردار شده است. هنگامی که طراح قصد دارد به نمایش یک مفهوم یا واقعه در اثر خود بپردازد معمولاً با آزادی عمل بیشتر، بینش خود را به طرح وارد و دیدگاه خود را بیان می کند. این تفاوت ها باعث می شود تا آثار متنوعی در سراسر جهان پدید آیند که هریک انعکاسی از وقایع، رویدادها، مفاهیم، آرمان ها، و ارزش های یک ملت است.
معماری در ارتباط با مفاهیم، عمدتاً تحت تأثیر نگرش و سبک فکری معمار است و می تواند نوع نگاه او را نسبت به پدیده ها و مفاهیم موجود بازتاب دهد. در عصر حاضر رویکردهای گوناگونی در معماری مفهومی مطرح می شود که نشان از وسعت و پراکندگی این حوزه دارد. در این یادداشت از آرل به دسته بندی رویکردهای معماری مفهومی می پردازیم و ضمن آشنایی با هر یک، نمونه هایی را از آثار معماران علاقمند به این عرصه برمی شماریم.

تحریریه معماری آرل
تخیّل محصول پردازش دانسته ها و خاطرات تصویری است. هر چه دنیای درونی طراحی وسیع تر باشد دامنه خیال پردازی او نیز به مراتب بزرگتر است. تخیّل دامنه ای وسیع و در حال گسترش دارد و وظیفه آن شکستن قالب های موجود است. در واقع این دیده ها، شنیده ها و در مجموع، تجربیات طراح است که می تواند جهان درون او را وسعت بخشد. به هر ترتیب گذشته از اثر مهمی که تجربۀ زیستۀ طراح بر قوه تخیل او می گذارد در این یادداشت قصد داریم به معرفی یکی از اساسی ترین و کاربردی ترین تکنیک های پرورش تخیّل خلاق بپردازیم و آن را از جهات گوناگون بررسی کنیم 
تحریریه معماری آرل
شیوع COVID-19 باعث شده حدود 900 میلیون نفر در سراسر جهان در خانه های خود بمانند. در میان آنها معماران و طراحانی هستند که از آنها خواسته شده است تا از راه دور کار کنند تا از انتشار ویروس در محیط کار جلوگیری شود. برای بسیاری از معماران ، بدون شک این یک قلمرو و تجربه ای جدید است. با این وجود با آرل در ادامه همراه باشید تا اطمینان یابیدکه نه تنها دورکاری و کار از خانه امکان پذیر است ، بلکه  می توانید از این زمان استفاده کنید تا به عنوان یک معمار، مهارت ها و دانش خود را تا حد زیادی ارتقا دهید.
طی سالهای اخیر ، معماران ، تولید کنندگان ، مبتکران و مربیان روش های جدیدی را برای تبادل دیجیتالی طرح ها ، ایده ها و تجربیات معماری ایجاد کرده اند. اکنون ، معماران در محیط کار جدید خود در حال کار از راه دور هستند ، جایی که فناوری دیجیتال برای ادامه همکاری بین همسالان و مشتریان ضروری است. بنابراین لیست گسترده ای از نکات و منابع وجود دارد که می تواند به شما در یافتن مسیر ، ترمیم اعتماد به نفس و فعال کردن تخیل شما کمک کند.
تحریریه معماری آرل
در بخش اول از پروژه فکری چیست؟ به چیستی پروژه فکری و چگونگی ارتباط آن با حرفۀ معماری پرداختیم. اما پرسشی که اکنون مطرح می شود بر دشواری های پروژه فکری تمرکز دارد. آیا می توانیم به راحتی ادعا کنیم که ما نیز پروژه فکری داریم؟ قبل از پرداختن به این پرسش، توجه به سیر تفکر در معماری ضروری است. بازنگری و مطالعه در این خصوص، نشان می دهد که همۀ نگرش ها و اندیشه هایی که پیرامون معماری رخ داده و اکنون تاریخ تحولات آن موجود است؛ به یکدیگر تافته، در هم تنیده شده و ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. بنابراین همراه آرل باشید..
تحریریه معماری آرل
یک قرن پس از تاسیس باوهاوس، مدرسه هنر و معماری آلمان همچنان یکی از فرازجویانه ترین و -پرمناقشه ترین- جنبش های دوره مدرنیست بشمار می آید.

در 11 آوریل 1933، لودویگ میس ون دروهه در محله اِستِگلیتز، جنوب غربی برلین سوار تراموا شد، وقتی از پل عبور می کرد، فهمید محل کارش توسط پلیس محاصره شده است. باوهاوس جایی که او بعنوان مدرس و مدیر خدمت می کرد، از سال 1932، ساختمان قدیمی کارخانه تلفن را تصرف کرده بود. مدرسه ابتدا به سال 1919 در وایمار افتتاح شد، به مثابه مکانی برای وحدت پیشه وری با هنر ها در جهت خدمت به معماری؛ با گذشت زمان این رویکرد تغییر کرد، و بیشتر به وحدت هنر با تکنیک های صنعتی تبدیل شد. هنگامی که میس به سال 1930 مدیریت مدرسه را بر عهده گرفت، باوهاوس تقریبا بطور کامل به مدرسه ای برای معماری تبدیل شده بود.
تحریریه معماری آرل
آنچه در این بخش از یادداشت حاضر بدان می پردازیم ماهیت پروژه فکری و ارتباط آن با معماری است. در واقع پرسش اصلی این است که پروژه فکری چیست و اساساً چه ارتباطی با معمار دارد؟
در پاسخ به چیستی پروژه فکری از مثالی ساده بهره می گیریم: فرض کنید فردی که حرفه معماری را دنبال می کند در آتلیه طراحی خود حضور دارد. کارفرمایی به او مراجعه می کند تا سفارش طراحی فضایی در بستر معین و با عملکرد مشخص را به او بدهد. قبل از مراجعه کارفرما، معمار می تواند هیچ دغدغه ذهنی نداشته باشد و یا در مقابل پرسشی را دنبال کند که ذهن او بدان گرفتار شده و در صدد یافتن پاسخ است. بنابراین پروژه فکری برای هر معمار به مثابه پرسشی است که آن را در حرفه خود دنبال می کند و به طور مداوم در حال شرح و بسط این چالش و آزمودن آن در پروژه های طراحی خویش است. در واقع، هنگامی که کارفرما طراحی پروژه ای را به معمار می سپارد فرصتی فراهم  می شود تا او ضمن برآوردن خواسته های کارفرما پرسش خود را دنبال کند و یا به تعبیری با آن زندگی کند و آن را عمیقاً بررسی کند.
تحریریه معماری آرل
زندگی در دنیای امروزی باعث شده تا بشر بیشتر و بیشتر زمان خود را در محیط کار و در خانه بگذراند مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می دهد که اکنون 87٪ از زندگی خود را در فضاهای داخلی سپری میکنیم. محیط های دلپذیر تأثیر مثبتی بر روحیه و رفاه حال سرنشینان خود می گذارد ، همانطور که مکان های کم نور، دلگیر و ناراحت کننده می توانند زندگی را سخت تر و احساسات و حال جسمی را دچار مشکل سازند  به همین دلیل است که طراحی داخلی فضاها  بسیار مهم  و دارای اولویت است.
برای ارائه تجربه مکانی مطلوب ، عناصری وجود دارند که بدون تغییر یک سانتی متری از دیوار یا تغییر ابعاد واقعی ،  می توانند درک فضایی را تغییر دهند. این کار با رنگ آمیزی سطوح ، استفاده از متریال های مختلف یا استفاده از روکشهای مختلف انجام می شود. در ادامه با آرل  با نوع رنگ آمیزی فضاها و تغییرات و خطاهای بصری که در فضای داخلی ایجاد می کنند همراه باشید....
تحریریه معماری آرل
پرداختن به مسئلۀ طراحی، بنا به گرایشات طراح، خواسته های کارفرما، شرایط موجود در سایت پروژه، آداب و فرهنگ جامعه و ... متفاوت است. در این میان، رویکرد مؤثر در یافتن راه حل مسئله، بر اساس تشخیص طراح، تعیین و فرایند طراحی آغاز می شود.
ایده پردازی و ارائه راه حل های مطلوب پس از فهم دقیق برنامه عملکردی، شناخت سایت طراحی، برنامه ریزی فیزیکی مطلوب و شناسایی نیازها و خواسته های فرم و فضای جدید صورت می گیرد. از این رو طراح پس از رویارویی با مسئلۀ طراحی و توجه به جوانب کار، در پی حل مسئله، اندیشیدن را آغاز می کند و بارها و بارها به کمک تجسّم و خیال پردازی به آفرینشگری در ذهن خود می پردازد و پاسخی برای موضوع پروژه در نظر می گیرد. بدین ترتیب طراح مرتباً مسئله را در ذهن خود پیش می برد و در جهان خیال خود آن را می آزماید. از این رو شاید بتوان چنین گفت که فرایند طراحی با تجسم و خیال پردازی آمیخته است به طوریکه لازمۀ پیمودن صحیح مسیر فرایند طراحی، توانایی خیال پردازی و تفکر عمیق است. در واقع طراح بایستی ضمن شناخت عمیق موضوع طراحی، معیارها و شرایط موجود را با هم درآمیزد و پس از درونی سازی آن ها، راه حل مطلوب را ارائه دهد.
تحریریه معماری آرل
می توان از میان انواع بسیار مهیج رشته های تخصصی معماری داخلی یک رشته را به عنوان مسیر اصلی و محور حرفه ای انتخاب کرد در واقع طراحی و برنامه ریزی فضاهای داخلی یکی از جنبه های جالب و یکی از مسیر های حرفه ای در معماری داخلی است توضیحاتی که در ادامه مشاهده میکنید بسیاری از گزینه های حرفه ای وابسته به معماری داخلی را که یک فرد دوره دیده و مجرب ممکن است آن ها را برای خود راضی کننده بیابد شرح می دهد  هر چند که هرگزینه مستلزم گذراندن دوره های ویژه و تجربیات چندساله است اما این موارد  پذیرای علاقه مندانی  است که در زمینه معماری داخلی در پی فرصت های حرفه ای برجسته هستند در ادامه با آرل همراه باشید.....
تحریریه معماری آرل
با مشاهده برخی از آثار به جا مانده از زمان های گذشته این پرسش ایجاد می شود که راز جاودانگی این بناها چیست؟ چه عواملی باعث می شود تا برخی از آثار معماری علیرغم تحولات وقوع یافته در طول زمان، باقی بمانند، به حیات خود ادامه دهند و همچنان محبوبیت خود را حفظ کنند. به راستی آیا جریانی از حیات در این بناها وجود دارد که منجر به مانایی آنها شده است؟
تحریریه معماری آرل

به طور کلی، انسان زندگی خویش را در فضاهای گوناگون سپری می کند که در این میان خانه به عنوان سرپناه و نقطه آسایش او مهم ترین فضای انسانی محسوب می شود. او رفع نیازهای خود را در فضاهای متفاوت و با کاربری های گوناگون می جوید و به نوعی در احاطه معماری زندگی می کند. از این رو معماری شکل دهندۀ افکار، عادات، رفتار و سبک زندگی انسان است و از این منظر پرداختن به آن اهمیت ویژه ای دارد.

  • حال این پرسش مطرح می شود که فضای معماری چگونه می تواند در میان مردم زندگی کند؟
  • چگونه می تواند با انسان ها تعاملی همه جانبه برقرار کند و چگونه می تواند زنده، فعال و پویا باشد؟
مجموع ۱۸۰ رکورد - در ۱۴ صفحه
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
طراحی دفتر کار اداری

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


معماری و طراحی هتل
طراحی و اجرا ساختمان اداری
طراحی داخلی و معماری داروخانه
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir