۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

تحریریه معماری آرل
وقتی فیلیپ جانسون پس از 98 سال زندگی در 2005 مُرد، تاثیرات و فعالیت‌های او را می‌توانستید در گستره‌ی وسیعی از تیرک‌های مدرن گرفته تا ستون‌های پست‌مدرن و ورای آن بررسی کرد. فرانک گِری سخنرانِ تشییع جنازه‌ی او بود. مارک لَمستردر بیوگرافی جدیدی که درباره‌ی فیلیپ جانسون نوشته است، «مَردِ خانه‌ی شیشه‌ای »، دو روایت موازی از وی ارائه می‌کند. همراه آرل باشید
تحریریه معماری آرل
می‌توان آب را تا چند ده درجه زیر صفر سرد کرد بدون آن‌که یخ بزند. در حقیقت یخ زدن آب، علاوه بر برودت هوا نیازمند تشکیل بلور است. می‌شود جلوی یخ زدن آب را در هوای سرد گرفت: تبلور همیشه حول نقطه‌ای خاص شکل می‌گیرد و با روش‌هایی می‌توان از شکل‌گیری آن نقاط پیشگیری نمود (گرچه چنین آبی در دمای پایین بسیار ناپایدار است و شاید تنها تلنگری کوچک، نظمی که جلوی شکل‌گیری نقطه‌ی تبلور را گرفته است در هم بشکند. از این مثال استفاده می‌کنم تا بگویم اندیشه و امیال نیز می‌توانند متبلور شوند، یا نشوند و در حد ابری از و هم و اندیشه باقی بمانند. اما تبلور یک اندیشه چه خواهد بود؟
در ادامه بررسی مختصری از تبلور خیابان انقلاب تا ولیعصر و تاثیرات آن بر روی اندیشه های فردی منتشر کرده ایم.
با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
تحلیل موقعیت قرارگیری پروژه‌ی معماری، یک فرایند ارزیابی برای مشخصات فیزیکی، روانی و اجتماعی از یک موقعیت خاص است با آرزوی توسعه‌ی یک راه‌حل معماری که زمینه‌های داخلی و خارجی آن را مطرح کرده و بهبود ببخشد.
"برای توسعه‌ی یک پروژه با هر شایستگی، موقعیت آن باید در ابتدا مورد سنجش قرار گیرد."
با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
تکنولوژی واقعا چیست؟ شاید الان حوصله‌ی فکر کردن به آن را نداشته باشیم. در عوض شاید خواندن یک داستان یا تماشای یک فیلم برایمان لذت بیشتری داشته باشد. برای همین ما هم تصمیم گرفتیم یک جور نمایش تاریخی آماده کنیم که ببینیم تکنولوژی از زمان اولین سنگ‌های تیزشده‌ی میمون‌ها تا آخرین آثار معماران های‌تک چه تغییری کرده و چه ربطی به معمارها و شغل آن‌ها پیدا می‌کند. این نمایش چهار پرده دارد که غیر از این که به لحاظ تاریخی تقریبا پشت سرهم قرار گرفته‌اند، ربط چندانی به هم ندارند و هر جا حوصله‌تان سر رفت می‌توانید بروید قسمت بعدی و آخر فیلم را تماشا کنید. هر پرده راوی‌های خودش را دارد که در آخر هر قسمت سوال‌هایی از ما می‌پرسند و ما هم قرار نیست به آن‌ها جوابی بدهیم.
تحریریه معماری آرل
پرینت سه‌بعدی خود یک فناوری جدید است، اما جلوی محققین و نوآوران را در کل جهان برای دستیابی به کاربردها و فرصت‌های جدید، نگرفته است. برخی از تجربه‌ها در ارتباط با مواد جدید با مشکلات مربوط به پایداری، دست و پنجه نرم می‌کنند و سایرین به سادگی از تصور و خلاقیت نشأت می‌گیرند. دیگران چنین انتخاب کرده‌اند تا زمان خود را با استفاده از مواد سنتی‌تر به شیوه‌های جدید صرف کنند.
با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
سیمان برای چهار هزار سال، شالوده‌ی اصلی محیط‌های ساخت و ساز بوده است: پرمصرف‌ترین ماده انسان‌ساز در سیاره زمین. به هر حال، با توجه به اینکه معماران و عموم مردم تمرکز خود را بر علل و اثرات تغییرات اقلیمی آن گذاشته‌اند، آسیب‌دیدگی محیط‌زیست به وسیله سیمان موضوعی نگران کننده بوده است.
با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
خلاقیت خیلی خوب است، ولی دردسرش به مضراتش می‌چربد! برای همین کمتر مجالی برای آن می‌یابیم. در موسیقی و نقاشی و... خرج خلاقیت آنچنان کمرشکن نیست: فوقش سه چهار میلیون. ولی در معماری خرج خلاقیت می‌تواند میلیارد تومانی باشد! و البته چه بهتر: چقدر خلاقیت؟! گاهی باید در چارچوب‌های تعریف‌شده آرام بگیریم. اما بدی‌اش اینجاست که هر چارچوبی روزی کهنه و پوسیده می‌شود و دیگر به نیازهای زمانه پاسخگو نیست. اگر خلاقیت خرج دارد، پس چگونه جامعه را راضی کنیم که آن را بپذیرد؟ چگونه بتوانیم تعادلی بین خلاقیت و چارچوب‌ها بسازیم؟
قضیه اصلا آسان نیست: ما در دانشکده‌های معماری پر از ایده‌های خلاقانه‌ی بدردنخوریم و در محیط‌های کاری سرشار از کار خشک و احمقانه. 
با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
دوره های آموزشی معماری آنلاین در طول 5 سال گذشته مطرح تر شده و راحت تر از گذشته قابل شناسایی هستند. این دوره های آموزشی علاوه بر انعطاف پذیری و یادگیری راحت، هر مکان و زمانی که بخواهید در دسترس شما خواهند بود. این دوره های آموزشی محتوای قابل اطمینان و صحیحی را از استادان معتبر و دانشگاه های بنام در اختیار دانشجویان و معمارن قرار می دهند. در حوزه معماری و ساخت و ساز دوره های آموزشی معماری آنلاین به طور نمادین افزایش یافته اند. در این مطلب 11 دوره آنلاین را به شما معرفی می کنیم که شامل موضوعات گسترده ای هستند.برای مشاهده دوره ها و لینک سایت های آموزشی به ادامه مطلب مراجعه نمایید.
با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
در این مقاله می‌خواهیم سر دربیاوریم که رابطه‌ی جرم (پُر) با فضای خالی چه‌جور رابطه‌ای است و چطور می‌شود در طراحی معماری از آن کمک گرفت. برای همین سعی می‌کنیم بفهمیم خالی در طبیعت و آثار هنری چه اهمیت و کاربردی دارد و اصلا آدم از کی و کجا برای ساختن چیزها از فضای خالی کمک گرفت. بعد از این که نقش فضای خالی را در هنرهای مختلف مرور کردیم؛ به سراغ معماری می‌رویم و کاربرد آن را از جنبه‌های مختلف و در مقیاس‌های گوناگون بررسی می‌کنیم. در آخر هم می‌رویم سروقت طراحی و به این فکر می‌کنیم که برای بهتر شدن طرح‌هایمان، چطور می‌شود از خالی کمک بگیریم.
با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
در جهانی که وسایل نقلیه خودران، هوش مصنوعی (AI)، اینترنت اشیاء (IoT)، واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) تبدیل به عبارات عادی در سراسر جهان می‌شوند، عموم مشتریان بخش معماری، مهندسی و ساخت(Architecture, Engineering & Construction (AEC) انتظار خواهند داشت تا رندرهای با کیفیتی در فرایند طراحی ارائه شوند. افراد بسیاری تقاضای آینده برای این فناوری‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند، اما عده کمی برای ادغام آن‌ها با یکدیگر آماده شده‌اند. کمپانی اینسکیپ (Enscape) سیستمی را توسعه داده است که چند عدد از این ویژگی‌ها را برای ایجاد تجربه‌های زنده، سه‌بعدی و فراموش‌نشدنی برای مشتریان با یکدیگر ترکیب کرده است. لذا در این مقاله به سراغ 9 روش برای هر چه واقعی‌تر کردن رندرهای پروژه های معماری خواهیم رفت.
با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
طبق آمارهای من درآوردی طعنه‌آمیز، شهرداری‌های کشور در هر ثانیه یک طبقه به تجاری‌سازهای آسمان‌فروش می‌بخشند. در همین لحظه که من این مطلب را می‌نویسم، تعدادی از خصوصی‌ترین شرکت‌های ایران در حال ساخت بزرگترین مال‌های ایران که هیچ، عظیم‌ترین‌های جهان هستند. در دو دهه‌ی اخیر شاهد رشد روزافزون ساخت مجمتع تجاری و مال بوده‌ایم، کافی‌ست به ابرپروژه‌هایی چون سیتی سنترِ اصفهان، مجتمع خلیج فارس شیراز، مشهد مال مشهد، مجتمع کوروش، و مگامال اکباتان اشاره کنم.
با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
گمان می‌کنم مارکس بود که می‌گفت هر واقعه‌ای دو بار در تاریخ رخ می‌دهد: بار اول بصورت یک تراژدی و بار دوم بصورت یک کمدی! اجازه بدهید کمی در این جمله دستکاری کنم تا با جریان‌های معماری تطبیق پیدا کند: «هر جریان معماری دوبار به راه می‌افتد، بار اول به عنوان یک شیطنت و بار دوم به عنوان یک ضرورت». اما این جمله به چه معناست؟ یعنی هرازگاهی معماران و تئوریسین‌های معماری حوصله‌شان سر می‌رود و فازی جدید برمی‌دارند و آتشی دیگر به پا می‌کنند. سبکی جدید و نگرشی نو بنیان می‌گذارند یا مکتبی جدید ایجاد می‌کنند؛ کمی بعد هم دست از شیطنت برمی‌دارند و به سراغ کار خودشان می‌روند، اما آتشی که به پا کردند خاموش نمی‌شود، منتظر می‌ماند تا روزی در زمستانی به شکل درست استفاده شود.
با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
پایان‌نامه یا طرح نهایی از بخش‌های مهم تحصیل در رشته‌ی معماریست. در رشته معماری علاوه بر مقطع ارشد و دکتری، در مقطع کارشناسی نیز پایان‌نامه ارائه می‌شود و از اهمیت بالایی برخوردار است. پایان‌نامه در رشته معماری به دلیل اینکه معمولا طراحی‌محور است و دانشجو باید بتواند با راهنمایی استاد خود یک ساختمان یا یک مجموعه ساختمانی را طراحی کند، به نوعی پایان‌بندی یک دوره‌ی آموزشی است.
دانشجو با تمام دانش و مهارتی که در دروس طرح خود در ترم‌های پیش کسب کرده به سراغ یک طرح نهایی می‌رود و از ابتدا مطالعات را پیش می‌برد و طرح نهایی خود را در جمع ارائه می‌دهد. از این نظر شاید در رشته‌ی معماری، پایان‌نامه فرآیند طولانی‌تری از سایر رشته‌ها طی می‌کند، از نظر زمانی بیشتر طول می‌کشد و کار بیشتری می‌برد و روند انجام آن با ابهام بیشتری روبروست.
مجموع ۲۱۵ رکورد - در ۱۷ صفحه
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir