۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶



مترجم: نیلوفر محتاط
معماری و طراحی این مجتمع مسکونی را دفتر طراحی آینه در یکی از محلات شهر نجف آباد انجام داده است. کارفرما خانواده ای 4 نفره دارد و خواستار طراحی ساختمانی دوبلکس بوده است. در ادامه با ما در آرل همراه باشید.

مترجم: مهرداد نجیب زاده
معمار: گروه طراحی آدوم و استودیو ساخت
موقعیت بنا: تهران، فاز 1 اکباتان، خیابان نفیسی
متراژ پروژه: 1100 متر مربع
سال طراحی پروژه: 2015
معماری ساختمان مسکونی آجرپوش توسط گروه آدمون و تیم ساخت استودیو طراحی و اجرا شده است. در طول یک دهه گذشته جمعیت تهران به شدت افزایش داشته و تقاضای مسکن به طور چمگیری زیاد شده است. در چنین شرایطی قیمت هر متر زمین برابر با سود قابل توجهی از ایجاد تغییرات ساخت و ساز می باشد. در تضاد با گذشته که آسایش و راحتی در مرکز توجه اصلی عموم قرار داشت. اما امروزه سود حاصل از ساخت و ساز اولویت اول سرمایه داران و حتی عموم مردم شده و مشکلاتی برای طراحی به وجود آورده است.
با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
معماری: شرکت مهندسان مشاور مرمت و معماری زندیگان (محمدرضا نیکبخت)
سال: 1385
موقعیت: تهران، خیابان پسیان
مساحت: 8685.15 مترمربع
همکاران: محمدرضا نیک بخت٬ سولماز رستمی٬ شقایق ابریشمی
از زبان معمار: این ساختمان در زمینی به مساحت 1412.5 متر مربع در خیابان پسیان٬ خیابان شارستان سوم طراحی شده است و زیر بنای کل پروژه 8685.15 متر مربع می باشد. زمین این پروژه از تجمیع دو زمین که در جهت شمالی – جنوبی در امتداد هم قرار دارند تشکیل شده است و هر کدام از بلوکهای ساختمانی در 2+60% زمین خود واقع شده اند که در طبقات زیر زمین از یک قسمت به هم متصل می شوند .
تحریریه معماری آرل
معماری: شرکت مهندسان مشاور مرمت و معماری زندیگان (محمدرضا نیکبخت)
سال: 1387
موقعیت: تهران، خیابان دروس
مساحت: 4660 مترمربع
همکاران: محمدرضا نیک بخت٬ سعید زاهدی٬ مینو قاسمی٬ سولماز رستمی
از زبان معمار: این پروژه در زمینی به مساحت 820 متر‌مربع واقع در دروس خیابان منصور احداث گردیده است. زیربنای پروژه 4660 متر مربع بوده که شامل 2 طبقه زیر زمین که در برگیرنده‌ی پارکینگ‌ها، فضای ورزشی، سالن اجتماعات و دیگر فضاهای مشاع، و5 طبقه‌ی مسکونی که در هر طبقه 3 واحد در نظر گرفته شده می‌باشد. شروع عملیات ساختمانی بهار 88 و اتمام آن شهریور 92 بوده‌است.
نویسنده: پروانه شاه سوار
رضا دانشمیر معمار و نظریه پرداز خوش فکر ایرانی، در سال 1344 متولد شده است. او فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته ی معماری از دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت در سال 1372 است و علاوه بر رشته تحصیلی خود، در زمینه های هنری دیگری همانند نقاشی و موسیقی نیز به فعالیت پرداخته است. در ادامه با آرل همراه باشید...

تحریریه معماری آرل
فرامرز شریفی، معمار 79 ساله ی ایرانی، مشهور به استفاده از دیتیل های اجرایی خاص، در کارهای خود است.
آثار فرامرز شریفی متاثر از اندیشه های معمارانی چون ماریو بوتا، رنزو پیانو، مایکل گریوز، کارلو اسکارپا و هوشنگ سیحون است. شش سال تحصیل زیر نظر هوشنگ سیحون در دانشکده هنرهای زیبا، تجربه پرباری را برای شریفی به همراه داشته است. او اخلاق در طراحی معماری، استفاده بجا و درست از مصالح و سادگی مینیمالیستی در طرح را از سیحون آموخته است.
آثار معماری او از لحاظ تنوع مصالح، حجم های خالص و توپر، تاکید بر محورهای تقارن، سازمان دهی های مرکزی، فضاهای محصور شده در فرم هندسی معین به معماری کلاسیک نزدیک است. از این رو می توان آثار او را تلاشی برای تلفیق سلیقه کلاسیک در کالبدی مدرن دانست. حجم های ساختمان های او سنگین، توپر و دارای سلسله مراتب فضایی کلاسیک هستند. بخش های متصل به زمین با مصالخ خشن تر و سنگهای چند ضلغی بندکشی شده پوشیده می شود و انتهای ساختمان با سقفهای شاخص، تعریف می شود. سطوح بناهای او معمولاً با قاب بندی هایی تقسیم می شوند که از اختلاف سطح یا اختلاف رنگ و جنس مصالح ایجاد شده است. نماها همواره متوازنند و این توازن یا از طریق تقارن و یا با ایجاد تعادل میان فضاهای پر و خالی نما حاصل شده است. استفاده از احجام خالص و قواعد هندسی مشخصه نماها و فضاهای داخلی آثار شریفی است.
در این بخش قصد داریم نگاهی به معماری و معماری داخلی ساختمان دروس بیاندازیم. با آرل همراه باشید.
گردآورنده: پروانه شاه سوار
- مهندس دلیری: من فرم را در پروژه های شاخص می پذیرم، اما برای هیچ منطقی این قابل قبول نیست که پروژه ای فقط فرم زیبا داشته باشد و در عملکرد و کارکرد ضعیف باشد. من طرح هایم را از فرم آغاز می کنم، اما همان زمان می دانم که از پلان و فضای داخلی اش چه چیزی می خواهم. از دیدگاه من فقط وقتی یک آرشیتکت خط می کشد باید هم زمان، همان خط را در سه بعد ببیند و فراتر از آن به سازه و اجرا هم فکر کند. ساختمانی که فقط فرم زیبا دارد، صرفا یک مجسمه است. در ادامه با آرل همراه باشید...
گردآورنده: پروانه شاه سوار
- تا چه حد دخالت کارفرما را در کارهایتان پذیرفته اید و یا می پذیرید؟
-مهندس دلیری: یک معمار زمانی موفق است که بتواند نظر خود را به کارفرما تحمیل کند. هیچ آرشیتکتی در همان ابتدای مسیر حرفه ای خود، چنین قابلیتی ندارد. باید زمان بگذرد و کارهای خوب همراه با رفتارهای اجتماعی مناسب انجام شود تا اعتماد کارفرما جلب شود. من این راه را طی کرده ام. البته الان نگاه جامعه هم نسبت به معمار و معماری رشد کرده است. در سال های قبل اهمیت طراحی معماری در ساختمان سازی چندان برای عموم سرمایه گذاران اهمیت نداشت. اما امروزه فرهنگ ساخت رشد کرده و سازندگان با کمال میل برای طراحی آنچه می خواهند بسازند هزینه می کنند. در ادامه با آرل همراه باشید...

گردآورنده: پروانه شاه سوار
-شما مسجد طراحی کرده اید؟
- مهندس دلیری: شما از کجا می دانید؟
- این موضوع یک بار هم در فضای مجازی مطرح شد، با این عنوان که "از طنز روزگار این که مهندس دلیری مسجد طراحی کند".
- مهندس دلیری: چرا طنز؟ مگر روی پیشانی یا مدرک من نوشته است که فقط باید ساختمان مسکونی و اداری طراحی کنم؟ در ادامه با آرل همراه باشید...
گردآورنده: پروانه شاه سوار
-چندی پیش از یک منتقد معماری خواستم در چند جمله شما را نقد کند، او گفت نمی توانم، چون مهندس دلیری بر سلیقه مردم سوار شده است و دقیقا کاری انجام می دهد که مردم دوست دارند و چون برای من فقط مردم مهم هستند نمی توانم اشکالی وارد کنم، تا چه اندازه با چنین نظری موافق هستید؟
-مهندس دلیری: من کاری را که مردم یا حتی کارفرما به من دیکته می کند انجام نمی دهم. همین چند دقیقه پیش گفتم، من توقع و انتظار و فرهنگ ها و عقاید متفاوت مردم و کارفرما را می شناسم. با این شناخت، من طراحی را به آن ها دیکته می کنم که آن را دوست داشته باشند. در ادامه با آرل همراه باشید...
مترجم: پروانه شاه سوار
محمد دومیری از عکاسان معماری ایران می باشد که در مطالب اخیر با نمونه کارهای وی آشنا شدیم. در این مطلب قصد داریم آثار او از مساجد شیراز، اصفهان و یزد را به نمایش بگذاریم. عکاسی پانوراما این عکاس از گنبدهای مساجد، نشان دهنده عمق و زیبایی الگوهای معماری ایرانی است. در ادامه با آرل همراه باشید...
گردآورنده: پروانه شاه سوار
شاید قابل انکار نباشد که از معماران، در محافل معماری، فردی در ابعاد "فرزاد دلیری" که پیوسته حضور فیزیکی ندارد سخن به میان نرفته باشد. فرزاد دلیری حدود سی سال است که طراحی می کند، می سازد و حاصل تلاشش را به کارفرما یا سرمایه گذار پروژه واگذار می کند. برخی معماران پیشرو، نظریه پردازان، مدرسان دانشگاهی و دانشجویان معماری، کارهایش را عامه پسند یا تجمل گرا و غربی می خوانند، البته این موضوع هم در جامعه معماران مطرح است که اگر معماری برای مردم است پس چرا عامه پسند بودن به عنوان کنایه بد به کار می رود یا اگر تجمل گرایی باعث می شود که ایرانی ثروتمند به جای سرمایه گذاری در کشورهای خارجی از خرید ملک و سکونت در ساختمان های مجلل ایران احساس رضایت داشته باشد. ایراد کار کجاست؟ در ادامه با آرل همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
معمار: علیرضا تغابنی
کاربری: مسکونی
موقعیت: ایران - تبریز
وضعیت: در حال ساخت
همکاران طراحی: فریده آقامحمدی، ابراهیم روستایی، هما اسدی
مجموع ۲۶۹ رکورد - در ۲۱ صفحه
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir