۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

گردآورنده: پروانه شاه سوار
- ما درصدی از جمعیت جهان را تشکیل می دهیم ولی نتوانستیم در معماری جهان تاثیر گذار باشیم، در کشورمان نیز معماری پیشرفت چشم گیری نداشته است، حتی گاهی کارهای معمارها از جمله طراحی را، غیر معمارها انجام می دهند. فکر می کنید چرا به این صورت است؟
- مهندس صیادیان: معماری بخشی از فرهنگ است، و فرهنگ یک مفهوم عام است که معماری، هنر و نحوه تفکر و زندگی را شامل می شود. ما نمی توانیم توقع داشته باشیم که تمام بار فرهنگ را معماری به تنهایی به دوش بکشد. البته معماری می تواند جریان فرهنگ را رهبری کند. در ادامه با آرل همراه باشید..
نویسنده: پروانه شاه سوار
دکتر علی اکبر صارمی در شهر زنجان در سال 1322 چشم به جهان گشود. وی در سال 1347 از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت کرد. او تحصیلات خود را در مقطع دکتری در دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا ادامه داد و رساله دکتری خود را زیر نظر استادش لویی کان در سن 33 سالگی نوشت. مهندس صارمی در سال 1359 دفتر شخصی خود را، بعد از کارکردن در شرکت معماری سردارافخمی، به نام مهندسین مشاور تجیر، راه اندازی کرد. او در دانشگاه هایی همانند دانشگاه تهران، فارابی و دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز به تدریس مشغول بوده است. از دیگر افتخارات ایشان می توان به عضویت در جامعه مهندسان معمار ایران، عضویت در هیات امناء انجمن مفاخر معماری ایران، عضویت در كانون مهندسان معمار دانشگاه تهران اشاره کرد. از آثار ساخته شده توسط وی نیز می توان مجموعه نمایشگاهی و اداری كیش، آمفی تئاتر انستیتوپاستور تهران، ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در الجزایر و ویلای صارمی نوشهر را نام برد. در ادامه باآرل همراه باشید...
گردآورنده: پروانه شاه سوار
- به نظر شما این موضوع به سیستم آموزشی نیز مربوط است؟
-مهندس صیادیان: دروسی که در مدارس ما با حجم زیاد درسی، به عنوان علم آموزش داده می شود، یک علم مدرن است و علم مدرن بر پایه تفکر تحلیلی است. تفکر تحلیلی، پدیده ها را ماهیتا به صورت ثابت فرض نمی کند، بلکه با پدید ها به عنوان پدیده های متغیر روبه رو می شود. بنابراین یک ذهن تحلیل گر با هر پدیده ای که رو به رو می شود، اولین کاری که انجام می دهد تحلیل کردن است. ولی در سیستم آموزشی داخلی ما، علم مدرن با روش سنتی آموزش داده می شود. روش سنتی بر پایه علم حصولی است، یعنی حقیقت یک موضوع ثابت است و انسان ها به اندازه توانایی خودشان از منبع ثابت حقیقت بهره می برند. در ادامه با آرل همراه باشید...
گردآورنده: پروانه شاه سوار
- به پشتیبانی داوران از بعضی شرکت کنندگان مسابقه های مختلف اشاره کردید. فکر می کنید رای یک یا دو داور تا این اندازه در روند رتبه بندی تاثیر دارد و یا معتقدید در مسابقات اکثریت هیات داوران با هم هماهنگ هستند؟
- مهندس کلانتری: به نظر من اگر حتی یک داور هماهنگ نباشد تاثیرگذار است! در بحث جایزه در چند سال اخیر همیشه زمانی افراد گمنام جایزه گرفته اند و کار آن ها مطرح شده که داوری طرح ها، خارج از سیستم هماهنگ همیشگی بوده و یا از داوران خارجی استفاده کرده اند. در ادامه با آرل با آرل همراه باشید...
گردآورنده: پروانه شاه سوار
"معماری یک بازی طولانی است و پیگیری پیشرفت های حرفه ای معماران جوان همیشه جذاب است". شاید تصور شود که بستر معماری ایران، هنوز هم میدان بازی قدیمی هاست. اما در سال های گذشته، حضور معماران جوان مستقل در این عرضه برخی تصورات را دگرگون کرده و معادلات منظم و پپیش بینی شده میدان را بر هم ریخته است. پس در این مصاحبه با معماران سارا کلانتری و رضا صیادیان به گفت و گو نشستیم تا بدانیم چگونه با چالش های معماری مواجه شدند و از مردم، جامعه و حرفه چه برداشتی دارند. در ادامه با آرل همراه باشید...
نویسنده: پروانه شاه سوار
داراب دیبا معمار و شهرساز ایرانی در سال 1320 متولد شد. او مدرک دکتری خود را از دانشگاه لیژ بلژیک در سال 1348 دریافت نمود. وی عضو هیئت علمی دانشگاه هنرهای زیبا و از اساتید مدعو دانشکده هنرهای زیبا پاریس، هارواردو ام آی تی می باشد. او همچنین عضو شورای راهبردی کنگره بین المللی بازسازی شهرهای تخریب شده جنگ در سال 1370، عضو شورای تخصصی شهرداری تهران از سال 1376 تا 1380 ، عضو گروه معماری و شهرسازی مرکز بین المللی گفت و گوی تمدن ها از سال 1379 تا 1382 و عضو منتخب داوران جایزه اقاخان در ژنو به سال 1380 می باشد. از آثار برجسته او می توان به سفارت ایران در برلین اشاره کرد که به دلیل پیوند میراث فرهنگی با معماری معاصر در کتاب دانشگاه برلین به عنوان اثر برگزیده انتخاب شده است. در ادامه با آرل همراه باشید...
نویسنده : مرجان قندی
معمولاً برای دیدن بناها و سازه‌های منحصر به فرد یا معماری‌ جذاب، در موارد‌ خارجی جست‌و‌جو می‌کنیم، آن هم در حالی ‌که نمی‌دانیم در کشور خودمان، جوانان تحصیل کرده و خلاقی هستند که دست به ابتکارهای جالبی می‌زنند و بناهای زیبا و مدرن طراحی می‌کنند. پل‌های‌ عابرپیاده به‌دلیل احساس امنیت شهروندان، ساخته می‌شود، اما ساخت آنها بدون در نظرگرفتن زیبایی منظر و سیمای شهری باعث شده به پیکره شهرها آسیب وارد شود و از طرفی چندان مورد استقبال عابران قرار نگیرند. «امیر طالشی» یکی از همان معماران جوان و خلاقی است که ایده‌های متداول پل‌های‌ عابر پیاده را کنار گذاشته و سعی کرده با پوشاندن لباسی مناسب بر آن جذابیتی برای تشویق به عبور مردم از روی پل ایجاد کند. ساخت پل عابر پیاده منطقه لواسان که به «پل چرخان» معروف شده دومین پل طراحی شده به دست این جوان است که تصویر آن در شبکه‌های اجتماعی دست‌به دست می‌شود. این مهندس 30 ساله تهرانی در یک صبح پاییزی به «ایران جوان» آمد تا از مشخصه‌های کارش و دلایل مشهور شدنش در این حرفه بگوید.
گرداورنده: مسعود فلاح
فرهنگسرای نیاوران بنایی است در شمال شرقی شهر تهران. این بنا ساختمانی پست مدرنیستی است که با بهره گیری از عناصر معماری کهن ایرانی به صورت مینی مالیستی خودنمایی می کند. معماری منحصر به فرد این مجموعه الهام گرفته از معماری سنتی ایران است که مفهومی فلسفی با خود به همراه دارد و با استفاده از طاقهای مرسوم روستایی و نورگیرهایی برگرفته از بادگیرهای کویری طراحی شده است. بادگیرها به وضوح در فرم بنا خودنمایی می کنند و وظیفه انتقال نور را به داخل بنا دارند.

گرداورنده : مسعود فلاح

دارالفنون نام مدرسه ‌ای است که درخیابان ناصر خسرو تهران واقع است. دارالفنون به ابتکار امیرکبیر در زمان ناصرالدین‌شاه برای آموزش علوم و فنون جدید در تهران تأسیس شد. دارالفنون را می‌توان نخستین دانشگاه در تاریخ مدرن ایران دانست. در نوشته‌های ایرانی تا دیرزمانی همه دانشگاه‌های خارجی را دارالفنون می‌خواندند. همراه آرل باشید...


نویسنده: پروانه شاه سوار
فرشید موسوی از سرشناس ترین معماران زن ایرانی است که در سال 1344 شمسی در شهر شیراز ایران چشم به جهان گشود. وی در سن 24 سالگی به لندن مهاجرت کرد و تحصیلات خود را بعد از به اتمام رساندن در دانشگاه داندن، در دانشگاه هاروارد ادامه داد. در ادامه با آرل همراه باشید...
گرداورنده : مسعود فلاح
پروژه‌ی بازسازی زندان قصر به شکل باغ موزه قصر توسط دفتر معماری EBA یکی از بهترین تغییرکاربرها و بازسازی‌های سال‌های اخیر در ایران است که تحت مدیریت معماری آرش مظفری رخ داده است. بازسازی یک زندان با هزار سابقه سیاسی و امنیتی به یک فضای عمومی و شهری با کاربری تفرج و خوش‌گذرانی بی‌شک در کنار پاسخ‌گویی به نیازهای طبیعی شهری، اشاره‌ای جذاب در سیر تحولات یک جامعه به حساب می‌آید. از معدود کارها در وادی هنر و معماری که با تحولات انقلاب اسلامی هم‌راستاست.
گرداورنده: مسعود فلاح
معمار: دفتر معماری دیگر (علیرضا تغابنی)
موقعیت: تهران، ایران
تاریخ: 1391
مساحت: 30،000 مترمربع
وضعیت: طرح پیشنهادی مسابقه / رتبه سوم
کارفرما: گروه شار
تیم طراحی: علیرضا تغابنی، حمید عباسلو، شهاب‌الدین رمضانی، روح‌الله رسولی
همکاران پروژه: سمانه مظفر، مجید جهانگیری، یگانه قزل‌لو، نوید غفاری
تیم ارائه: سعید فهیمی‌پور، افشین خدابنده‌لو
مشاور منظر: بابک مستوفی صدری

عنوان پروژه: ویلای فردوس
آدرس: مازندران، رويان، شهرک فردوس جنوبی
شرکت مشاوره: دفتر معماری سهراب رفعت
معمار: سهراب رفعت
تیم طراحی: سالومه گلبابائي، نگين عسگري، محمد­رضا موحدي، محمد حسين شوقي
تاریخ شروع و اتمام کار: شهریور 91 تا آبان 92
مجموع ۲۶۹ رکورد - در ۲۱ صفحه
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir