۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : شنبه , ۱۳۹۶/۰۲/۲۳ ۱۴:۳۳

 موزه سینما، باغ فردوس

تحریریه معماری آرل

عمارت باغ فردوس به سبک معماری دوره قاجاری بنا شده است. روایت‌های متفاوتی در مورد باغ فردوس وجود دارد. بسیاری می‌گویند ساختمان باغ فردوس در زمان نظام الدوله وزیر ناصر الدین شاه ساخته شده و منزل معیر الممالک همسر عصمت الدوله دختر ناصرالدین شاه بوده است. در قسمت شمال بنا، آنجایی که در حال حاضر کتابخانه‌ی تخصصی معماری است قبلا استخر بزرگی بوده و اطراف آن درخت‌های کهن سال چنار (که هنوز هم تعدادی از آن‌ها موجود است) وجود داشته است. کل زمین محدوده باغ فردوس پله کانی است. در زمان پهلوی اول این ساختمان محل دبستان شاپور بوده است. سال‌ها بعد ساختمان باغ فردوس در اختیار وزارت فرهنگ قرار می‌گیرد. از آن پس مرمت و بازسازی این بنا شروع شده و به شکل امروزی در آمده است. کاربری اصلی این عمارت، موزه سینما است.


موزه سینما باغ فردوس موزه سینما باغ فردوس موزه سینما باغ فردوس موزه سینما باغ فردوس موزه سینما باغ فردوس  موزه سینما باغ فردوس موزه سینما باغ فردوس

پیشینه باغ فردوس

مستندات روایی حکایت از آن دارد که این باغ در زمان محمدشاه قاجارساخته شده است وساختمان آن کاخ شکارگاه وی بود. پس از فوت نظام الدوله، مالک باغ پسرش دوستعلی خان معیر الممالک داماد ناصرالدین شاه شد. او بر اساس آنچه روایت کرده اند به این باغ و عمارتش اهمیتی نمی داد تا اینکه باغ رو به ویرانی گذاشت. حاجی میرزا حسین پسر حاجی میرزا خلیل شیرازی که در سرای امیر حجره داشت و تاجری اعیان منش بود این باغ را خرید و دست به تعمیرآن زد. او چند سالی مالک این باغ بود و در این باغ مهمانی ها ترتیب داد. اما پدرش که از این ولخرجی های پسر نگران شده بود او را به شیراز خواست وبه این ترتیب باغ و عمارت به سرایدار سپرده شد و دوباره رو به ویرانی نهاد. پس از او میرزا حسین طهرانی مالک باغ شد. او هم عمارت شمالی باغ را خراب کرد و درختانی را که نظام الدوله کاشته بود از بیخ برکند.پ س از فوت او اراضی این باغ بین وراث تقسیم شد و هریک از وراث سهم خود را فرو ختند. در سال 1318ه ق در زمان مظفرالدین شاه میرزااسماعیل خان امین الملک برادر امین السلطان اتابک اینجا را خرید. او به آبادانی باغ کوشید و در ضلع غربی آن اندرونی و حمام ساخت. پس از امین الملک، از عهده نگهداری باغ بر نیامدند و باغ برای سومین بار رو به ویرانی گذاشت. محمد ولی خان سپهسالار خلعتبری باغ را از وراث امین الملک خرید. وی عمارت و باغ را آباد و قنات آن را دایر کرد و چند استخر و فواره نیز در جای جای باغ احداث کرد. تجارتخانه طومانیانس از محمد خان سپهسالار مبلغی طلبکار بود به عدلیه مراجعه کرد و در ازای طلب خود باغ و عمارت آن را به او دادند.

پس از آن دولت وقت در ازای بدهی های تجارتخانه باغ را ضبط کرد واراضی آن را متری دو تومان به کارکنان وزارتخانه های دولت به اقساط پنج ساله فروخت.اما بخش فعلی عمارت به دستور علی اصغر حکمت، وزیر معارف در سال 1316 شمسی خریداری و عمارت آن بازسازی شد. و از آن بعنوان مدرسه استفاده شد. در سال 1336 شمسی باغ فردوس بین وزارت آموزش و پرورش و شهرداری تقسیم شد.در این هنگام بنیاد فرح پهلوی باغ فردوس را از شهرداری خریداری و پیرو تصمیمی که مبنی بر احیاءباغ فردوس برای برگزاری جشن های فرهنگ وهنر در این مکان گرفته شده بود مرمت باغ به سازمان رادیو و تلویزیون ایران سپرده شد. در این دوران این باغ مرکز فعالت های هنری شد وپس از انقلاب اسلامی نیز در سال 1358زیر پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درآمد و به عنوان مرکز آموزش فیلمسازی از آن استفاده می شد و بالاخره در سال 1381 به عنوان موزه سینما مورد بهره برداری قرار گرفت. مساحت باغ فردوس 20 هزار متر مربع و مساحت عمارت آن 1000 متر مربع، شامل سه و نیم طبقه است. شیب زمین آن از شمال غربی به جنوب شرقی است و تندی این شیب به حدی است که کف طبقه اول بنا با قسمت جنوبی باغ و سقف آن با قسمت شمالی باغ هم سطح است.

موزه سینما

 

 

برپایی موزه سینمای ایران تحقق یک رویا بود.رویایی که همه فرهنگ دوستان ایران را دلشاد کرد و ثبت و ضبط کوشش های بانیان و کوشندگان این هنر صنعت را نوید می داد تا چراغی باشد فرا روی آیندگان و افتخاری برای آنانی که دستآورد و حاصل عمرشان را در بازتاب پرده سفید و نقره فام سلولویید،نظاره گر بودند. موزه سینمای ایران با هدف گردآوری، حفظ ، ثبت و عرضه مناسب میراث سینمای ایران در شهریورماه 1373با تدبیر و همت مدیران شرکت توسعه فضاهای فرهنگی وابسته به شهرداری تهران پاگرفت. یاری و اعتماد آقایان عباس کیارستمی و عزت الله انتظامی و تلاش و پشتکار اقایان غلامرضا جمال امیدی،امیر اثباتی،بهزاد رحیمیان و عزیزالله ساعتی سبب شد تا کوشش های بانیان موزه در خردادماه 1377ثمر دهد و ساختمان قدیمی موزه واقع در کوچه پیرنیا ،خیابان لاله زار، با حضور سینماگران وعلاقه مندان و معاون اول ریاست جمهوری جناب اقای حبیبی گشایش یابد. درست چهار سال بعد موزه به مکان فعلی خود منتقل شد ودر شهریور ماه 1381 با حضور ریاست محترم جمهور حجت الاسلام سید محمد خاتمی باز گشایش شد و ازاین زمان میزبان علاقه مندان و پژو هشگران این عرصه شد ومجموعه فعالیت های خود را بصورت امروزین دنبال کرد.

 

تالار آبی

دراین نمایشگاه ما با پیشینه: بنای باغ فردوس،موزه سینما،پیدایش سینما در جهان و ایران آشنا شده،همچنین با تصاویری از اولین تصویربرداری های تاریخ سینمای ایران توسط میرزاابراهیم خان عکاس باشی و نخستین اگهی و اعلان های سینمای ایران روبرو می شویم. معرفی پیشگامان سینمای ایران، بازیگران و عوامل اصلی فیلمسازی به همراه نخستین تجهیزات فیلمسازی در ایران از دیگر بخش های این نمایشگاه است. غرفه های اختصاصی آوانس اوگانیانس(نخستین نویسنده وکارگردان سینمای ایران)،عبدالحسین سپنتا(نخستین کارگردان فیلم ناطق)،ابراهیم مرادی،محسن بدیع و دانشگاه سیراکیوز،از قسمت های دیدنی نمایشگاه آبی می باشد.
موزه سینما باغ فردوس موزه سینما باغ فردوس موزه سینما باغ فردوس موزه سینما باغ فردوس موزه سینما باغ فردوس موزه سینما باغ فردوس موزه سینما باغ فردوس موزه سینما باغ فردوس موزه سینما باغ فردوس موزه سینما باغ فردوس 
 

تالار میانی(معاصران)

در این نمایشگاه تصاویر صحنه و پشت صحنه فیلم های ایرانی به همراه پرتره کارگردانان،فیلمبرداران،چهره پردازان،طراحان صحنه و لباس مشاهده می شود.همچنین نمونه هایی از اکساسوار و طراحی های صحنه و لباس و چهره پردازی های سینمای ایران به نمایش گذاشته شده است. مشاهده غرفه های اختصاصی سهراب شهید ثالث،ساموئل خاچیکیان،ولی الله خاکدان،عزت الله انتظامی،رخشان بنی اعتماد،پوران درخشنده، داریوش مهرجویی، خسرو سینایی، علی طالبی، فاطمه معنمدآریا، نیکی کریمی و...در این نمایشگاه،امکان پذیر است.
موزه سینما باغ فردوس موزه سینما باغ فردوس

تالار بین الملل

مشاهده و آگاهی از جوایزجهانی سینمای ایران (هم چون نخل طلای کن،شیر ونیز،خرس برلین و ...)،آشنایی با همه جشنواره های سینمای ایران با مشاهده 45 تندیس موجود ازجوایز تاریخ سینمای ایران به همراه غرفه های اختصاصی افتخار آفرینان جهانی سینما :عباس کیارستمی، ابوالفضل جلیلی، هوشنگ اللهیاری و... در این نمایشگاه امکان پذیر است.
موزه سینما باغ فردوس موزه سینما باغ فردوس

نمایشگاه دفاع مقدس

تصاویر فیلم های دفاع مقدس،معرفی کارگردانان و عوامل اصلی سینمای دفاع مقدس و غرفه اختصاصی شهید آوینی پایه گذار فیلم های مستند روایت فتح، در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

موزه سینما باغ فردوس

تماشاخانه

نخستین سالن های سینمای ایران،نخستین سینماداران و پرفروش ترین فیلم ها و مستندات سالن های سینمای ایران دراین نمایشگاه معرفی می شوند. همچنین امکان مشاهده قسمت هایی از تصاویر اولین فیلم های تاریخ سینمای ایران و جهان امکان پذیر است.گاه شمار تاریخ سینمای ایران از دیگر جزییات این نمایشگاه می باشد.

شاه نشین عمارت (نمایشگاه علی حاتمی)

به تماشای یادگاری هایی از علی حاتمی ، مجسمه هایی از عزت الله انتظامی و علی حاتمی در حال تماشای فیلم حاجی واشنگتن ، لباس هایی که در فیلم های قبل و بعد از انقلاب اسلامی توسط هنرمندان استفاده شده است، خواهید نشست.
موزه سینما باغ فردوس

نمایشگاه نام آوران

این نمایشگاه شامل چهار تالار با عنوان نام آوران که در آن می توانید استندهایی از تصاویر بزرگان سینمای ایران در زمینه های گوناگون چون بازیگری، کارگردانی، فیلم نامه نویسی و... به همراه نور و صدا مشاهده کنید.
موزه سینما باغ فردوس
موزه سینما باغ فردوس

نمایشگاه دوبله و صدا

تماشای تجهیزات و ابزار قدیمی صدابرداری و شماری از نخستین صفحه های تولیدی موسیقی فیلم ها، غرفه علی کسمایی پدر دوبله ایران و پخش لحظاتی از نخستین فیلم های دوبله شده کلاسیک جهان در این نمایشگاه امکان پذیر است.

خانه فرهاد

مشاهده یادگارهایی از وسایل شخصی، کتاب ها و سازهای فرهاد مهراد به همراه شنیدن صدایش در این نمایشگاه شما را در حال و هوای زندگی این خواننده قرار می دهد. زاده ی 29 دی 1322 تهران. خواننده ، آهنگسازو نوازنده پاپ و راک ایرانی است. وی در سن 59 سالگي روز نهم شهريور 1381 در شهر پاريس بر اثر بيماري هپاتيت درگذشت و پيكر ش در آرامگاه Thiais پاريس آرمیده.

زیرگذر تاریخ

آگاهی از نخستین کوشش های بشری در شرق برای ثبت جنبش و حرکت با مشاهده دستگاه نمایش مولاژ جام بز جهنده(2000 سال پیش از میلاد) و همچنین موفقیت آنان در کشف قوانین حاکم بر نمایش تصاویر با مشاهده اتاق تاریک(قرن دوازده میلادی )، می تواند تجربه ای متفاوت برای بازدید کنندگان این بخش از موزه سینما تلقی شود. آگاهی از تئاتر سایه ها که در چین و هند دیرینه ای به تاریخ میلادی دارد از دیگر بخش های این نمایشگاه است.همچنین مشاهده نخسین تصویر سازی های ایرانیان(با عنوان نگاره ها بنیان بیان تصویری) برای روایت شاهنامه فردوسی و روایت های دینی ازدیگرجذابیت های های این نمایشگاه به شمارمی رود.

 

نمایشگاه ارامنه

ارامنه از آغاز پیدایش سینما در ایران نقش موثری را در بهره برداری از این هنر-صنعت ایفا کرده اند. نخستین فیلم های سیاحتی ایران توسط ارامنه فیلمبرداری شده است. این اتاق به منظور یادآوری نقش موثر ارامنه در سینمای ایران راه اندازی شده است.

قیمت بلیت، ساعات و روزهای بازدید

ورودی موزه سینما ۳۰۰۰ تومان است و ساعات کاری موزه سینما در ایام هفته از ساعت ۹ تا ۱۹ و جمعه ها و اعیاد از ساعت ۱۱ تا  ۱۹ است. این موزه روزهای شنبه تعطیل است.

آدرس موزه سینما

موزه سینما در خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، عمارت باغ فردوس قرار دارد.
 

موقعیت موزه سینما بر روی نقشه

 


دسترسی به موزه سینما

برای رسیدن به موزه سینما می‌توانید در خط یک مترو به ایستگاه تجریش رفته و پس از خروج از ایستگاه در میدان تجریش، با ۱۵ دقیقه پیاده‌روی در خیابان ولیعصر به سمت جنوب، به عمارت باغ فردوس و موزه سینما برسید، یا اینکه این مسیر را با تاکسی یا بی‌آرتی طی کنید.

اگر قصد استفاده از بی‌آرتی را دارید می‌توانید از اتوبوس‌های مسیر تجریش - راه‌آهن استفاده کنید و در ایستگاه باغ فردوس از اتوبوس پیاده شده و به موزه سینما بروید.
 

بازدید مجازی از موزه سینما ایران

سینما فردوس

سینما توگراف

کتاب فروشی

کافه ویونا

کافه سینما


تحریریه معماری آرل
عکاس : مهرداد نجیب زاده
منبع : موزه سینما -باغ فردوس
تعداد بازدید : ۱۳۰۳۴
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir