۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : چهارشنبه , ۱۳۹۶/۰۱/۳۰ ۱۱:۵۵
9 ساختمانی که بیشترین نقد را در دنیا داشته اند
تحریریه معماری آرل
در حال حاضر بیشتر از یک سال از افتتاحیه و پرده برداری از استادیوم ورزشی زاها حدید در دوحه قطر می گذرد و در این 12 ماه به نظر می رسد که این ساختمان هیچ گاه از اخبار داغ جهان خارج نمی شود. اخیرا اظهارات جدید دفتر معماری حدید در مورد مرگ و میر کارگران در حین کار این ساختمان و شرایط کاری مشکوک کارگران در قطر از بحث هایی است که ابعاد قانونی به خود گرفته است. این ساختمان از جهت ویژگی های بیولوژیکی مطرح شده در آن، بارها به صورت گسترده مورد انتقاد قرار گرفته است. این استادیوم ورزشی که برای رقابت های جام جهانی 2022 در قطر ساخته می شود، طوفانی از بحث ها و جنجال ها را با خود به همراه داشته است. نقدهایی که  پیرامون ساختمان  الوکره ما را بر این داشت تا نگاهی به ساختمان های مورد انتقاد قرار گرفته در تاریخ معماری جهان بیندازیم.

 

The Portland Building (Portland, United States) / Michael Graves 1-
9 ساختمانی که بیشترین نقد را در دنیا داشته اند
"در کل ایده از بین بردن این ساختمان همانند کشتن یک بچه می ماند..." من نمیدانم که منتقدان چگونه به این جمله مایکل گریوز در بحث های آینده ساختمان پورتلند به عنوان اولین ساختمان پست مدرن در آمریکای شمالی پاسخ خواهند داد. این ساختمان در چندین دهه در مرکز بحث های داغ در ارتباط با سودمندی پست مدنیسم در زمینه عملکردی ساختمان ها بوده است. گماشتن این ساختمان به عنوان یک ساختمان مدنی و مردمی در پورتلند، انتقادات فراوانی را از جهات معماری داخلی شبه کلاسیک و پلان بسته طراحی داخلی به همراه دارد. 
این ساختمان توسط مایکل گریوز از پنج معمار نیویورک، با هدف ساخت بنایی برای جشن گرفتن اهالی پورتلند طراحی شد اما عصبانیت و ناراضی بودن ساکنین این منطقه را به همراه داشت. ساختمان با هزینه های خرد محاسبه نشده فراوانی روبه رو شد و برنامه های از پیش تایین شده ای از آن حذف شد. این معمار، یک ساختمان چادری غول پیکر با ستون ها متناوب قرمز با پنجره های به اصطلاح خاموش و روبان های تزیینی که یادآور جشن های مجلل هستند را در ذهن می پروراند. بنا به گزارشات، گریوز این مناقصه را به جهت بودجه اندک پیشنهاد داده و پایبندی به اصول طراحی شهری موجود و ایجاد کوچک تکراری در امتداد بیرونی را برنده شد؛ اما 32 سال بعد ساختمان نیاز مبرمی به بازسازی با بودجه بیشتر از 95 میلیون دلار در دو سال داشته است. انتقادات فراوان به این ساختمان سبب شده تا مقامات این شهر به آینده این بنا بازنگری داشته باشند.

 

Sagrada Familia (Barcelona, Spain) / Antoni Gaudi 2-
9 ساختمانی که بیشترین نقد را در دنیا داشته اند
"مشتری من در عجله نیست" این گفته معمار معروف آنتونی گائودی اسپانیایی است که در توصیف کار خود در کلیسای کاتولیک بارسلونا ابراز کرده. این کلیسا که به عنوان طولانی ترین پروژه ساخت و ساز در حال اجرا در جهان شناخته می شود، در حال حاضر 134 سال خود را پشت سر می گذارد و به طور کامل توسط بودجه بخش خصوصی به ارزش 25 ملیون یورو تامین می شود. ساخت و ساز در سال 1882 آغاز می شود اما در سال 1926 پس از مرگ ناگهانی گائودی متوقف می شود. نزدیک به صد سال پس از مرگ گائودی، یک سری از معماران به اجرای یک رونوشت از برنامه های اصلی این پروژه پرداختند. نقشه های اصلی ساختمان در آغاز جنگ داخلی اسپانیا از بین رفته اند. 
در آغاز دهه 1960 میلادی معماران توانمند متعددی از جمله لوکوربوزیه و آلوار آلتو مبارزات ناموفق و انتقادها فراوانی را بر عیله این ساختمان به راه انداختند. آن ها معتقد به مدردن کردن طراحی گائودی بودند و بر این باور بودند که کار آنتونی گائودی مطابق نیازهای روز نیست و بی ربط به زمان ساخت آن می باشد. این انتقادات پیروزمندانه نبود و طرح گائودی بنا بر برنامه زمانی پروژه در سال 2026 و در صدمین سال مرگ گائودی و پس از 144 سال به اتمام خواهد رسید.

Antilla Residential Tower (India) / Perkins + Will/Hirsch Bedner Associates 3-

این ساختمان در مجاورت محله زاغه نشین گولیبار در مرکز بمبئی ساخته شده است. برج 27 طبقه ای که خانه یک خانواده می باشد، به عنوان گران ترین محل اقامت خصوصی در جهان با ارزش یک بیلیون دلار شناخته می شود. تمامی انتقادهای صورت گرفته از صاحب این خانه موکش آمبانی، پنجمین مرد ثروتمند جهان است. این ساختمان به سفارش این شخص توسط معمارهای آمریکایی به نحوی طراحی شده که هر طبقه ویژگی های منحصر به فرد خود را دارا باشد. 
این پروژه مخالفت های گسترده ای را از طرف ساکنان بمبئی و انتقادات گوناگون جهانی را به همراه داشته است. بنا جدا از بافت شهری است و همانند یک جسم جامد در منطقه قرار گرفته است. زیر بنای فضاها بیش از حد معمول می باشند و این مساله مورد انتقاد منتقدین قرار گرفته است؛ به طور مثال می توان به شش طبقه پارکینگ، نه آسانسور خصوصی، و 400000 فوت مربع از فضای مسکونی برای یک خانواده اشاره کرد.


تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily
تعداد بازدید : ۳۸۱۵
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
4 مهارت ضروری که هر معمار باید برای رویارویی با موقعیت های بحرانی داشته باشد

4 مهارت ضروری که هر معمار باید برای رویارویی با موقعیت های بحرانی داشته باشد

چرا کانسپت و زمینه در معماری مهم است؟

چرا کانسپت و زمینه در معماری مهم است؟

با پایان نامه های دانشجویان دانشگاه SCI-Arc آشنا شوید

با پایان نامه های دانشجویان دانشگاه SCI-Arc آشنا شوید

خیال پردازی چه نقشی در فرایند طراحی دارد؟

خیال پردازی چه نقشی در فرایند طراحی دارد؟

انواع اتصالات پنهان در سازه های چوبی

انواع اتصالات پنهان در سازه های چوبی

طراحی و معماری چند حسی

طراحی و معماری چند حسی

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir