۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : يکشنبه , ۱۳۹۵/۱۱/۲۴ ۱۶:۴۷
بهبود عکاسی معماری
مترجم:غزاله عزالدین
در روزگار مدرن امروز بناهای معماری از طریق عکس ها تجارب بصری مثبتی را در اختیار مخاطبین قرار می دهند مزایای استفاده از عکاسی معماری بسیار زیاد است زیرا به مخاطبین اجازه می دهد تا ازساختمان هایی که هرگز در طول عمر خود به دلیل محدودیت های مکانی و زمانی امکان مشاهده آنها مهیا نشده درک بصری پیدا کرده و در عین حال منبعی ارزشمند برای گسترش علم و تجارب معماری مخاطبین است.
 این نوشتار نه تنها به بهبود قدرت بصری از عکاسی در معماری پرداخته بلکه به فراتر رفتن از محدوده تصاویر و به برقراری ارتباط ساختمان با زمینه، فضا و زمان می پردازد. در ادامه 10 دستورالعمل برای بهبود عکاسی معماری برای معماران و هنرمندان ارائه شده است:
1. در شرایط آب و هوایی مختلف و در زمان های مختلف عکاسی کنید:
اغلب هنرمندان تمایل دارند تا در نور مناسب  و زمانی که هوا روشن است از ساختمان مورد نظر خود عکاسی کنند البته قطعا تصویری  دراماتیک و شگفت انگیر از معماری را نمایان خواهد کرد اما عکاسی از ساختمان در زمان های مختلف روز، و یا حتی در شرایط آب و هوایی مختلف، به دلیل ترکیب های متفاوت و سایه های مختلفی که ایجاد می کند می تواند احساس کامل تری از رابطه ساختمان با محیط و طبیعت را در اختیار مخاطب قرار داده و بعد متفاوتی از معماری را در عکس وارد خواهد کرد.
بهبود عکاسی معماری
2. نورپردازی را از اولویت های اصلی در عکاسی معماری قرار دهید:
اگرچه نور همیشه اولویت بسیار مهمی برای عکاسی به شمار می آید اما در معماری گاهی نباید به نور محیط اکتفا کرده و با نورپردازی مناسب عکاسی را به سمت تصویر مورد نظر هدایت کرد زیرا نورپردازی کمک بسیار بزرگی برای تأکید برمعماری یک فضا، ساختار یا نمایش قسمت های خاص  داشته و در کل نقش مهمی در شکل دادن به ادراک انسان و نقش پررنگ ساختمان درانواع پروژه های معماری ایفا خواهد کرد.
بهبود عکاسی معماری
3. انتخاب زاویه منحصر به فرد
بازی با چشم انداز و تغییر زاویه دید از جهات مختلف  به دلیل دید هنرمندانه برای معماران و هنرمندان نه تنها موضوعی سرگرم کننده و جالب است،  بلکه در عکاسی معماری بسیار حائز اهمیت و با ارزش و سبب منحصر به فرد شدن تصاویر عکس برداری شده است. با در نظر گرفتن زاویه های مختلف از فرم ساختمان و قسمت هایی که ممکن است نادیده گرفته شده یا به جزئیات آن کمتر توجه شده باشد با تصویری زیبا و زاویه عکس برداری مناسب می توان تقدیر و فرم ساختمان را موثرتر به تصویر کشید.
بهبود عکاسی معماری
4. از قرار گرفتن انسان ها در عکس خود نترسید زیرا معماری بدون انسان ها معنی ندارد:
ثبت حضور افراد در عکس معماری از جریانات و تعاملات حاکم بر فضا و همچنین مقیاس بنای معماری ،مخاطبین را مطلع کرده و حس و درک کاملتری از فضا به افرادی که در آن حضور ندارند هدیه خواهد کرد و در طول زمان، بعد زمان را از طریق انسان ها به ادراک فضایی ساختمان می افزاید.
بهبود عکاسی معماری
5. با عکاسی، جزئیات معماری را از دست ندهید:
اگرچه عکاسی با لنز wideهوشمندانه ترین روش برای عکاسی معماری به ویژه از نمای ساختمان ها محسوب می شود اما با این نوع تصاویر ، ممکن است ساختمان هایی با جزئیات پیچیده کمتر دیده شوند و دیتیل خاص و منحصر به فرد از پروژه ای از قلم بیفتد که گاهی این جزئیات موارد مهمی مانند تاریخ یک ملت در زمان خاصی را یادآور می شوند پس در کنار تصاویر کلی همیشه توجه به جزئیات را از اولویت های خود در عکاسی معماری قرار دهید .
بهبود عکاسی معماری
6. از عکاسی اغراق آمیز بپرهیزید:
از گرفتن عکس های اغراق آمیز و به چشم آوردن قست یا قسمت هایی از بنا به صورت افراطی پرهیز کنید زیرا عکس معماری بایستی مانند مرجعی برای توضیح بنا باشد و عینیت بنا را در حین زیبایی حفظ کند ،احساس شکوه از ورود به فضا را به مخاطب به دور از اغراق و زیاده روی انتقال دهد.
7. از پست پروداکشن استفاده کنید:
پردازش تصاویر و پست پروداکشن بخش استانداردی از عکاسی است که امکان تغییرات، دخل و تصرف مطابق خواسته عکاس برای بهتر شدن تصاویر و برقراری تعامل بیشتر مخاطب  و جذابیت  بیشتر را از طریق نرم افزار هایی مانند فتوشاپ، بسیار آسان و با طیف گسترده ای از دستورهای در دسترس مانند امکان اصلاح لنزرا در اختیار هنرمند قرار می دهد.
بهبود عکاسی معماری
8. سرمایه گذاری در تجهیزات عکاسی مناسب
اگر در مورد عکاسی معماری  و گرفتن عکس هایی با کیفیت بالا جدی هستید، تجهیزات مناسب از موارد بسیار مهم برای این تصمیم است یک لنز واید برای عکاسی از ساختمان ها و همینطور فضاهای داخلی و یک سه پایه و فیلتر پلاریزه برای اضافه کردن کنتراست به تصاویر و بعضی تجهیزات دیگر می تواند به شما در این امر یاری رسانده تا تصاویر بهتری به ثبت برسانید. در واقع تجهیزات نقش سرمایه گذاری برای یک عکاس را ایفا می کند.
بهبود عکاسی معماری
9. بارها و بارها از بنا در زمان های مختلف عکس برداری کنید:
بازگشت به محل سایت دوباره و دوباره، لایه جدیدی از معماری را در فضا ثبت کرده و تغییرات یک ساختمان را در طول زمان نشان می دهد طوری که با گذشت زمان گویی عکس جدیدی با حال و هوای تازه گرفته شده  که البته  بسیار زیبا و جذاب است زیرا معماری با مفهوم زمان کامل می شود و این از جنبه های منحصر به فرد در معماری محسوب می شود.
10.قبل از عکاسی تاریخچه ساختمان را بررسی کرده و در مورد آن به مطالعه و بررسی بپردازید:
خواندن تاریخچه و محتوی یک سایت و پروژه معماری قبل از دیدن آن یک منبع ضروری است که، بدون شک،  به شما کمک خواهد کرد تا روی عکاسی خود را بر اساس دیده ها ،شنیده ها و اطلاعات کسب شده  با تمرکز بیشتری به عکاسی بپیردازید و نکات قابل توجه یک ساختمان را از روی بی اطلاعی از وجود آن ها  در عکاسی از قلم نیاندازید.

تحریریه معماری آرل
منبع:archdaily
تعداد بازدید : ۲۷۴۵
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
پنجره های جهان: از لیسبون تا ونیز

پنجره های جهان: از لیسبون تا ونیز

یک شنبه های عکاسی: بررسی هنر آرت دکو بوداپست و پله های باهاوس

یک شنبه های عکاسی: بررسی هنر آرت دکو بوداپست و پله های باهاوس

یک شنبه های عکاسی: نمایش مجموعه شگفت انگیز تاریخ طبیعی

یک شنبه های عکاسی: نمایش مجموعه شگفت انگیز تاریخ طبیعی

دیافراگم : عکاسی هوایی از ساختمان های شهر های نیویورک و لس آنجلس

دیافراگم : عکاسی هوایی از ساختمان های شهر های نیویورک و لس آنجلس

دانلود مقاله، مقدمه ای بر عکاسی

دانلود مقاله، مقدمه ای بر عکاسی

دیافراگم: تصاویر بی نظیر مناظر معماری با دید پرنده

دیافراگم: تصاویر بی نظیر مناظر معماری با دید پرنده

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir