۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : يکشنبه , ۱۳۹۵/۱۰/۱۲ ۱۳:۲۱
گروه معماری roosegaarde در پکن، یکی از آلوده ترین شهرهای دنیا اثری ساخته که علاوه بر زیبایی، هوا را نیز تصفیه می کند. طرح او یک سازه فلزی هفت متری است که درون آن دستگاه تصفیه هوا قرار گرفته است. این برج، هوای آلوده را می مکد و هوای پاک را باز می دمد. ایده ساختن بزرگترین تصفیه کننده هوا در سفر سه سال پیش او به پکن شکل گرفت.
دان روزگارد هنرمندی است که پس از سفرش به چین در سال ۲۰۱۴،‌ تحت تاثیر آلودگی هوا قرار گرفت و از تمامی آنچه نتوانست به دلیل آلودگی ببیند الهام گرفت تا بزرگترین سیستم تصفیه هوا را بسازد.

روزگارد می‌گوید زمانی که به چین سفر کرده بود، از پنجره اتاقش در طبقه ۳۲ هتل هیچ چیز از شهر قابل مشاهده نبود زیرا کل شهر در زیر لایه‌ای از دود پوشانده شده‌بود.

معماری و تصفیه هوا
دوسال پس از آن سفر، وی با بزرگترین سیستم تصفیه هوا در جهان به چین بازگشت، برجی بدون دود که می‌تواند در پارک‌های شهرهای بزرگ چین حباب‌هایی از هوای پاک تولیدکند، با این امید که شهروندان چینی نسبت به خطرات آلودگی هوا هشیار شوند.این برج اکنون به صورت آزمایشی در روتردام نصب شده، اما تاثیری شگفت‌انگیز بر محیط زیست اطرافش برجا گذاشته‌است. یکی از نشانه‌های جالب این تاثیرگذاری علاقمندی خرگوش‌ها به محیط اطراف این برج است. این سازه با استفاده از فناوری یونی، ذرات کوچک و معلق آلودگی، PM2.5 و PM10 را جذب کرده و در ازای آن هوای پاک را در محیط منتشر می‌کند و در نتیجه هوای محیط اطراف خود را ۷۵ درصد تمیزتر از هوای بخش‌های دیگر می‌سازد.
معماری و تصفیه هوا

عملکرد این برج به زبان ساده مانند ایجاد انرژی الکتریکی استاتیک در بادکنک‌های پلاستیکی است که باعث می‌شود ذرات مختلف به آن بچسبند. این برج هفت متری نیز می‌تواند هرساعت درحدود ۳۰ هزار متر مکعب هوا را تمیز کند، یعنی می‌تواند روزانه هوای یک محله کوچک را تمیز کند،‌ درحالی‌که میزان برق مصرفی آن ۱۴۰۰ وات است.
قرار بود این برج در ماه سپتامبر به چین برسد و برای اولین‌بار در پکن نصب شود. که این اتفاق افتاد. این تور تصفیه هوا که با همکاری شرکت روزگارد و وزارت محافظت از محیط‌زیست چین اجرا می‌شود، براساس نتایج رای‌گیری عمومی آنلاینی که انجام خواهد گرفت در شهرهای مختلف توقف خواهد‌کرد.
معماری و تصفیه هوا

روزگارد تصمیم دارد پس از چین برج را به سفر دوردنیا ببرد و درحال حاضر مکزیکوسیتی و هندوستان مقصد‌های بعدی درنظر گرفته شده‌اند. بیش از ۸۰ درصد از ساکنان مناطق شهری در معرض هوای آلوده قرار دارند. با کاهش کیفیت هوای شهرها، خطر ابتلا به بیماری‌هایی از قبیل سکته مغزی، بیماری‌های قلبی، سرطان ریه و آسم افزایش خواهد‌یافت.
ذرات معلق PM2.5 و PM10 ذراتی خطرناک هستند که بیش از دیگر ذرات معلق بر سلامت انسان‌ها اثرگذارند. ذره کوچکتر یعنی PM2.5 به اندازه‌ای ریز است که به راحتی می‌تواند وارد خون و ریه‌ها شود.
معماری و تصفیه هوا

روزگارد می‌گوید از سرتاسر جهان درخواست‌هایی برای ساخت تعداد بیشتری از این برج‌ها دریافت کرده‌است، اما واقعیت این است که برج‌ها راه‌حل قطعی برای رفع آلودگی هوا نیستند و وی با ساخت این برج بیشتر قصد هشدار دادن به مردم کشورهای مختلف را دارد.
این برج تنها هوا را تمیز نمی‌کند، بلکه روزگارد و تیمش از آلودگی‌های جمع‌آوری شده در این برج برای ساخت زیورآلات استفاده می‌کنند. وی با الهام از روند شکل‌گیری الماس‌ها در طبیعت آلودگی‌های جمع شده در برج‌ها را که معمولا از جنس کربن هستند،‌ فشرده ساخته و سپس درون رزین قرار می‌دهند.

تحریریه معماری آرل
منبع : تگ ، www.studioroosegaarde.net
تعداد بازدید : ۳۲۰۷
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
معرفي ويژگي‌هاي پنجرهای سگاگلس

معرفي ويژگي‌هاي پنجرهای سگاگلس

طراحی وسیله تمیز کننده با تکنولوژی امواج صوتی

طراحی وسیله تمیز کننده با تکنولوژی امواج صوتی

طراحی نما با گرافیک بتن

طراحی نما با گرافیک بتن

افزايش طول عمر سازه‌هاي فلزي

افزايش طول عمر سازه‌هاي فلزي

 تکنو لوژی جدید پانل های دیواری و  سقفی زیبا  با LEDهای  مخفی

تکنو لوژی جدید پانل های دیواری و سقفی زیبا با LEDهای مخفی

بهره وری IKEA از بلاک چین در معماری پایدار

بهره وری IKEA از بلاک چین در معماری پایدار

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir