۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : سه شنبه , ۱۳۹۵/۰۲/۱۴ ۱۱:۳۳
گردآورنده: پروانه شاه سوار
معماری متا به عنوان یکی از جدیدترین رویکردهای معماری محسب می شود که از طریق الگوریتمی و کدبندی های ژنتیکی مبتنی بر اصول مرفولوژی به خلق فضاهای شناور سیال و پویا می پردازد. این گونه معماری فرافضا به علت هماهنگی با اصول مرفولوژیک می تواند به سازماندهی و پردازش اطلاعات ذهنی طراح، در فرایند طراحی معماری کمک کند و گونه ای خود هم سازی، در معماری را به وجود بیاورد. کاربست رایج شده این گونه معماری در طراحی فضا در نهضت های آوانگارد معماری و طراحی داخلی و همچنین تولیدهای صنعتی یا خلق تجهیزات در طراحی، می طلبد که بررسی و کنکاشی در این ارتباط صورت گیرد.
پیشرفت در فناوری اطلاعات به سرعت در حال تبدیل شدن به نیروی پیشرو در توسعه جامعه انسانی است. در نتیجه افزایش روزافزون تاثیرات متقابل این دو بر یک دیگر باعث تغییرات زیر ساخت های IT جهان شده است.
سیستم های اطلاعاتی هوشمند نشان دهنده ی نسل بعدی از سیستم های اطلاعات در پیشرفت دانش است که اجازه می دهد تا آن ها را به رفتار هوشمند، همکاری با کاربران و سیستم های دیگر در حل مسئله، کشف، دسترسی و بازاریابی طیف گسترده ای از داده ها و دانش های چند رسانه ای قرار دهد.
معماری با اصول مرفولوژی که به مطالعه شکل ظاهری و فرم اندامگان و ویژگی ساختار زیستی آن ها می پردازد، آمیخته شده تا فضایی بیش از سه بعد را تجربه کند. امکانات پیچیده گرافیکی کامپیوتر و پیشرفت در فناوری اطلاعات باعث سرعت گرفتن در خلق فضایی نسبتا پیچیده شده است تا در فضایی دیجیتالی تجربه ای نو را در اختیار انسان قرار دهد.
معماری متا علاوه بر ترکیب زمان بر فضا، پویایی و حرکت را نیز خواستار است و یک عامل ضروری به شمار می رود. به کمک علم حرکت، معماری می تواند تا فضا و عناصر موجود در آن را به پاسخ گویی و عکس العمل به مخاطب وادار سازد. در طراحی این فضاها پایه و اساس بر متغیرهای متفاوت و پاسخ گویی به عکس العمل ها می باشد. در اینجا حرکت یک عامل ضروری است تا ساختار معماری را در فضاهای متامورف تغییر دهد.
این معماری را باید ترکیبی از فضاهای پویا و متحرک دانست.
این معماری را می توان بنا به هندسه آن به دو گروه متفاوت تقسیم کرد:1- هندسه چند بعدی 2- ترکیب هندسه با روش های ساختار فیزیکی.
در روش اول هندسه منظم به عنوان پایه ای برای ایجاد فرا فضاهایی نامنظم مورد استفاده میگیرد. در این روش برای راحتی کار می توان از فراکتال های معماری دیجیتالی نیز بهره جست.
در روش دوم به منظور خلق فضاها و سطوح معماری با استفاده از ساختار فیزیکی و همچنین امکانات کامپیوتری انجام گرفته است. همه سازه های شکل گرفته با استفاده از یک الگوریتم کدبندی شده از اصول مورفولوژی به دست آمده اند و ار تنوع بسیاری برخوردارند زیرا با ایجاد کوچکترین تغییر در این کد اشکال و فرم های جدیدی ساخته می شوند.
شکل موجی و غیر قابل پیش بینی با قوانین مورفولوژی تغییر می کند، که این تغییرات نوعی حالت سیالیت را القا می کند اما ساخت عناصر معماری با واحدهای مکعبی و صلب باعث انجماد ماهیت سیال معماری شده است. چین و چروک های پوست ما سطوح گیاهان و  پوست جانوران موج های دریا  و فرم های ابرها نمونه ای از این کیفیت سیال در طبیعت هستند.



تحریریه معماری آرل
گردآورنده: پروانه شاه سوار
منبع: فصلنامه طراح شماره 9 نوشته متین باستان فرد، فواد هدایت نظری
تعداد بازدید : ۳۶۹۲
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
معماری ذاتی یا معماری اکتسابی؟ شناخت روند آموزش معماری و خلاقیت

معماری ذاتی یا معماری اکتسابی؟ شناخت روند آموزش معماری و خلاقیت

مراحل صدور پروانه و جواز ساختمان در تهران

مراحل صدور پروانه و جواز ساختمان در تهران

دلایل محکمه پسند برای اینکه معمار نشوید !

دلایل محکمه پسند برای اینکه معمار نشوید !

4 مهارت ضروری که هر معمار باید برای رویارویی با موقعیت های بحرانی داشته باشد

4 مهارت ضروری که هر معمار باید برای رویارویی با موقعیت های بحرانی داشته باشد

چرا طراحان داخلی  به اسکیس طراحی داخلی نیاز دارند؟

چرا طراحان داخلی به اسکیس طراحی داخلی نیاز دارند؟

ماتریس سوآت (SWOT)

ماتریس سوآت (SWOT)

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir