۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : سه شنبه , ۱۳۹۴/۰۷/۰۷ ۰۹:۰۸

برگزاری جشن نیکان، جشنواره هنر و موسیقی ایرانیان در سن‌فرانسیسکو
تحریریه ی معماری آرل
نخستین جشنواره نیکان با حضور بهرام بیضایی و اجرای نمایش‌خوانی شب هزار و یکم توسط مژده شمسایی و اجرای موسیقی گروه نوا با صدای سینا سرلک و سرپرستی امیر نوژن 4 مهر در سانفرانسیسکوی آمریکا برگزار شد. به گزارش روزنامه شرق برهان اسکرو‌چی دبیر این جشنواره ضمن اعلام این خبر هدف از برگزاری این جشنواره را نزدیک کردن ارتباطات افراد با بهره‌گیری از هنر‌‌های موسیقی و تئاتر و نقاشی و در فضای پر از ترافیک و ازدحام منطقه کالیفرنیای شمالی دانست و گفت:آنچه در این منطقه در حال رخ دادن است ترافیک شدید و کمی ارتباط انسان‌ها با همدیگر و رقابتی ناموزون برای رسیدن به مقصد است و این به گمانم آدمی را از انسانیت خود دور می‌کند. وی گفت: ما اگر چنین برنامه‌ای را تدارک ببینیم که بتوانیم برای حتی یک روز مردم این منطقه، به خصوص ایرانیان و علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر ایرانی را دریک جا گرد آوریم می‌توانیم اندکی از فضای کرخت و رخوت‌زده شهری دورشان کنیم و با هنر و فرهنگ آشتیشان بدهیم.
دبیر نخستین جشنواره نیکان با اشاره به این که ایده اولیه این برنامه از جشن تیرگان سال ۲۰۰۸ درکانادا اخذ شد گفت:ایده کمک‌گیری داوطلبانه از افراد علاقه‌مند ونیز بهره‌گیری از حمایت‌های مالی برخی از علاقه‌مندان به این گونه برنامه‌ها در منطقه شمال کالیفرنیا سبب شد تا ما بیش از گذشته در برگزاری این برنامه عزممان را جزم کنیم. ضمن آنکه از ابتدا در ذهن ما بود که برنامه را به آیین‌های هنری ایرانی منحصر نکنیم و از دیگر مردمان و قومیت‌هایی که در این منطقه هستند نمونه‌های هنریشان را بیاوریم.
اسکروچی درباره چگونگی دعوت از هنرمندان ایرانی گفت: کمیته ما برنامه‌ای را طراحی کرد که در چند سطح استفاده از هنرمندان محلی، ملی و بین‌المللی به سراغ هنرمندان برویم که در حوزه محلی از ابتدا کمیته روی دعوت از آقای بهرام بیضایی و خانم شمسایی به عنوان گزینه اول توافق داشتند. در حوزه موسیقی ملی ابتدا از استاد کیهان کلهر کمانچه‌نواز و آهنگساز نامی ایرانی دعوت کردیم و اتفاقا ایشان استقبال کردند اما متاسفانه با برنامه و زمانبندی اجرای ایشان در این منطقه نتوانستیم هماهنگ کنیم. همچنین از آقای مهدی رضیانلو که در زمینه نقاشی‌های دیواری چهره‌ای شناخته شده هستند خواستیم بیایند که به دلیل مشکلات ویزا از دیدار و برنامه ایشان هم محروم شدیم.

برگزاری جشن نیکان، جشنواره هنر و موسیقی ایرانیان در سن‌فرانسیسکو

وی درباره چگونگی دعوت از استاد بهرام بیضایی و مژده شمسایی گفت: طبق هماهنگي که یکی از اعضای کمیته برگزاری که بر حسب اتفاق عضو گروه نمایش آقای بیضایی هست رضايتشان براي اجرا در نيكان جلب شد. همچنین در کنار آن باخبر شدیم که آقای سینا سرلک خواننده محبوب موسیقی سنتی و از شاگردان شناخته شده استاد شجریان برای سفری به آمریکا آمده‌اند. در هماهنگی با آقای امیر نوژن توافق آقای سرلک را جلب کردیم که کنسرتی را با همراهی آقاى سعيد كامجو نوازنده كمانچه، از مونتريال كانادا و آقاي ارژنگ فرامرزى نوازنده تنبک روی صحنه ببرند. برنامه آقای بیضایی و نیز کنسرت آقای سرلک با گروه نوا تنها برنامه‌های ما بود که به صورت بلیتی عرضه شد و بقیه برنامه‌های ما رایگان بود. در کنار آن ما در بخش ورد میوزیک از یک خواننده، نوازنده هندی‌- آمریکایی مقیم این منطقه به نام روپا نیز خواسته شد که با گروه پنج نفره خود به اجرای موسیقی بپردازند.

برگزاری جشن نیکان، جشنواره هنر و موسیقی ایرانیان در سن‌فرانسیسکو


از دیگر برنامه‌های این فستیوال یک روزه برگزاری کارگاهی روانشناسانه با عنوان کارگاه تاثیرگذاری بود که یک روانشناس آمریکایی که تجربه‌ای ۲۰ ساله در این زمینه دارد، در این روز در فستیوال حاضر شد و برنامه‌ای نسبتا متفاوت را به علاقه‌مندانی که به دنبال کشف دنیاهای تازه در خودشناسی هستند ارائه‌ کرد. دو کار عملی دیگر نیز در این فستیوال برگزار شدکه به گفته آقای اسکروچی نقاشی‌ دیواری بود که تمامی بخش‌های‌آن توسط خود افراد و شرکت کنندگان پر شد و در کنار آن نقش یک قالی است که به جای آنکه در جای جای آن گل و یا نقش‌های دیگر قالی گذاشته شد، احساسات آدم‌هایی که در این روز در آن مکان حضور دارند نوشته شد. بر اساس این گزارش برنامه نیکان از ساعت ۱۱ صبح با اجرای گروه موسیقی نوا به سرپرستی امیر نوژن و آواز سینا سرلک شروع شد و در ادامه در ساعت ۲ بعد از ظهر برخوانی نمایش آقای بیضایی و جلسه پرسش و پاسخ با ایشان برگزار شد و در نهایت با برنامه‌های دیگر تا ۵ و ۳۰ عصر این فستیوال ادامه داشت.

برگزاری جشن نیکان، جشنواره هنر و موسیقی ایرانیان در سن‌فرانسیسکو



منبع: روزنامه ی همشهری
تحریریه ی معماری آرل
تعداد بازدید : ۲۷۵۸
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
طراحی لامپ MIKA 350 طراحان اسپانیایی

طراحی لامپ MIKA 350 طراحان اسپانیایی

هفته ی طراحی میلان: لامپ هایی که پرواز کردند

هفته ی طراحی میلان: لامپ هایی که پرواز کردند

الکس رومن، هیچکاک دنیای معماری

الکس رومن، هیچکاک دنیای معماری

دوشنبه های هنرهای تجسمی: منصوره حسینی از نگاه جواد مجابی

دوشنبه های هنرهای تجسمی: منصوره حسینی از نگاه جواد مجابی

طراحی پوستر های آدری هپبورن و تلفیق سبک غربی با هنر چین

طراحی پوستر های آدری هپبورن و تلفیق سبک غربی با هنر چین

دوشنبه های هنرهای تجسمی: سال پیکاسو، عصر دوشان

دوشنبه های هنرهای تجسمی: سال پیکاسو، عصر دوشان

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir