نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : سه شنبه , ۱۳۹۳/۱۲/۱۹ ۱۴:۴۵
تحریریه معماری آرل
دو کمپانی بزرگ بنتلی و فراری دو طرح مفهومی استثنایی از آخرین پروژه های خود را به نمایش گذاشته اند. این دو مدل جلوه ی زیبا و بی نظیری (بخصوص خودروی بنتلی EXP 10 ) در نمایشگاه ژنو 2015 داشته اند. خودروی بنتلی به نگرش به ویژگی های خودروی آینده طرح خود را به نمایش گذاشته و فراری با بازگشت به یک طرح کلاسیک و استثنایی، مدل جدید برلینتا را بهبود بخشیده است. خطوط، رنگ، الگوها، اشکال و خصوصیات طراحی داخلی هر کدام با توجه به امضا و سیاست طراحی دو کمپانی به وجود آمده است.
بنتلی EXP 10
نمایشگاه ژنو 2015: در هر نمایشگاه خودرو، حداقل یک تولیدکننده سعی میکند که باعث تعجب همگان شود و در ژنو انگار نوبت بنتلی است. خودروی کانسپت EXP 10 SPEED 6 کانسپت، یک کوپه عجیب است که باعث حیرت ناظران شده است.
طراحی خودروی اسپید 6 وامدار و منعکسکننده کانتیننتال GT است. اما در مقایسه با آن، EXP 10 سبکتر، کوچکتر و فرزتر میباشد. چراغهای جلو از الگوهای خاص اسلیمی بهره بردهاند. چراغهای روزتاب نیز، دایره ای شکل و از نوع LED نوع LED میباشند. چراغهای عقب نیز الگویی همانند یک قطره دارند. شکافهای هواکش متعددی روی کاپوت و پشت گلگیرها به چشم میخورند. چرخهای غولپیکر خودرو درون گلگیرهای متورم آن نیز چهره ای عضلانی بدان بخشیدهاند.
اطلاعاتی رسمی در مورد پیشرانه و قوای فنی این خودرو منتشر نشدهاند. با این حال گمان میرود که پیشرانه V8 نسخه مسابقه ای لمانز در سینه این ماشین بتپد. موتور هشت سیلندر با مهندسی آئودی که با کمک توربوشارژر عمل مینماید و روی طیفی از خودروها نظیر آئودی RS7 و بنتلی کانتیننتال نصب میشود. چنین پیشرانه ای، این خودرو را در موقعیت بهتری نسبت به آستون مارتین ونتیج قرار میدهد.
فضای کابین تنها شامل دو صندلی میگردد که به سنت بنتلی با بهترین جنس چرم، پوشیده شدهاند. یک کنسول باریک از جنس آلومینیوم همراه با یک نمایشگر 12 اینچی لمسی منحنی برای سیستم سرگرمی و دسته دنده کرومی، فضای کلاسیک و گرم درون خودرو را به آینده بردهاند. پوششها و تزئینات داخلی با رنگهای گرم، از جنس چرم، چوب درخت گیلاس، مس، آلومینیوم و کروم، ترکیبی خارقالعاده ایجاد نمودهاند. فضای پشت صندلیها نیز همراه با چند چمدان و ساک اختصاصی از جنس چرم میباشد.
اینکه این خودرو بتواند به تولید نهایی برسد، همچنان نامعلوم است. در عوض این خودرو نشان میدهد که بنتلی درحال برنامهریزی برای ورود به عرصه خودروهای اسپرت کوچکتر میباشد. به گفته ولفگانگ دورهیمر (Wolfgang Dürheimer) مدیرعامل بنتلی، این خودرو چشماندازی از آینده بنتلی است. یک خودروی مفهومی قدرتمند، نفیس و منحصربهفرد. خودرویی که با ویژگیهایی چون هیجان، عملکرد، محوریت راننده و علامت لوکس بنتلی، این توانایی را دارد تا به نقطه اوج جدیدی در کوپههای اسپرت لوکس مبدل شود.
فراری بزلینتا لوسو FERRARI BERKINETTA LUSSO
تورینگ سوپرلجرا (Touring Superleggera) مؤسسه طراحی نامآشنای ایتالیایی که روی بدنه خودروها هم کار میکند، با ارائه مدلهای مفهومی در سالهای گذشته اسمورسمی برای خود دست و پا کرده؛ و حالا در آخرین پروژه خود به سراغ اسب افسارگسیخته فِراری رفته و خودرویی را بر اساس آن طراحی کرده که هم شباهتش به F12 برلینتا را دارد و هم با تغییراتی که اعمال شده بیشتر شبیه مدلهای کلاسیک و بهاصطلاح RETRO شده است.
با نگاهی به اولین تصاویر آن که توسط یک وبسایت ایتالیایی منتشر شد، تغییرات ظاهری را میتوان در کاپوت جلو، دماغه و ورودیهای هوای جلو، خطوط روی دو طرف بدنه، رکابهای جانبی، نمای کلی عقب، سپر و دیفیوزر، حجم پردازی کلّی بدنه، شیب ستون C و شیشه عقب، نمای کلی نیمرخ خودرو و حتی درون کابین مشاهده کرد. شایعاتی نیز وجود دارد که محصول نهایی شاید از نسخههای این خودرو بوده و تحت نام فِراری به فروش بسیار محدود برسد.
در ویدئویی که از این مدل مفهومی منتشر شد نشان داده شده که بدنه آن از آلومینیوم و کاملاً با هنر دست به سرپرستی “لوئیس دِ فابریبکِرز” ساخته میشود. در همین ویدئو بود که آقای “جُوانی آگنِلی” جمله خبرساز خود را گفت: چیزی که کاملاً خوب است میتواند بهتر شود. گرچه این جمله زمانی که با یکی از بهترینهای فِراری سروکار دارید زیاد صدق نمیکند اما مدعی شدهاند این اولین باری نیست که Touring Superlegera یک خودروی افسانه ای را اساس کار خود قرار میدهد.
این موسسه پیش از این هم کانسپت های خود را در نمایشگاه ژنو رونمایی کرده است؛ برای مثال اگر به خاطر بیاورید دو سال پیش مدل Disco Volante را رونمایی کرد که بر پایه آلفا رومئو C8 بود، سه سال قبل آن هم کانسپت Flying Star باز هم در ژنو رونمایی شد که بر اساس بنتلی کانتیننتال Flynig Spur ساخته شده بود.
به نظر نمیرسد در بخش فنی، تغییری روی این خودرو صورت گرفته باشد. موتور 6.3 لیتری V12 آن با تولید قدرت 729 اسب بخار و گشتاور 690 نیوتن متر، امکان شتابگیری صفر تا صد 3.1 ثانیه ای و بیشینه سرعت 340 کیلومتر بر ساعت را مهیا نموده است.
طول خودرو : 4692 میلی متر
عرض : 2080 میلی متر
ارتفاع از سطح زمین : 1288 میلی متر
وزن خالص : 1645 کیلوگرم
ظرفیت مخزن سوخت : 92 لیتر
موتور : 12 سیلندر V شکل با زاویه 65 درجه
حجم موتور : 6262 سی سی
قدرت موتور : 740 اسب بخار (545 کیلو وات) در دور موتور 8250
بیشترین گشتاور موتور : 690 نیوتن متر
استاندارد آلایندگی : Euro 5
مصرف سوخت : 15 لیتر در هر 100 کیلومتر
میزان آلایندگی : تولید 350 گرم دی اکسید کربن در هر کیلومتر
گیربکس : 7 دنده اتوماتیک سکوئنشال فوق هوشمند با امکان تعویض از روی فرمان
تایر : Michelin Super Pilot
ابعاد تایرها : تایرهای جلو 255/35 ZR20 و تایرهای عقب 315/35 ZR20
شتاب 0 تا 100 : 3.1 ثانیه
حداکثر سرعت : 340 کیلومتر بر ساعت
تصاویری از طراحی داخلی و کیت بدنه این دو خودرو:
بنتلی EXP 10
عرض : 2080 میلی متر
ارتفاع از سطح زمین : 1288 میلی متر
وزن خالص : 1645 کیلوگرم
ظرفیت مخزن سوخت : 92 لیتر
موتور : 12 سیلندر V شکل با زاویه 65 درجه
حجم موتور : 6262 سی سی
قدرت موتور : 740 اسب بخار (545 کیلو وات) در دور موتور 8250
بیشترین گشتاور موتور : 690 نیوتن متر
استاندارد آلایندگی : Euro 5
مصرف سوخت : 15 لیتر در هر 100 کیلومتر
میزان آلایندگی : تولید 350 گرم دی اکسید کربن در هر کیلومتر
گیربکس : 7 دنده اتوماتیک سکوئنشال فوق هوشمند با امکان تعویض از روی فرمان
تایر : Michelin Super Pilot
ابعاد تایرها : تایرهای جلو 255/35 ZR20 و تایرهای عقب 315/35 ZR20
شتاب 0 تا 100 : 3.1 ثانیه
حداکثر سرعت : 340 کیلومتر بر ساعت
تصاویری از طراحی داخلی و کیت بدنه این دو خودرو:
بنتلی EXP 10
فراری بزلینتا لوسو FERRARI BERKINETTA LUSSO
نکته جالب در مورد طراحی این دو خودرو این می باشد که هر بر خلاف نگرش های این چند سال اخیر خود عمل کرده اند. به عنوان مثال خودروهای بنتلی هر سال با تکنولوژی روز ساخته می شوند، اما نیم نگاهی هم به سنت ها و سابقه درخشان خود داشته اند.موردی که کمتر در این کانسپت جدید یافت می شود. کمپانی فراری نگرش به سمت آینده و طرح های انقلابی دارد، درصورتی که در سال های اخیر کمتر مدل های تازه به بازار آمده خود را با کانسپت های قدیمی اجین کرده است.
در هر حال نمیتوان منکر جسارت و زیبایی هر دو مدل شد. این دو کمپانی بدون اینکه سابقه خود را به خطر بیاندازند، طرحی بی نظیر و استثنایی خلق کردند و می توان حرکت رو به جلوی آنها را بیش از پیش احساس کرد.
قطعاً انتخاب هر کدام یک دوراهی بسیار سخت است.شما کدام را انتخاب می کنید؟؟؟
فراری یا بنتلی؟؟؟
منبع: Arel.ir , netcarshow.com , designboom.com , Pedal.ir
تحریریه معماری آرل
تحریریه معماری آرل
مونا
فقط عیبش اینه : the driver is seated on the right hand side ! :/
مونا
چقدر تو دوزیش خوشگله ...چقدر ترکیب سبز و کرم قهوه ای خوشگل میشه
مونا
vooooowwwwwwwwwwww پسرررر c'est magnifique .............
مطالب مشابه
X
همراه معماری آرل باشید