۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : پنجشنبه , ۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ۰۹:۵۰

شهر نیویورک در تاریکی

تیری کوهن عکاس برجسته‌ای است که توانسته تصاویر زیبایی از آسمان شب در شهرهای مهم جهان را به ثبت برساند. تفاوت این عکس‌ها با تصاویر معمولی در این است که شما می‌توانید ببینید که اگر شهرهای بزرگ در تاریکی کامل فرو بروند، آسمان شب در آنها به چه شکل خواهد بود!

تیری کوهن (Thierry Cohen) عکاس برجسته، کار خود را به صورت حرفه‌ای از 1985 آغاز نمود و اکنون به عنوان یکی از پیشگامان عکاسی دیجیتیال شناخته می‌شود. او اخیرا در پاریس زندگی و کار می‌کند. از سال 2010 کوهن خود را وقف یک پروژه کاری به نام «شهرهای تاریک» یا «Villes Enteintes» نموده است. او در این طرح شهرهای مهم جهان را هنگامی که در تاریکی مطلق فرورفته و از آلودگی نوری به دورند به تصویر کشیده است. در واقع کوهن نشان می‌دهد اگر همه جا تاریک بود ما آسمان و ستارگان را چگونه می‌دیدیم.

اگر به کارهای ارئه شده از سوی کوهن که در گالری دنزیگر در ایالات متحده به نمایش در آمده‌اند نگاهی بیاندازیم این نکات بیش از بیش توجه ما را به خود جلب می‌کنند:

سبک کوهن منحصر به فرد و دقیق است، او از شهرهای مهم جهان عکس‌برداری کرده در جستجوی نمایی است که به نگاه او عمق و شدت بیشتری ببخشد در عین حال او توجهی خاص به زمان، زاویه و طول و عرض جغرافیایی در شکار لحظات خود داشته است. زمانی که جهان به دور خود می‌چرخد محور تقارن ستارگان که برفراز یک شهر خاص مشاهده می‌شوند نیز حرکت کرده به سمت بیابان‌ها، جلگه‌ها و زمین‌های مسطح و به طور کلی دیگر مناطقی که از آلودگی نوری برحذر بوده، منتقل می‌شوند. با توجه دقیق به عرض جغرافیایی و زاویه چشم انداز کلی شهر، کوهن می‌توانست چرخش زمین را به سمت مکان‌هایی که از اتمسفر پاک و روشن‌تری بهره‌مندند، مناطقی شبیه به موجاوه (بیابانی در جنوب شرقی کالیفرنیا)، صحارا (داغ‌ترین بیابان جهان در آفریقای شمالی) و کویر آتاکاما "Atacama" (فلاتی در جنوب آمریکا) دنبال نماید. در اینجا او دوربینش را تنظیم کرده تا از آنچه ساکنان شهرهای مدرن مدتهاست که از دست داده‌اند عکسبرداری کند.

با ترکیب کردن دو تصویر با یکدیگر کوهن دست به خلق یک تصویر واحد و بدیع می‌زند که مملو از نکات ظریف است. با نگاهی به کارهای او هر دو پرسش مرتبط یا سیاست و امور معنوی به ذهن افراد خطور می‌کند، پرسش تنها این نیست که چرا ما با سیاره‌ای که محل زندگی‌مان است چنین می‌کنیم. این تصاویر به طرزی غیرمنتظره ارتباط بین مکان‌های ظاهرا مجزا از یکدیگر را پیش روی ما ترسیم می‌کند و ابن سوال را پیش روی بازدیدکننده قرار می‌دهد که با خاموش کردن ستارگان آسمان حقیقتا چه چیزی را از دست داده است؟

در زیر می‌توانید تصاویر ثبت شده توسط کوهن را مشاهده نمایید:

اگر شهرها خاموش شوند
اگر شهرها خاموش شوند
اگر شهرها خاموش شوند
اگر شهرها خاموش شوند
اگر شهرها خاموش شوند
اگر شهرها خاموش شوند
اگر شهرها خاموش شوند
اگر شهرها خاموش شوند
اگر شهرها خاموش شوند
اگر شهرها خاموش شوند

اگر جمعیت مناطق شهری از این هم بیشتر شود جدایی عمیق‌تری از طبیعت و جهان هستی در انتظار ماست واین امر هم از دید کوهن و هم از نظر علمی سلامت جسمی و روحی بشر را در معرض خطر قرار خواهد داد. شهرهایی که هرگز نمی‌خوابند در حال شکستن میلیون‌ها چرخه زیستی کار و استراحت هستند. عکاسی‌های کوهن در تلاش است دید ما را تغییر دهد و در قالب تصاویر هنری و زیبا از نو ارتباط ما را با انرژی لایتناهی ستارگان برقرار سازد.

این عکاس برجسته مجموعه‌ای از کارهای خود را در گالری Esther Woerdenhoff در اروپا و نیز گالری دنزیگر در ایالات متحده ارائه نموده است. اگر به هنر عکاسی دیجیتال علاقمندید و نیز مایلید تعداد بیشتری از کارهای مرتبط با پروژه شهرهای تاریک این عکاس را مشاهده کنید کافی است سری به وب‌سایت رسمی آقای کوهن بزنید. امیدوارم از مشاهده این تصاویر جالب لذت برده باشید.

منبع : رومیت - TWISTEDSIFTER
نویسنده : مریم اصلانی
تعداد بازدید : ۵۷۰۰
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
قطره ی آب، مجسمه ای برای فروشگاه لوازم حمام

قطره ی آب، مجسمه ای برای فروشگاه لوازم حمام

خلاقیت : طراحی غرفه با جعبه های سبزیجات

خلاقیت : طراحی غرفه با جعبه های سبزیجات

ببینید چطور با بیل مکانیکی ساندویچ درست می کنند

ببینید چطور با بیل مکانیکی ساندویچ درست می کنند

بخش اول: 25 نمونه طراحی مجسمه و لوازم دکوری خانه به شکل فیل!

بخش اول: 25 نمونه طراحی مجسمه و لوازم دکوری خانه به شکل فیل!

طراحی قفسه کتاب به شکل شاخ و برگ درخت

طراحی قفسه کتاب به شکل شاخ و برگ درخت

طراحی خلاقانه نمای خانه somjai  با آجر و بتن

طراحی خلاقانه نمای خانه somjai با آجر و بتن

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir