شرکت آرل برنده ی مسابقه ی طراحی برج های مسکونی آفتاب



مشاور: گروه معماران آرل
موقعیت: تهران، ایران
سرپرست طراحی: احسان اسعدی
تیم طراحی: عماد کشفی - مجتبی نبوی - زینب مقدوری - آتلیه طراحی گروه معماران آرل
کارفرما: شرکت مهندسی و ساختمانی صبا نفت
مدیر پروژه :
مساحت کلی : 50000 متر مربع
تاریخ : اسفند 92 - فروردین 93
طرح ارائه شده توسط گروه معماران آرل، پس از دو مرحله داوری، در فروردین ماه 1393 به عنوان طرح برتر انتخاب گردید. با آرل همراه باشید.

این مجموعه شامل:
1- برج های مسکونی
2- ورودی پارکینگ
3- ورودی اصلی پیاده
4- ورودی فرعی پیاده
5- محور آب به عنوان مفصل
6- مزارع(به مساحت 900 متر مربع)
7-فضای سبر مجموعه
8- پلازای اصلی در طبقه ی اول
می باشد.



سایت پروژه آفتاب در غرب تهران و در منطقه 22 واقع شده است. پس از احداث دریاچه مصنوعی چیتگر در ناحیه،فضای مناسبی جهت احداث مجتمع های مسکونی در اطراف آن به وجود آمد. با توجه به وجود دریاچه مصنوعی ،کوهستان ، پارک جنگلی چیتگر و پارک گیاهشناسی، ناحیه تبدیل به یک بستر سبز شده است.
با توجه به اهمیت نظرگاههای طبیعی در ناحیه، استراتژی پروژه به صورت مجزا در سه برج دیده شد. این امر موجب حفظ گستره دید هم برای خود مجموعه و هم مجموعه های مسکونی در همسایگی پروژه می گردد. این سیستم باعث بهینه شدن نورگیری و کاهش سیرکولاسیون های افقی در طبقات است.

برای مشاهده تصاویر با اندازه 1200X800 بر روی عکس ها کلیک کنید.




برج ها با توجه به بهترین وضعیت نورگیری، استفاده بهینه از باد، کاهش سایه اندازی، نورگیری بهتر فضاهای عمومی طبقه همکف، افزایش گستره دید و رعایت تراکم مجاز در طبقات فوقانی به صورت شیبدار (در دو وجه رو به داخل سایت) طراحی شده اند. این اتفاق باعث بهبود تناسبات انسانی در مواجهه با بدنه حدوداَ 70 متری برج ها می گردد.
برش فوقانی برج ها به منظور ایجاد گستره دید به سه حوزه منظر در ناحیه (کوهستان در شمال، دریاچه و پارک جنگلی چیتگر در جنوب شرقی) شکل گرفت. به واسطه این اتفاق فضای بام نیز که عموماً بدون استفاده است به واحدهای پنت هاوس تعلق گرفته و نقش حیاط را ایفا می کند.
پوسته بیرونی پروژه جوابی به وحدت مورد نیاز میان اجزا با در نظر گرفتن همسانی جداره ها، سقف و کف در کل سایت پروژه است. حفظ محرمیت برای واحدهای مسکونی در طبقات و تصفیه نور غرب از ویژگی های الگوی انتخاب شده است. شکل گیری پله ها و زمینه فضای سبز سایت نیز از همین الگو تبعیت می کند.
پتانسیل سبز ناحیه باعث ایجاد رویکرد CPUL (منظر پایدار و تولید محور) در پروژه گشت. به نحوی که با ایجاد مزارع در فضای عمومی (به مساحت 900 متر مربع) و طراحی واحدهای مسکونی به صورت حیاط دار، فرصتی برای ساکنین در جهت مشارکت در ساخت منظر و فضای سبز پروژه با رویکرد تولیدی (مزرعه) ایجاد گردید که این امر باعث همخوانی بیشتر پروژه با بستر سبز خود است.










ماکت طرح:






مسابقه ی طراحی ساختمان های مسکونی آفتاب(صبا 12)، در زمستان سال 1392 برگزار شد. اسامی داوران این مسابقه به شرح زیر است:
1- آقای دکتر هاشم هاشم نژاد(استاد دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت ایران و رئیس اسبق دانشکده)
2- آقای دکتر محسن فیضی(استاد دانشکده معماری علم و صنعت ایران و رئیس اسبق دانشکده)
3- آقای دکتر احمد اخلاصی(استاد دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت)
4- آقای دکتر ابوالقاسم بصیر(استاد دانشکده معماری دانشگاه علم وصنعت)
5- آقای دکتر حامد مظاهریان(رئیس دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران)

تحریریه معماری آرل


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-1625.html