معماری آرل


طراحی فرودگاه با باند پرواز بی انتها

طراحی فرودگاه با باند پرواز بی انتها
تحریریه معماری آرل
باند پرواز بی انتها مفهومی جدید و منحصربه فرد است که توسط دانشمند هلندی به نام هنک هسلینک ارائه شده که دارای یک باند 3.5 کیلومتری دوار می باشد که دور ساختمان ترمینال تعبیه شده است. پلان دایره شکل باند پرواز راه حل مناسبی است تا سه هواپیما به طور همزامان از روی باند بلند شوند و سرعت انتقال هر هواپیما به مسیر را افزایش دهند. طراحی فرودگاه بر اساس شکل دایره این امکان را ایجاد می کند که در واقع شدت جریان باد در جهت های مختلف، پرواز خود را از هر ضلعی که امنیت بیشتری دارد مدیریت کنید. بخاطر اینکه در یک مسیر دایره ای شکل یک نقطه بدون باد مخالف وجود دارد که می توان از آن بخش برای جلوگیری از تأخیر در پرواز استفاده کرد.
با آرل در ادامه همراه باشید...

طراحی هواپیمای بدون پنجره با ویژگی درد 360 درجه

طراحی هواپیمای بدون پنجره با ویژگی درد 360 درجه
مترجم: مهرداد نجیب زاده
طرح هواپیمای خصوصی Ixion توسط تیم طراحی تکنیکان صورت گرفته است. ویژگی اصلی این طرح متریال به کار رفته در بدنه این هواپیما می باشد. به کارگیری پنل هایی که نور اطراف را جذب می کنند از ویيگی های خاص این هواپیما می باشد. در سرتاسر بدنه دوربین هایی با کیفیت بالا و به صورتی طبیعی قرار داده شده تا محیط بیرون را به صورت 360 درجه نمایش می دهند. این طرح برنده جایزه طراحی صنعتی با موضوع تجهیزات دریانوردی و هوانوردی بوده است. محیط داخلی دارای انواع تجهیزات و تکنولوژی های روز می باشد تا بتواند هر گونه کنترل را برای کاربران به ارمغان بیاورد. به منظور استفاده بیشتر انرژی در جهت وسایل و تجهیزات پیشرفته، از پنل های خورشیدی در قسمت جلویی هواپیما به کار رفته است تا بخشی از انرژی نورد نیاز را ذخیره کند.
با آرل در ادامه همراه باشید...

فرودگاه جدید نمادین سنگاپور/آتلیه UN


معماری فرودگاه،معماری ترمینال،معماری

مترجم: شیرین حاجیونی
همانند بیشتر معماری فضای شهری سنگاپور، فرودگاه، معنای کاملی از یک نماد و یک فضای چندعملکردی و استفاده چندگانه است. طراحی این نماد و فراهم آوردن آن با انتخاب شرکت هلندی UNStudio با مدیریت Ben van Berkel آغاز گردید. توسعه جدید 125000 متر مربعی فرودگاه سنگاپور، در قلب مجتمع فرودگاهی آن قرار گرفته است و جهت اتصال پایانه فرودگاه ساختار موجود خدماتی را ارائه می دهد.

ترمینال سوم فرودگاه شنـژن؛ چینی ها دوباره شگفتی می آفرینند

تحریریه معماری آرل
شنژن یکی از شهرهای بزرگ در جنوب شرق چین است که اینک ترمینال هوایی جدیدش دوباره چشم ها را به سمت صنعت ساخت و ساز این کشور و البته هنر معماری مدرن خیره کرده
است. شنژن در سه دهه اخیر جایگاه خود به عنوان قطب ویژه اقتصادی را حفظ کرده و کسب و کارهای مرتبط با الکترونیک به آن رونق ویژه ای بخشیده اند. اما حالا ترمینال شماره ۳ فرودگاه این شهر که توسط استودیوی طراحی Fuksas از ایتالیا شکل گرفته، سوژه ای جدید برای توجه به این شهر شده است. در ادامه مطلب با عکس های بیشتر از زوایای مختلف این ترمینال هوایی بزرگ، همراه آرل باشید.

طراحی داخلی بخش تجاری فرودگاه

طراحی داخلی بخش تجاری فرودگاه
تحریریه معماری آرل
کارفرما: Schipol Airport
موقعیت بنا: آمستردام، هلند
متراژ: 2000 متر مربع
تیم طراحی: Frank Tjepkema , Leonie Janssen
این پروژه، به عنوان دومین کار این شرکت در محدوده فرودگاه schiphol در شهر آمستردام می باشد. پلان این پروژه شامل دو بخش اعم از : خرده فروشی ها و سالن انتظار می باشد. نقطه عطف طراحی این پروژه، ایجاد حس راحت و ساده در ترکیب با یک فرودگاه بین المللی می باشد.

ترمینال سوم فرودگاه شنـژن؛ چینی ها دوباره شگفتی می آفرینند

تحریریه معماری آرل
شنژن یکی از شهرهای بزرگ در جنوب شرق چین است که اینک ترمینال هوایی جدیدش دوباره چشم ها را به سمت صنعت ساخت و ساز این کشور و البته هنر معماری مدرن خیره کرده.
شنژن در سه دهه اخیر جایگاه خود به عنوان قطب ویژه اقتصادی را حفظ کرده و کسب و کارهای مرتبط با الکترونیک به آن رونق ویژه ای بخشیده اند. اما حالا ترمینال شماره ۳ فرودگاه این شهر که توسط استودیوی طراحی Fuksas از ایتالیا شکل گرفته، سوژه ای جدید برای توجه به این شهر شده.

معماری فرودگاه،معماری فرودگاه شنژن معماری فرودگاه،معماری فرودگاه شنژن معماری فرودگاه،معماری فرودگاه شنژن معماری فرودگاه،معماری فرودگاه شنژن


طرح فرودگاه بین المللی گرجستان توسط گروه معماری UNStudio

طرح فرودگاه بین المللی گرجستان
تحریریه معماری آرل
تکمیل شدن فرودگاه پادشاه داود در استان کوتایسی (Kutaisi) گرجستان، برای خدمت گزاری به عموم و جا به جایی 1 میلیون مسافر در سال، به بهره برداری رسید تا بتواند در سال 2014- 2015 آغاز به کار کند. با این که این فرودگاه، 200 کیلومتر از تفلیس، پایتخت گرجستان دور می باشد اما انتظار می رود تا در جذب چهره های سیاسی و دیپلماتیک، وهمچنین گردشگران تأثیرگذار باشد. با توجه به ویژه گی های سنتی گرجستان، این مجموعه دارای یک ورودی مجزا است که نشان دهنده کاراکتر فردی و شخصی این کشور می باشد. با توجه به استقبال عموم از معماری این بنا، گروه معماری UNStudio توانسته دست به یک طراحی آشکار با توجه به فرهنگ غنی،جوان و پویای واقع در شرق اروپا و آسیای غربی به وجود آورد.برای مطالعه کامل خبر و پلان های این طرح، با گزوه معماری آرل در ادامه مطلب همراه باشید.


طرح فرودگاه بین المللی گرجستان طرح فرودگاه بین المللی گرجستان طرح فرودگاه بین المللی گرجستان طرح فرودگاه بین المللی گرجستان