معماری آرل


مروری بر معماری توکیو!

تحریریه معماری آرل
توکیو پایتخت کشور ژاپن دوبار به طور کامل ویران شد بار اول در سال 1923 به سبب زمین لرزه بزرگ کانتو و پس از آن به علت بمباران های گسترده در طی جنگ جهانی دوم بود. لذا چشم انداز کنونی توکیو بسیار مدرن و معاصر می باشد و بناهای تاریخی بسیار کمیابی باقی مانده است. در ادامه مطلب با آرل همراه باشید...

طراحی داخلی دفتر اداری در ژاپن

طراحی داخلی دفتر اداری در ژاپن
تحریریه معماری آرل
معماری: ArchitectsALTS Design Office
موقعیت: Shiga Prefecture, Japan
سال: 2016
مساحت: 114 متر مربع
این دفتر اداری از بازسازی یک انبار قدیمی در ژاپن خلق شده است؛ محیطی چتد عملکردی با تفکیک فضایی متفاوت! بنا به نظر کارفرما این دفتر به نحوی طراحی شده که مشتریان بتوانند از گذراندن وقت و گفتمان در آن لذت ببرند. چهار فضای خصوصی در آن تعریف شده که به صورت منحنی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و فضای عمومی را در میان خود ایجاد کرده اند. این نوع طراحی احساس قرار گیری در یک فضای عمومی را به بیننده القا می کند. در ادامه با آرل همراه باشید...

ایده ی طراحی و دکوراسیون داخلی به سبک ژاپنی

طراحی داخلی به سبک ژاپنی
تحریریه معماری آرل
در طراحی داخلی ژاپنی اغلب از رنگ‌های خنثی و طبیعی برای ایجاد زمینه ای ساده استفاده می‌شود تا توجه افراد بیشتر به معماریِ پروژه معطوف شود. ضمن آن که رنگ‌های طبیعی و خنثی احساس ریخت‌وپاش بودن را کاهش می دهد و بر سادگی که لازمه طراحی شرقی است، تاکید می کند. در واقع، در طراحی داخلی به سبک ژاپنی بیشتر تک رنگ بودن و بافت غالب مد نظر است و محصول آن فضایی آرامش بخش خواهد بود. در ادامه با آرل همراه باشید...

طراحی مجموعه فرهنگی در ژاپن

طراحی مجموعه فرهنگی در ژاپن
مترجم: الهه کاشی
موقعیت: Prefetture Di Nagano/Japan
سال ساخت: 2015
این پروژه به عنوان مجموعه ی فرهنگی، دارای دو سالن و یک مرکز همایش می باشد، که این فضاها از طریق مسیر های داخلی به هم مرتبط می شوند. از ویژگی های منحصر به فرد این پروژه طراحی سقف آن می باشد که تحت عنوان Gangi، در مناطق پوشیده از برف ژاپن، مرسوم است. در ادامه با آرل همراه باشید.

معماری جهان: ژاپن در گذز زمان، قسمت نهم، اوایل دوره ی Heisei

معماری جهان: ژاپن در گذز زمان، قسمت نهم، اوایل دوره ی Heisei

مترجم: نیلوفر محتاط
دوره ی Heisei، با شکست سیاست "اقتصاد حبابی" آغاز شد. سیاستی که در نتیجه ی آن معماران برای گرفتن پروژه به دولت وابسته بودند. Itsuko Hasegawa معمار معروفی است که در این زمان پروژه های فرهنگی معروفی را طراحی کرد. از میان این پروژه ها می توان به مرکز فرهنگی Sumida و مرکز Fukuroi اشاره کرد. در ادامه با ما در آرل همراه باشید.

معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت هشتم، اواخر دوره ی Showa


معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت هشتم، اواخر دوره ی Showa

مترجم: نیلوفر محتاط
پس از جنگ جهانی دوم و در زمان سلطه ی متفقین بر کشور ژاپن، اصلاحات مذهبی و سیاسی برای ایجاد کشوری آزاد و غیرنظامی پدید آمد. در هر حال با اینکه در سال 1947 قانون اساسی جدیدی برای این کشور تصویب شد، تا سال 1950 در زمان جنگ کره، پیشرفت اقتصادی قابل توجهی برای این کشور روی نداد. اما پس از این جنگ به تدریج پیشرفتهایی در زمینه ی تولید کالاهای صنعتی در کشور ژاپن روی داد که نتیجه ی آن ترقی اقتصاد ژاپن بود. در سال 1946، برای رفع مشکل کمبود مسکن، بنیادی برای تولید مسکن پیش ساخته تأسیس شد. Kunio Maekawa معماری است که در این بنیاد به کار طراحی پرداخت. فعالیت های این بنیاد تا سال 1951 در زمانی تصویب قانون حمایت از بخش خصوصی توسط دولت برای ساخت مسکن، ادامه یافت. در سال 1946، انجمن بازتوانی ژاپن مسابقه ای را برای بازسازی 13 شهر ژاپنی که در جنگ آسیب دیده بودند برگزار کرد. معمار معروف، کنزوتانگه نیز در این مسابقه شرکت کرد و ایده هایی برای بازسازی دو شهر هیروشیما و مائباشی ارائه داد. در سال 1949 برندگان این مسابقه اعلام شد. طرح کنزوتانگه برای طراحی موزه ی یادبود صلح در شهر هیروشیما نیز یکی از طرح های برنده بود و همین باعث شد که این طرح در مجامع بین المللی مورد تحسین واقع شود. ساخت این موزه تا سال 1955 تکمیل شد. به دنبال ساخت این پروژه، دو ساختمان مهم دیگر یعنی ساختمان شورای شهر Kurashiki و ساختمان Kagawa، به ترتیب در سال 1960 و 1958 در ژاپن ساخته شد. در آن زمان تانگه و Maekawa هر دو تحت تأثیر معماری سنتی و بومی ژاپن بودند.

معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت هفتم، دوره ی Taisho و اوایل دوره ی Showa

معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت هفتم، دوره ی Taisho و اوایل دوره ی Showa

مترجم: نیلوفر محتاط
در این دوره دو معمار تأثیر گذار آمریکایی، فرانک لوید رایت و آنتونین رایموند در ژاپن به طراحی پرداختند. فرانک لوید رایت دو ساختمان هتل سلطنتی توکیو (1913-1923) و مهمانخانه ی yodoko را در سال 1924 با استفاده از سنگ Oyo که از سنگهای بومی منطقه است، طراحی کرد. Arata Endo، معمار ژاپنی، تحت تأثیر سبک رایت در سال 1930 هتل Koshien را طراحی کرد. در ادامه با ما در آرل همراه باشید.

معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت ششم، دوره ه ی Meiji

معماری جهان: ژاپن در گذر زمان،  دوره ه ی Meiji

مترجم: نیلوفر محتاط
در اواخر سلطنت Tokugawدر قرن شانزدهم، معماری ژاپن تحت تأثیر معماری غرب قرار گرفت که ابتدا این اثرات در ساختمان های نظامی، تجاری و صنعتی دیده شد. پس از به قدرت رسیدن امپراطور Meji، ژاپن به سرعت روند غربی شدن را پیمود. به همین دلیل کاربری های جدیدی به شهرهای ژاپنی اضافه شد کاربری هایی مانند مدرسه، بانک و هتل. در اصل معماری اوایل دوره ی Meji، متأثر از معماری استعماری شهرهای ساحلی چین مانند هنگ کنگ بود. در شهر ناکازاکی، توماس گلاور، تاجر انگلیسی خانه ی خود را با سبک غربی و به کمک نجاران بومی ساخت. در ادامه با ما در آرل همراه باشید.

معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت ششم، دوره ی Edo

معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت ششم، دوره ی Edo

مترجم: نیلوفر محتاط
در سال 1603، شهر Edo (توکیوی امروزی) پایتخت ژاپن شد در آن زمان برای محافظت ساختمان های مسکونی و اداری شهر دژی مستحکم به دور آنها کشیدند. شهر نیز به گرد این ساختمان های مدرن شکل گرفت و به تدریج شبکه ای از خیابان ها و کانال ها برای اتصال بخش های مختلف در سطح شهر ایجاد شد. تا سال 1700 میلادی جمعیت شهر به یک میلیون نفر رسیده بود. کمبود فضای مسکونی در این زمان باعث شد تا ساختمان ها در دو طبقه یا بیشتر بر روی سکوهای سنگی ساخته شوند. در ادامه با ما در آرل همراه باشید.

معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت پنجم، دوره ی Azuchi -Momoyama

معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت پنجم، دوره ی Azuchi -Momoyama
مترجم: نیلوفر محتاط
سال های 1568 تا 1600 میلادی مربوط به دوره یAzuchi -Momoyama می باشد. در این دوران کشور ژاپن پس از جنگی طولانی سرانجام به کشوری متحد تبدیل شد. حکمرانان آن زمان فرمان ساخت قلعه های نظامی را به عنوان نشانه ای از قدرتشان دادند و در این دوران معماری قلعه ای رواج یافت. استفاده از دیوارهای عظیم سنگی و خندق از ویژگی های معماری قلعه ها در این زمان بود. در ادامه با ما در آرل همراه باشید.

معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت چهارم، ، دوره ی Kamakura و Muromachi

معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، دوره ی Kamakura و Muromachi
مترجم: نیلوفر محتاط
در دوره ی (Kamakura (1333-1185 و دوره ی (Muromachi (1573-1336، معماری ژاپن از نظر تکنولوژی ساخت پیشرفت های زیادی داشت. در نتیجه ی این پیشرفت ها معماری ژاپن به تدریج به سبکی مستقل از معماری چین تبدیل شد. این پیشرفت های سازه ای به دلیل شرایط خاص کشور ژاپن بود. همانطور که می دانید ژاپن کشوری لرزه خیز، در تابستان گرم و دارای میزان بالای بارندگی است به همین دلیل با گذر زمان معماری آن خود را به تدریج با شرایط آب و هوایی وفق داد.

معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت سوم، دوره ی heian

معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت سوم، دوره ی heian

ترجمه: نیلوفر محتاط
نام Heian از نام پایتخت آن روزگار ژاپن (Heian-kyoto) اتخاذ شده است. این دوره در سال 794 میلادی آغاز شد و تا سال 1185 ادامه داشت. در این دوره تأثیرات فرهنگ و مذهب کشور چین در ژاپن به حداکثر مقدار خود رسیده بود که نتیجه ی آن به اوج رسیدن آیین تائو و بودا بود. در نتیجه ی ساخت گسترده ی معابد بودایی در کشور ژاپن، روحانیون بودایی به تدریج قدرت گرفتند. امپراطور وقت ژاپن، ناگاوکا- کیو از این تأثیری که فرهنگ چین بر ژاپن گذاشته بود ناراضی بود. همین سبب شد تا پایتخت خود را به شهر Heian-kyoto که همان کیوتوی امروزی است، منتقل کند. با این حال ساختار این شهر نیز مانند شهر نارا و متأثر از ساختار شهرهای چینی است اما معماری معابد و خانه های این شهر نمونه هایی از هنر اصیل و بومی ژاپن هستند. در ادامه با ما در آرل همراه باشید.

معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت دوم، دوره ی نارا و آسوکا، 538- 784

معماری جهان: ژاپن در گذر زمان، قسمت دوم، دوره ی nara(نارا) و asuka (آسوکا) (538- 784)

مترجم: نیلوفر محتاط
در این بخش قصد داریم به معرفی دو دوره ی معماری آسوکا و نارا در کشور ژاپن بپردازیم. دوره ی آسوکا از سال 538 میلادی آغاز شد و تا سال 710 میلادی ادامه داشت. در این دوره دگرگونی های هنری، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مهمی در کشور روی داد. دلیل این تغییر و تحولات عظیم رواج آیین بودا بود. در ادامه با ما در آرل همراه باشید.