معماری آرل


پرینتر سه بعدی هولوگرفیک با سرعت خیره کننده ساخت اشیاء

پرینتر سه بعدی هولوگرفیک
تحریریه معماری آرل
یکی از روش های متداول کار با پرینتر سه بعدی به کار بردن لیزر در تمام جهت های برش یک حجم به صورت لایه به لایه می باشد. در این روش اشعه لیزر کل حجم را به صورت لایه به لایه از بالا برش می دهد تا فرم مورد نظر شما به اتمام برسد. این روش وقت گیر، کند و هزینه بر می باشد. محققان با استفاده از هولوگرام سه بعدی روشی مدرن با سرعت عمل به مراتب بیشتری ارائه داده اند. در ادامه ویدئوی کوتاهی از نحوه عملکرد این پیرنتر سه بعدی برای شما قرار داده ایم.
با آرل در ادامه همراه باشید...

مجتمع چند منظوره، طرح برنده مسابقه بین المللی چین

طراحی مجتمع چند منظوره
مترجم: الهه کاشی
ما امروزه شاهد رشد و پیشرفت به سزایی در حوزه معماری و طراحی هستیم و تلاش معماران نیز بر این است تا طرحی عملکردی و از نظر زیبایی، منحصر به فرد ارائه دهند. در اینجا قصد داریم شما را با طرح پیشنهادی شرکت معماری مستقر در آلمان آشنا سازیم که در یک مسابقه بین المللی در ژنگ ژو، چین برنده اعلام شد. ژنگ ژو مهد تمدن این کشور است. در ادامه مطلب با آرل همراه باشید...

بزرگترین آتریوم جهان در برج تجاری پکن

طراحی بزرگترین آتریوم جهان
تحریریه معماری آرل
گروه طراحی و معماری شرکت زاها حدید تصاویر جدیدی از برج Leeza SOHO در منطقه امور مالی پکن به نمایش گذاشته است. یکی از ویژگی های مهم این پروژه آتریوم 190 متری آن بوده که به صورت خط مارپیچی بین دو ساختمان قرار گرفته است. به غیر از آتریوم، 172 هزار متر فضای اداری و مسکونی تعبیه شده که از امکانات رفاهی کاملی برخوردار می باشد. پایه برج شامل برنامه ای جامع برای طراحی ایستگاه مترو بوده و به طور اختصاصی یک سکو قطار زیرزمینی به ساختمان متصل می گردد. 
با آرل در ادامه همراه باشید...

معماری و شهرسازی آینده از نگاه هنرمند روس

معماری و شهرسازی آینده
تحریریه معماری آرل
جهانی که در آن زندگی می کنیم همواره در حال تحول و ارائه روش های غیرقابل پیش بینی در مدیریت شهری است. یک تصویرگر و هنرمند دیجیتال روس، یووگنی کازانتسف طرح های زیبایی از آینده معماری، شهرسازی و معابر عمومی و تکنولوژی ارائه کرده است. تصاویر و اسکیس های وی شهرها و یا مگاسیتی های عظیمی را به نمایش گذاشته که از تکنولوژی های پیشرفته برای حمل و نقل، مصارف درمانی، فضاهای ورزشی، صنعت و زیبایی شناسی طبیعی بهره برده است. در یکی از این کانسپت ها مشاده می کنیم که ماشینی عظیم در حال کاشت درخت و افزایش پوشش گیاهی در جنگل می باشد.  
برای مشاهده تمام طرح ها با آرل در ادامه همراه باشید...

عناصر طراحی: شکل در معماری و تأثیرات آن در طراحی


تحریریه معماری آرل
اشکال جزء اولین الگوهایی است که یک فرد در سنین پایین ویژگی های آن را درک می کند. زمانی که کودکان با اسباب بازی های خود مشغول هستند، با عنصر خالص یا ترکیب یک حجم در ارتباط اند. اما ذهن آنها به گونه است که تصویری کوچک و شماتیک از یک بُعد آن را در ذهن خود تحلیل می کند و شکلی از یک وجه حجم را به ذهن خود می سپارد. در این پست قسمت سوم آموزش تصویری عناصر طراحی را برای شما قرار دادیم. در ادامه خلاصه ای از توضیحات ویدئو را برای شما گذاشته ایم. 
با آرل در ادامه همراه باشید...

سادگی معماری بناهای ایرانی در بطن هندسه پیشرفته

هندسه معماری بناهای ایران
تحریریه معماری آرل
جغرافیای ایران شامل فضای گسترده ای از کویر و فضای گرم و خشک می باشد که توسط رشته کوه های زیادی احاطه شده است. با توجه به این موضوع که بیشتر بافت زمین در ایران از شن، ماسه و سنگ پوشیده شده، معماران ایرانی با شیوه های بی نظیر خود عناصری مهم مانند آجر یا المان های ترکیبی خلق کرده اند. اکثر ساختمان های شهرهای بزرگ تهران یا اصفهان از متریال آجر ساخته شدند و شما می توانید متودهای به کار رفته در ساختمان های آجری این دو شهر را در تمام جهان مشاهده کنید. اما وقتی به گذشته باز می گردید شاهد گنجینه ای باورنکردنی از هندسه و الگوهای بصری هستید که تحول عظیمی در نماسازی معماری ایجاد کرده اند. این هندسه فقط در آجرکاری خلاصه نشده و مشاهده می کنیم که در برخی بناها لایه ای از کاشی با هندسه ای بی نظیر پوسته اصلی را پوشش داده است. هنر خلق پیچیدگی های منظم با استفاده از متریال های گوناگون یکی از توانایی های بی شمار ایرانیان در معماری است که نسبت به آن تسلط خاصی دارند. در دنیای معماری مدرن ساختمان های در لایه های زیادی از گچ، خاک، تخته، شیشه و ... پنهان شده اند. ما می توانیم با مشاهده معماری زیبای ایرانی و هندسه زیبای آن آموزش های گسترده ای از همپوشانی شدن (یکی شدن) سازه و پوسته بنا دریابیم.(یکی شدن پوسته و سازه در اکثر بناها وجود داشته و صرفاً تمام ساختمان های قدیمی ایرانی از این شیوه پیروی نمی کردند.)
در ادامه عناصر اصلی در معماری ایرانی و شیوه استفاده از آن را برای شما قرار داده ایم.

شنبه های نگاه آرل به تهران: خانه هنرمندان ایران

شنبه های نگاه آرل به تهران: خانه هنرمندان ایران
تحریریه معماری آرل
این مرکز در یکی از باغ های به جا مانده از دوره ناصرالدین شاه قاجار که متعلق به کامران میرزا (پسر ناصرالدین شاه) بوده، در سال 1378 اجرا شده است. باغ که به « فیشر آباد»  شهرت داشته در زمان جنگ جهانی دوم به یک مکان نیمه نظامی تبدیل شده و پس از انقلاب نیز در اختیار نیروهای نظامی قرار گرفته است.  این مکان فرهنگی که به تملک شهرداری در آمده بود توسط رئیس جمهور وقت «سید محمد خاتمی» تحت عنوان «خانه هنرمندان ایران» افتتاح شد. در ادامه با آرل همراه باشید... 

ساختمان شماره 93 تهرانپارس علیرضا تغابنی

ساختمان شماره 93 تهرانپارس علیرضا تغابنی
تحریریه معماری آرل
معماری: علیرضا تغابنی
سال: 1387
موقعیت:تهران
به قلم معمار پروژه: دفتر های کوچکی مثل دفتر ما،گاهی مراجعانی دارد که پروژه ای در دست دارند که توسط دفتر هایی با حساسیت کمتر نسبت به کیفیت کار(معمولا نزدیک شهرداری ها و متخصص گرفتن جواز)،طراحی شده است.آنها در مرحله ای که ساخت را شروع کرده یادر حین عملیات ساخت،تکایل دارند دستی به سر و روی پلان ها کشیده و نمایی جذاب را برای پروژه فراهم کنند. معمولا پروژه های این چنینی برای دفتر های مانند ما،فاقد جذابیت اند و قبول نکردن این نوع پروژه ها اولین راه حل است. این بار سعی کردیم ببینیم با این نقشه های جواز گرفته و سازه تایید شده و بودجه محدود،چه می شود کرد. در ادامه با ما همراه باشید...

ساختمان مسکونی لاله اقدسیه محمدرضا نیکبخت

ساختمان مسکونی لاله اقدسیه محمدرضا نیکبخت
تحریریه معماری آرل
معماری: محمدرضا نیکبخت
همکاران: شیرین صمدیان٬ علیرضا بختیاری
موقعیت: تهران- اقدسیه
سال: 1385
این پروژه در زمینی به مساحت ۱۰۸۱ مترمربع واقع در خیابان اندرزگو در حال ساخت می باشد. سطح اشغال این پروژه ۴۲۱۵ درصد در هر طبقه و به صورت برج باغ می باشد. این پروژه شامل ۴ طبقه زیرزمین٬ یک طبقه همکف ( یک لابی و یک واحد ساختمانی) و ۱۰ طبقه مسکونی می باشد. هر طبقه شامل ۲ واحد است. در ادامه با ما همراه باشید...

عناصر طراحی: حجم در معماری


تحریریه معماری آرل
هفته گذشته آموزش کوتاهی از تأثیر خط در معماری و طراحی برای شما قرار دادیم. در این مطلب سعی داریم ویدئوی کوتاهی تا از تأثیرات حجم و نحوه شکل گیری آن در یک فرم ساختمانی، طراحی داخلی، طراحی شهری و حتی محورهای طولی عرضی فضاهای گسترده قرار دهیم. در ادامه می توانید شرح مختصری از توضیحات ویدئو را مطالعه نمایید. 
با آرل در ادامه همراه باشید...

شگفتی نقوش هندسی در معماری اصفهان!

تحریریه معماری آرل
استفاده از نقوش هندسی در معماری اسلامی از جمله خصایص شاخص و مهم هر بنایی است و تزئینات آن شامل: گچ بری، آجرکاری، سنگ کاری و کاشی کاری می شود که در تلفیق با یکدیگر نمایش شگفت از زیبایی ها را به وجود می آورد. نقوش هندسی در معماری اصفهان تنوع فوق العاده ای داشته و تداعی گر شکل و ترکیب تازه ای از جذابیت در بنا هستند. این انیمیشن نقوش هندسی بنا را در قالب یک ویدئو به تصویر کشیده که شما را به مشاهده ی آن دعوت می کنیم. با ما همراه باشید...

آرایش نوین متریال ها!

تحریریه معماری آرل
متریال ها و قابلیت های فیزیکی و شیمیایی آن ها نقش عمده ای در روند طراحی معماری و اجرا کردن ایده های معماران دارد. استفاده از متریال های نوین و یا به کاربردن خلاقانه از متریال های موجود در صنعت ساختمان سازی سبب می شود که ایده های شگفت انگزی را بتوان تهیه و اجرا کرد. از بزرگ ترین منابع الهام برای طراحان می توان به طبیعت و علوم زیستی اشاره کرد. در این فیلم شما شاهد استفاده از متریال های گوناگونی هستید که با آرایشی الهام گرفته شده از جانداران ساخته شده اند. با ما همراه باشید...

شنبه های نگاه آرل به تهران: برج آزادی (شهیاد)

برج آزادی،شهیاد
گزارش: مهرداد نجیب زاده
عکاس: مسعود فلاح
برج آزادی یا همان برج شهیاد نمادی از معماری تهران در فرم و قالب معماری ایران می باشد. این ساختمان زیبا که یکی از نشانه های اصلی شهر تهران به شمار می رود توسط حسین امانت در سال 1349 طراحی و ساخته شده است. می توان عنوان کرد تقریباً در تمام نقاط دنیا ایران را با معماری برج آزادی به عنوان نماد می شناسند. برج آزادی، به عنوان نماد "ایرانِ مدرن" و برای یادبود جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران در میانه یکی از میدان‌های اصلی غربِ تهران به نام میدان شهیاد و آزادی کنونی واقع شده است. در ادامه تور کوچکی از ویژگی ها و کاستی های بیرون و درون برج را برای شما قرار داده ایم تا تجربه ای بس کوتاه از یک روز آرل در این مکان را حس کنید. 
با آرل در ادامه همراه باشید...
مجموع ۳۸۵ رکورد - در ۳۰ صفحه